גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"כדי להיות מנהל תיקים, צריך להיות חצי פסיכולוג"

בפאנל "רציונליות בהשקעות", שהתקיים בועידת ישראל לעסקים של "גלובס", הסכימו המשתתפים כי בקבלת החלטות פיננסיות, אנו מנוהלים על-ידי הרגש לא פחות מאשר על-ידי הרציונל

לא ברור מה גובר על מה בקבלת החלטות פיננסיות, נדל"ניות או כלכליות אחרות - הרציונל או הרגש. עם זאת, ברור מעל לכל ספק שגם לבטן וגם לשכל יש מקום חשוב בתהליך.

בפאנל שהנחתה אמש (א') ליאת רון בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס", תחת הכותרת "רציונליות בהשקעות", הסכימו המשתתפים שלשני המרכיבים יש משקל בקבלת החלטות כלכליות ואף נדל"ניות.

פרופ' אייל וינטר, מנהל המרכז לחקר הרציונליות באוניברסיטה העברית ומי ששימש בעבר כראש המחלקה לכלכלה באוניברסיטה העברית, כפר בחלוקה הקשיחה המקובלת בין המערכת הרגשית למערכת הרציונלית. הוא אף טען כי קיים קשר בין ההורמון טסטוסטרון להשקעות. פרופ' וינטר: "כדי להיות מנהל תיקים היום, צריך להיות חצי פסיכולוג. מנהל תיקים אמור לשמש מתווך בין המשקיע לשוק ההון ואסור שייקח לעצמו החלטה על האיזון בין סיכון לתשואה או על מידת הסיכון שהוא לוקח ללקוח שלו. זה צריך לבוא מהלקוח שאמור לתת אינפורמציה אישית למנהל התיק, שיחליט עבורו כמה סיכון הוא לוקח. מנהל התיקים צריך להוציא מהלקוח כמה הוא מוכן לסכן. זה תלוי באישיות שלהם. לשניהם יש אישיות שונה, וזה תלוי גם בנסיבות החיים של אותו משקיע".

פרופ' דן גלאי מהאוניברסיטה העברית ויו"ר סיגמא השקעות: "אנשים לא אוהבים לראות אי ודאות. הם סוגרים כסף לשנה בבנק ומבסוטים שהם מקבלים אחוז לשנה. אנשים מוכנים לשלם קנס עבור אי-נזילות. הם מעדיפים לשלם פרמיה רק שיסירו להם את אי-הוודאות מהעיניים. עובדה שהם משקיעים מיליארדים בפקדונות שיתנו אחוז או חצי אחוז יותר".

פרופ' צבי וינר מהאוניברסיטה העברית סיפר בהקשר זה על אחד מתלמידיו בעבר, שהיה עיתונאי כלכלי בכיר. "שאלתי אותו למה הוא לא כותב בעיתון את מה שאני מסביר בכיתה. הוא אמר שחצי מהמילים שאני משתמש בהן, אסור לכתוב בעיתון כי הקוראים לא מבינים את זה, ובעיקר לא את המילה 'הסתברות'". לדברי וינר, "כולם רוצים שלום, השאלה מה הסיכוי שזה יתממש".

קורלציה בין המדדים הפיננסיים

פרופ' אורלי שדה מהאוניברסיטה העברית, חברת הוועדה המייעצת של אגף שוק ההון במשרד האוצר וחברת מליאת רשות ני"ע, התייחסה בדבריה לאפקט בת היענה בקבלת החלטות. "יש לנו נטייה לא לאהוב, או לא לקבל את המידע כשהמצב הוא רע. בתקופות שיש אי ודאות גבוה ועלייה בשיעורי הריבית למשל, אנשים רצים לפקדונות, הם לא אוהבים לראות ירידה בחשבון, הירידה ואי הוודאות גורמים להם לרוץ לפיקדונות.

"כשיש משבר כלכלי, כולם רצים לקרוא עיתונות כלכלית. בזמנים אחרים הם מעדיפים לקרוא כתבות אופנה, או פנאי או כל תחום אחר. יש קורלציה בין המדדים הפיננסיים: כשהשוק עולה, כולנו בודקים את החשבונות שלנו יותר, כשהוא יורד - אנחנו בודקים פחות, אם כי ברור לכולם שיש חשיבות להסתכל על הדברים גם בזמנים חיוביים וגם בזמנים שליליים".

הנהירה האופיינית לישראלים לרכישת נדל"ן נובעת גם היא מהרגש, הסכימו המומחים. לדברי גלאי, "לישראלים יש תאווה להשקעה בנדל"ן. למה הם חושבים שקירות פיזיים דה דבר בטוח? נדל"ן בישראל זה לא דבר בטוח, בשנים האחרונות הוא עלה, אבל מאז 1967 זה רק 3% ריאלי בכל שנה בממוצע. זו הסטטיסטיקה, ועדיין יש לנו נטייה להשקיע בנדל"ן. כשהיו הצעות להשקיע במיאמי או בווגאס - אנשים רצו בהמוניהם. אחד התפקידים שלנו זה להסביר לאנשים האלה שהסיבה שמוכרים את זה לישראלים היא כי לא מצאו מספיק פראיירים בארה"ב".

וינטר: "אנשים נוטים להרפתקאות אקזוטיות, כי האופציות להשקעה בארץ יותר מוגבלות ויש את אפקט הנדל"ן. זה חלק מהתרבות הישראלית, התרבות הזו הוזרקה באופן משמועתי על-ידי הממשלות בישראל. מחירי הדירות בארץ עולים, כי אף אחד לא רוצה לגור בשכירות. התפיסה שכל משפחה צריכה בית לא קיימת במדינות אחרות, אולי כי היינו עם נווד ללא בית".

להסתכל מהצד

שדה מקנה משמעות עצומה למנהל התיקים: "אחד התפקידים של מנהל תיקים זה להבין את הצרכים שלך. הוא צריך להנגיש את המידע. כשאתה בא לבדוק את השירות שאתה מקבל ממנהל ההשקעות אתה לא רק צריך לבדוק את הפרמיה, אלא גם אם הייתה התאמה לצרכים האינדיבידאוליים, כמו נזילות וגיל".

וינטר חיזק את שדה והכניס אספקט נוסף: "בדיוק כאן זה המקום למניפולציה, באופן הצגת הנתונים. בכל פעם שקרן מפרסמת את הביצועים שלה, אסור לקנות ממנה. הקרנות מפרסמות את הנתונים רק בשנה הזו שבה היו להן הישגים גבוהים. הרגולציה הייתה צריכה לחייב פרסום ביצועים לטווח יותר ארוך, 5-10 שנים, לא רק מהחודש האחרון".

וינר חלק על דבריו של וינטר: "יש גבול לאיפה הרגולציה צריכה להיכנס. אל תשכחו שבתחום ההשקעות יש עוד צד. כמו משכנתא, למשל: כשאדם נכנס לבנק והפקיד מציע לו הלוואת משכנתא וריבית קבועה של 5% או משתנה של 2%, אז כיוון שקל לנו להשוות מספר קטן לגדול ואף אחד לא מבין מה ההבדל בין קבועה למשתנה, יוצא שאנשים הולכים עם מה שנשמע טוב. לכן, בנק ישראל מגביל את היכולת לקחת משתנה".

שדה הזכירה בהקשר הזה את פול התמנון, ש"חזה" את תוצאות המשחקים האולימפיים. "האם אתם מאמינים שפול התמנון ידע לחזות? נגיד שלבנק יש תחזית מצליחה. הוא יפרסם אותה ולא את 99 הלא מוצלחות, ולכן אפשר לקבל תמונה עקומה לגמרי. אני אומרת שניתן לפרסם, אבל שזה יהיה כשר".

גלאי הזהיר מפני השימוש ברגולציה: "אוריינות פיננסית היא אחד הדברים שאנחנו לוקים בו בחסר. הרבה דברים נובעים מבורות, אבל הרגולציה לא יכולה לכסות על בורות. מדינה צריכה להשיג יציבות במיסים, אבל לא להתעסק בכל דבר ודבר".

לסיכום אמר וינטר, ש"אין לי ספק שהמערכת הרגשית שלנו משפיעה על זו הרציונלית בקבלת החלטות על השקעות. ברוב המקרים זה עובד לרעתנו. צריך להקטין את ההשפעה הרגשית על השפעת החלטה".

וינטר הציע לקחת פסק זמן בין המחשבה לבין קבלת ההחלטה ולעשות סימולציה פשוטה: איך היינו מגיבים אם אחד החברים שלנו היה עומד לנקוט באותה החלטה. וינטר: "לפעמים כשאנחנו מסתכלים מהצד יש לנו פרספקטיבה שונה מאשר כשאנחנו צריכים להחליט. זה תרגיל שיכול לעבוד, אבל יכול גם לא".

עוד כתבות

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו