פתאום קם אדם

"יהודי חיובי" - סרט תיעודי מרתק שמלמד כמה דברים על גנים וגזענות

"יהודי חיובי", יום ד' 21:00, "יס דוקו"

פתאום קם אדם בבוקר ומגלה שהוא יהודי. לא, אני לא מתכוון לחוזרים בתשובה שעברו תהליך של "התחזקות", אלא למי שאשכרה קם בבוקר אחד ומגלה שהוא יהודי, ועוד במקום טעון כל-כך ביחסי יהודים ונוצרים כמו פולין. במשך 15 שנה עקב הסרט הזה אחרי פולנים שנולדו וגדלו כנוצרים שמגלים לפתע, באמצע החיים, שהם דור שני או שלישי ל"אנוסי" השואה, כלומר מי שנמסרו לגויים, לכנסייה או שנאלצו להסוות את עצמם תחת זהות נוצרית. בני הדורות הבאים לא ידעו אפילו על מקורותיהם ומאחר שחלקים נרחבים בחברה הפולנית לוקים באנטישמיות קשה, הרי שחלקם הפכו אפילו לשונאי יהודים.

עד לגילוי המפתיע. אחד המרואיינים בסרט הגדיר את עצמו ממש כ"נשא" של היהדות שבעיני פולנים רבים היא סוג של מחלה (ומכאן שם הסרט).

מדובר בסרט תיעודי מרתק שעשוי ללמד אותנו כמה דברים על גנים וגזענות, על מה שעובר בירושה ומה שנרכש במהלך החיים.

הקפטריה בטבריה

"העולם מצחיק", יום ד' 21:30, "יס 1"

איזה כיף לגלות את הסרט הישראלי המתוק הזה, ככה סתם בלוח המשדרים של אמצע השבוע. "העולם מצחיק" של שמי זרחין עמד לשבור שיאים: הוא היה מועמד לפרס בלא פחות מ-15 קטגוריות שונות בתחרות פרסי "אופיר" אלא שבפועל הוא זכה לבסוף רק בפרס אחד, וגם זה, בלי לפגוע חלילה, "רק" בקטגוריה הלא ממש זוהרת של "ליהוק". למרות הכישלון בטקס, הסרט זכה לאהבת הקהל באולמות, ובצדק: זהו סרט חמוד במובן הכי חיובי של המילה, במיוחד כשרואים אותו בטלוויזיה עם טרנינג וכוס תה. גלריה של טיפוסים נפגשת על רקע סדנת כתיבה בספרייה הציבורית בטבריה. יש שם מי שמאוים על-ידי סוד גדול מעברו (דני שטג) או סוכנת נסיעות (אסי לוי), שנכנסת להריון מרוח הקודש כנראה, מאחר שכבר שנים לא בילתה עם גבר. יש נער (משה אשכנזי), שמתעורר אחרי תרדמת של עשר שנים וגם שדר רדיו מקומי (אלי פיניש), שמנסה להביא לאיחוד היסטורי של שלישיית "הגשש החיוור" כדי להציל את אהובתו החולה. מי שהשם "אביבה אהובתי" (גם הוא של זרחין) עולה לנגד עיניו, לא טועה: יש כמה מאפיינים, מלבד המקום, שמשותפים לשני הסרטים, אם כי לטעמי "העולם מצחיק" הוא רב-גוני, נועז ומבדר יותר.