פיזה: שיפור בהישגי תלמידי ישראל; מתחת לממוצע ה-OECD

בקריאה אמנם עלתה ישראל בשלושה מקומות בדירוג, אך במתמטיקה ומדעים התלמידים דורכים במקום ■ נרשמו פערים ניכרים בהישגיהם של תלמידים דוברי ערבית בהשוואה לדוברי עברית בכל התחומים

התפרסמו תוצאות מבחני פיזה של ה-OECD לשנת 2012: מהשוואת הנתונים בין 64 מדינות עולה כי הישגי תלמידי ישראל נותרו גם הפעם מתחת לממוצע ביחס למדינות המערב. בתחומי המתמטיקה והמדעים כמעט ולא חל שינוי בדירוג וישראל דורגה במקום ה-40. לעומת זאת, בתחום הקריאה חלה עלייה בציונים, ותלמידי ישראל דוברי העברית ניצבים בתחום זה מעל ממוצע מדינות המערב.

בעוד ב-2009 ניצבה ישראל במקום ה-36 בתחום הקריאה, ב-2012 היא מדורגת במקום ה-33, כשהיא מפגרת אחר מדינות כמו לטביה, אסטוניה ופולין. לעומת זאת, מקדימה ישראל בקריאה את שבדיה, רוסיה, יוון וירדן.

במתמטיקה ומדעים במבחנים הקודמים דורגו תלמידי ישראל במקום ה-41 והשנה חלה עלייה במקום אחד בלבד בדירוג. ישראל נותרה בתחום זה מאחורי: ליטא, סלובקיה וסלובניה. יחד עם זאת, התלמידים בישראל עדיין מקדימים את עמיתיהם ברומניה, תאילנד, קזחסטן וקטאר.

במשרד החינוך אומרים כי על פי הממצאים, נמצאת ישראל במקום טוב מבחינת מידת השינוי ביחס למבחנים שנערכו בין 2006-2012. במתמטיקה חל שיפור של 24 נקודות, בתחום המדעים ב-16 נקודות ובקריאה נרשם זינוק של 34 נקודות.

פערים ניכרים בין ערבים ליהודים

באשר להבדלים בין דוברי העברית לערבית מצביע המבחן על פער ניכר בין האוכלוסיות. בעוד במתמטיקה השיגו דוברי העברית ציון של 489 נקודות, דוברי הערבית זכו לציון של 388 נקודות בלבד. הפער בין שתי האוכלוסיות בתחום הקריאה עומד בשנת 2012 על 109 נקודות. בתחום המדעים נרשם פער של 98 נקודות.

בקריאה דיגיטלית נרשם פער משמעותי ביותר בין יהודים לערבים. בעוד 77% מהתלמידים דוברי הערבית מוגדרים כמתקשים בקריאה מתוך מחשב, 18% בלבד בקרב דוברי העברית מראים קושי ביכולת זו. בנוסף, 8% מדוברי העברית מוגדרים כמצטיינים ביכולות הקריאה הדיגטלית, לעומת 0% מהתלמידים דוברי הערבית.

ההישגים במבחנים מתייחסים גם לאחוזי המצטיינים בישראל ביחס למדינות המערב. מהנתונים עולה כי חלה עלייה של 3% במצטיינים במתמטיקה, ביחס ל-2009 - והוא עומד עתה על 9% של תלמידים מצטיינים. בתחום המדעים נרשם שיפור של 2% ובקריאה חלה עלייה ב-3% במצטיינים. במקביל, נרשמה גם ירידה בשיעור התלמידים "המתקשים" בכל תחומי האוריינות.

"הנתונים מצביעים על עלייה מתמדת בכל תחומי האוריינות, מתמטיקה, קריאה ומדעים", הדגישה מנכ"לית משרד החינוך, מיכל כהן. "יש שיפור מתמיד אך לא מספיק, אנחנו עדיין נמצאים נמוך מהממוצע ב-OECD".

מי המדינות המובילות בדירוג?

בשלושת התחומים רושמות הנציגות האסייתיות הישגים מרשימים: הונג קונג וסינגפור עומדות בראש בקריאה, מתמטיקה ומדעים. טיוואן, קוריאה, סין ויפן מדורגות בצמרת הטבלה בכלל התחומים. בקרב המדינות האירופיות מככבת פילנד, המדורגת במקום ה-4 בתחום המדעים, במקום ה-5 בתחום הקריאה וב-11 במתמטיקה.

גם לפולנים יש במה להתגאות. בתחום המדעים דורגה פולין במקום ה-8, בקריאה הגיעה למקום ה-9 ובמתמטיקה הוצבה במקום ה-13.

ארה"ב בכל המדדים שומרת על מקום טוב באמצע (23 בקריאה, 27 במדעים ו-35 במתמטיקה). במקום האחרון בכל המדדים ניצבת פרו. עוד בתחתית הרשימה הלא מחמיאה: ירדן, אינדונזיה, קטאר וארגנטינה.