קצינים בכירים בצה"ל: צריך יותר חיילים

ראש יחידת לוטם בצה"ל, תא"ל דני ברן, בוועידת ישראל לעסקים 2013: "הצבא צריך יותר כוח-אדם: הוא צריך יותר לוחמים, יותר אנשים טכנולוגיים ולענות לממדי הלחימה החדשים כמו סייבר שהוא צרכן אדיר של כוח-אדם"

"הצבא צריך יותר כוח-אדם: הוא צריך יותר לוחמים, יותר אנשים טכנולוגיים ולענות לממדי הלחימה החדשים כמו סייבר שהוא צרכן אדיר של כוח-אדם. ולצה"ל אין מספיק כוח-אדם - מתוך הפוטנציאל שלו", כך אמר היום (א') ראש יחידת לוטם בצה"ל, תא"ל דני ברן. הוא אמר את הדברים במסגרת המושב כוח-אדם טכנולוגי ומקצועי - צה"ל, חברה ומשק בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס".

את הדיון פתחה ראש אכ"א, האלופה אורנה ברביבאי, בסקירה שהעבירה אודות האתגרים שעומדים לפני צה"ל בשנים הבאות: מתחזית שהציגה עולה כי בשנת 2020 רק כ 64% מהצעירים בגיל גיוס, יתגייסו לשירות בצה"ל. תחזית זו מתבססת על נתונים עדכניים שלפיהם 26% מתלמידי כיתה א'- לומדים בחינוך החינוך ו 29% משנתון הלידה- הם בני מיעוטים. בשנת 2010 התגייסו לצה"ל 67% מבני גיל הגיוס. עוד עולה מנתונים שהציגה האלופה ברביבאי כי רק 42% מהנשים שמלאו להן 18- מתגייסות לשירות בצה"ל: "אני לא מבינה כיצד נתון כזה מתקבל בחברה הישראלית בשוויון נפש ואני לא אומרת את זה רק כאשה. זה מעט מדי ונשים לא נופלות ביכולותיהן בכלום, קל וחומר במקצועות הטכנולוגים", אמרה.

בסקירתה הרחיבה האלופה ברביבאי על תרומת צה"ל למשק הישראלי ועל היותו מחולל צמיחה, זאת רבות בזכות הפיתוח המואץ של אמצעים הנחוצים לפעילותו השוטפת; הרכש הביטחוני המואץ בתעשיות; ההכשרות המקצועיות הנרחבות שהוא מוביל בקרב מתגייסים בניסיון לענות על צרכיו ובעיקר - המגמה להעברת מחנות צה"ל לנגב, שהולכת וצוברת תאוצה בשנים האחרונות. מנתונים שהציגה עולה כי עם השלמת המעבר של בסיסי צה"ל לנגב, ערך הנכסים למגורים ולמסחר יאמיר בכ 30%.

בהמשך המושב, שהנחתה העיתונאית טלי ליפקין- שחק (גלי צה"ל), הדיון התמקד באחת הסוגיות שמעיקות על צה"ל בשנים האחרונות, וצפויה להמשיך ולהעסיק את מפקדיו כנראה גם בשנים הבאות: המשבר בחינוך המקצועי והטכנולוגי והשפעתו על היכולת של יחידות הצבא לקלוט בעלי מקצוע מיומנים שיאפשרו להן למלא את משימותיהן. מנתונים שהוצגו במושב עולה כי בשנת 2012 רק כ 8700 צעירים ניגשו בישראל לבחינת בגרות במתמטיקה ברמה של 5 יחידות, וזאת לעומת כ 13,000 תלמידים שנבחנו במתמטיקה ברמה זו בשנת 2006. עוד עולה מהנתונים כי 53% מהמתגייסים לצה"ל כיום- קיבלו בבתי הספר חינוך עיוני. מצב זה מחייב את הצבא להכשיר בעצמו את בעלי המקצוע הנחוצים לו, כמו מכונאים וטכנאים: "בני הנוער שמגיעים אלינו לומדים לתפעל מערכות טכנולוגיות מהמובילות ומהמורכבות ביותר בעולם. ההכשרות שלנו מביאות אותם לרמה הנדרשת בלוחות זמנים קצרים ובתעשיות הביטחוניות כל הזמן שואלים אותי- מתי חיילים שלנו משתחררים כדי שנוכל לקלוט אותם", סיפרה ראש מספן כוח-אדם בחיל הים, אל"מ מיכל תשובה.

ראש חטיבת כוח-אדם בזרוע היבשה, תא"ל יגאל סלוביק אמר במסגרת הדיון כי לפניו, ולפני עמיתיו ביחידות אחרות של צה"ל עומד האתגר שבהשארת בעלי מקצוע טובים בשורות היחידות: "כשאני מנסה לשכנע אותם להישאר בצבא ואומר להם למה כן, הם אומרים לי למה לא. הם אומרים לי שהם יכולים להיות מג"דים גם בשירות מילואים, ושהם יתרמו למדינה בצורה כזאת שבה יהיו מחנכים או מורים או רופאים. לשמחתי, תחושת העשייה ותחושת השליחות עדיין גורמת לרבים מהם להישאר בצבא. ואני אומר עדיין, כי אני לא בטוח שהמצב הזה יישאר כך לאורך זמן. סממנים לשינוי במצב אנחנו רואים כבר עכשיו, כשאנשים טוענים שיש שחיקה במעמדו של איש הקבע".

גם מפקד לוטם, תא"ל ברן התייחס לטון המשתלח שעלה בעת האחרונה כלפי משרתי הקבע, בעיקר מסביב לוויכוח הסוער על הקיצוץ בתקציב הביטחון: "מוטב לכולנו שלא ישימו את משרתי הקבע ובכלל את המשרתים בצה"ל אל מול החצים בשיח הציבורי ושלא ישתלחו בהם", אמר.

לדברי ראש להק אוויר בחיל האוויר, תא"ל דוד ברקי, צה"ל טוב לעסקים בישראל. לדברי תא"ל ברקי, בהיבט המבצעי, הצבא מגדיר יעדים וצרכים כדי למלא את משימותיו ובכך- מוביל בתעשייה מהלכים של פיתוח, ייצור וייצוא בהיקפים נרחבים. הוא הוסיף ואמר כי בפעילותו, הצבא גם מאפשר מדי שנה למשק לקלוט משתחררים רבים לשורותיו - שהם בעלי מיומנויות גבוהות שמשתלבים בחברות הביטחוניות האזרחיות ובחברות אחרות: "צה"ל הוא לא רק מגן העם, אלא מחזק את העולם העסקי של ישראל. יש את אלה שמלינים על מערכת החינוך הישראלית וטוענים שהיא כביכול לא טובה- אבל מאידך מספר בוגרי התואר ראשון והשני באוניברסיטאות ומספר מיזמי ההי טק והמו"פ- גבוהים אפילו ממקומות שנחשבים מובילים מאד בעולם. משהו קורה לאנשים בין תקופת התיכון לבין החיים האזרחיים והתווך הזה הוא צה"ל", אמר.

לדברי תא"ל סלוביק, "צה"ל הוא צרכן לחם מרכזי במשק הישראלי וצרכן תובלה מדי סוף שבוע ובתחילת שבוע. מפעל בריל לייצור נעליים צבאיות מבטא את כוחות של צה"ל ואת מידת השפעתו המשק בכלל. מעבר לכך, כל עוד צה"ל כל עוד צה"ל ממשיל לעמוד במשימתו ולהגן על גבולות ישראל- הכלכלה הישראלית ממשיכה לתפקד ולהתפתח".