גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פעולה כירורגית בשוק המט"ח

אפילו בשווייץ השמרנית יש שער מקסימום למטבע. ומה איתנו?

שער הדולר המידרדר הוא נושא שמשפיע על רוב משקי-הבית בישראל, ולכן הוא אחד הנושאים החשובים ביותר שמשרד האוצר החליט להתמקד בו. 40% מהתמ"ג במדינה מגיע מהיצוא הישראלי, ולכן הדבר משפיע על מקום העבודה של כמעט כל אחד מאיתנו.

ההתערבויות של משרד האוצר בשנים האחרונות בשוק המט"ח היו לא מספיק משמעותיות והן נעשו בלי אסטרטגיה ובלי יעדים ברורים באשר להשפעות שער-החליפין והצורך להשפיע על שמירת רווחיות היצוא. אך היום, מגיעים לשר האוצר יאיר לפיד שבחים גדולים על החלטתו להיכנס לעובי הקורה ולהחליט על גישה מאסיבית יותר, לרבות התערבות בשמירה על התעשייה המקומית לצד עידוד רווחיות היצוא.

משרד האוצר פעל בחודשים האחרונים פעמים רבות בשוק המט"ח, בדרך של ביצוע עסקאות גידור למרכיב השוטף של החוב הממשלתי הנקוב בדולרים; אך הפעילות הייתה בהיקף נמוך ביחס להיקף החוב הלאומי הנקוב במט"ח, העומד על כ-30 מיליארד דולר.

לגיוון מקורות האשראי שנוטלת ישראל, גם בגיוס מט"ח, יתרונות מרובים - החל מצמצום המעורבות בביקוש לאשראי בזירה המקומית, ועד לעידוד החשיפה הגלובלית לכלכלת ישראל בקרב מוסדות פיננסיים. אולם יתרונות אלה מתגמדים מול הנזקים לחוסנו של השקל והשפעתו על עתיד התעשייה והיצוא בישראל.

זוהי תקופה שבה ממשלות מנהלות בסתר ובגלוי מלחמת מטבעות להבטחת שרידות הכלכלה המקומית. לדוגמה, אפילו שווייץ השמרנית קובעת שער מקסימום של 1.2 פרנקים-שווייצריים למטבע הסחר המרכזי האירו, והנהגת האיחוד האירופי נזעקת לבלימת התחזקות האירו אל מול הדולר. בימים כאלה ראוי כי קובעי המדיניות בישראל ינהגו במשנה-זהירות ויקדימו לפעול למניעת התחזקות השקל כל זמן שהסוסים שוכנים באורווה.

המשקיעים הזרים שתפסו בעבר יותר מ-60% מנפח המסחר בבורסה מהווים כיום כ-40% מנפח המסחר לכל היותר; כמו כן, הפעילות באג"ח ממשלתי לטווחים של יותר מ-13 חודשים היא משמעותית ובעלת פוטנציאל גידול מרשים, במיוחד כאשר יגבר החשש מהיווצרות לחצים אינפלציוניים, כי אז תחל הנהירה לנכסים אלטרנטיביים מוגני אינפלציה.

אחד הכלים האפקטיביים שיש למשרד האוצר להשפעה על שער הדולר שירד לשערי שפל (כ-3.53 שקלים לדולר), הוא באמצעות חקיקה אשר תטיל שיעור מס זהה על השקעות באיגרות-חוב ממשלתיות על גופים זרים.

מיסוי השקעות אלו, כפי שבוצע בשנת 2011 על השקעות במק"מ במסגרת הצעדים לצמצום פעילות הזרים בשוק המק"מ, יניב לאוצר המדינה הכנסות ממסים לצד צמצום החשיפה להשלכות של פעילות הזרים בימי אינפלציה על יציבות המחירים.

התובנה שאליה הגיעו האוצר ובנק ישראל היא, שכדי להביא לשינוי אמיתי כבר בטווח הקצר בטרם יבשילו השפעות המהלכים הפיסקליים שיפעיל האוצר - כמו דרך מיסוי השקעות זרים באג"ח ממשלתי לטווח של יותר משנה ובקרנות סיוע מיוחדות ליצואנים - ראוי יהיה לנקוט צעדים בעלי השפעות כבר בטווח הקצר ובראשם מהלכים לבלימת הידרדרות שער הדולר תוך צמצום פער הריביות שבין השקל לדולר. זאת, באמצעות שילוב-ידיים ופעולה במסגרת תוכנית משולבת של משרד האוצר ובנק ישראל.

יחד עם זאת, מהלך של מיסוי השקעות זרים באג"ח ממשלתי טומן בחובו מעט סיכון. כך למשל, אחת הטענות המרכזיות היא, שבמצב של צורך בגיוס חירום יידרש משרד האוצר לצאת לגיוס חוב בחו"ל, ובהיעדר היכרות ופעילות בזירות חו"ל תיפגע האטרקטיביות של איגרות-החוב הישראליות. דבר שיקשה על ביצוע הגיוס. טענה זו עשויה להתקיים במצב קיצוני וחריג כדוגמת מלחמה אזורית שתדרוש הנפקת אג"ח משמעותית.

החרפת האבטלה

שר האוצר לשעבר, יובל שטייניץ, ביטל את הפטור ממס על השקעות זרים במק"מ ובאג"ח ממשלתי לטווח קצר, כדי להפחית את זרם הכסף החם שמגיע לישראל, במטרה ליהנות מפערי הריבית החיוביים מול אירופה וארה"ב. המהלך אמנם תרם לצמצום נפח פעילות הזרים בזירה המקומית, אולם היום נראה כי לא די בצעד שסייע בשעתו לצינון הזרים, וכעת דרושים צעדים משלימים נוספים.

בזמנים של מלחמת מטבעות והכרזות של נגידי הבנקים המרכזיים, כאשר היצוא הולך ומידרדר, כפי שמשתקף מאינדיקטורים כלכליים שונים ומסקרי הלשכה-המרכזית-לסטטיסטיקה והתאחדות התעשיינים, משרד האוצר ובנק ישראל חייבים לנקוט צעדים משמעותיים כדי לשמור על חוסנו של המשק, לפני שנאבד מפעלי-עוגן ותעשיות-עילית.

על הממשלה להיערך להגנת המשק והתעשיינים בטרם יאיימו גלי הפיטורים והמעבר ליעדי ייצור אטרקטיביים וזולים יותר לכדור-שלג שיפגע בצמיחת המשק, ביציבות המחירים, דבר ששוב יביא להחרפת האבטלה ולפגיעה נוספת במעמד הביניים, המקור המרכזי של הכנסות המדינה ממסים.

הכותב הוא מנכ"ל פריקו

עוד כתבות

אילוסטרציה: Shutterstock

העתיד כבר כאן: ניסינו את המודל החדש של ChatGPT וחזרנו לדווח

העוזר הקולי החדש של OpenAI יהיה מותאם אישית למשתמש, יכיר את ההעדפות שלו ויידע גם לבחור את האינטונציה המתאימה בהתאם לאופי השיחה ● בעקבות הסערה שהתעוררה ברשתות עם הצגת המודל החדש, בדקנו את המודל הזמין כיום בשוק

אלונה בר און, מו''לית גלובס / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: "לתקשורת יש תפקיד בקישור בין מגזרים"

בפתח כנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, התייחסה מו"לית העיתון לתפקידה של התקשורת בתקופה זו ועל השאיפה לסקר את כל חלקי החברה בעיתון ● בר און: "מטרת העיתונות לספק גיוון, לא להבליט את מי שהכי קיצוני או רק את מי שדומה לי"

מנכ''לית קו אימפקט, נוא ג'השאן־בטשון / צילום: תמר מצפי

"מי שרוצה לשלב את החברה הערבית צריך לעבוד בזה"

בכנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, נוא ג'השאן־בטשון, מנכ"לית קו אימפקט, שוחחה על האתגרים בשילוב החברה הערבית בשוק העבודה ישראלי ● ג'השאן־בטשון: "חברות עסקיות שהן גשר בין החברה היהודית לערבית אמנם סבלו מטראומה גדולה בעקבות המלחמה, אבל הצליחו להחזיק את זה"

סיכום שווקים שבועי / צילומים: שאטרסטוק, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שתי המניות שמושכות את בורסת ת"א כלפי מעלה - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

מדד המחירים לצרכן באפריל הפתיע לרעה בפעם השלישית ברצף. זה מה שחושבים האנליסטים ● כל הפרטים על השינוי הדרמטי בשעות המסחר שמקדמת הבורסה בת"א ● וגם: מחקר חדש מגלה אילו אפיקי השקעה מניבים את התשואות הגדולות ביותר בטווח הארוך

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

הזכויות בקרקע בנווה צדק הוכרעו בלי כל היורשים. מה קבע ביהמ"ש?

ביהמ"ש העליון פסק כי קרקע בנווה צדק תירשם על שם בנו של בעל קרקע שהלך לעולמו - אך הדיון הוסתר מצאצאים נוספים שלו ● אישה ביקשה להרות מזרעו של בן זוגה המנוח, אך משפחתו הציבה בפניה תנאי לפיו עליה לוותר על זכויות ממוניות ● אדם ערך הסכם להחלפת קרקעות עם המדינה, אך קיבל פחות משליש מהשטח שהתחייבה לו

מרכז הסחר המקוון של דואר ישראל / צילום: שחר פליישמן

אכזבה למדינה: קבוצת מילגם זכתה במכרז להפרטת הדואר בתמורה ל-461 מיליון שקל בלבד

קבוצת מילגם-הפניקס-ליימן שליסל זכתה במכרז על הדואר, ותשלם סכום נמוך משמעותית מהערכת השווי שקיבל הדואר בעבר ועמד על מעל 1.5 מיליארד שקל ● קבוצת דלק ישראל-רמי לוי התמודדה מולה במכרז ● שתי ההצעות היו נמוכות בתחילה מהממוצע של הערכת השווי שהוכנו לצורך המכרז. לבסוף התוצאה הזוכה הייתה גבוהה יותר

אורן הוד, מנכ''ל שופרסל נדל''ן / צילום: כרמל שירן

עזיבה נוספת בשופרסל: מנכ"ל זרוע הנדל"ן פורש מתפקידו

אורן הוד, מנכ"ל חברת שופרסל נדל"ן, עוזב את הרשת פחות משנתיים לאחר שמונה ● ברקע העזיבה: פערים משמעותיים בין הוד למנכ"לים המשותפים ובעלי הבית החדשים בשופרסל, האחים יוסי ושלומי אמיר

רכבי טויוטה חונים בשכונת מגורים. מכת גניבות רכב / צילום: טלי בוגדנובסקי

עלייה של 64% במחירי הביטוח: זה הרכב הנגנב ביותר בישראל מתחילת המלחמה

פוסט שפורסם ברשתות החברתיות גילה כי כדי לבטח את אחד הרכבים הגניבים בישראל, טויוטה RAV4, נדרשה בעליו לשלם סכום המגיע כמעט לשישית משווייו ● "זו אמירה חד-משמעית ללקוח, שאת הדגם הזה החברה לא רוצה לבטח", אומרים בלשכת הסוכנים ● בשוק ממליצים לרוכשי מכוניות לכלול את עלות הביטוח בשיקולים בעת רכישת רכב חדש

נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל / צילום: ניב קנטור

הילד שמכר קרח בנתניה הוא היום מנהל בכיר בחברה הלוהטת בעולם. כך הוא עשה זאת

להייטק הוא הגיע כמעט בטעות, וב־2017 הציעו לו לבנות מאפס את הפעילות העסקית של אנבידיה ● כיום נתי אמסטרדם מלא בגאווה על הדרך שעבר, ולא מודאג ממצב הענף הישראלי: "יש פה הרבה טאלנטים ורעב גדול להצלחה. זה לא ישתנה לעולם" ● שיחה קצרה עם נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל

ווסימוזי מדונסלה (מימין), נציג דרום אפריקה בדיון בהאג / צילום: Reuters, Yves Herman

המשטר בדרום אפריקה פותח מערכה לשלילת ההכרה בזכות הקיום של ישראל

עיון באוצר המילים והדימויים של נציגי המשטר הדרום אפריקאי בבית הדין בהאג מראה כי הם מתרחקים במהירות משאלת עזה ועוברים אל שאלת הלגיטימיות של קיום ישראל ● אפשר להגיד שהיחסים עם משטר ה–ANC במדינה הגיעו אל סוף הדרך

אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל נגד רשות ני"ע: לא לאפשר לגופים חוץ בנקאיים להתחייב על ריבית

ד"ר יוסי סעדון, מנהל האגף הפיננסי בבנק ישראל, שלח מכתב לרשות ניירות ערך בבקשה שלא תאשר את תזכיר חוק התשלומים, הכולל הוראה שמאפשרת לגופים החוץ בנקאיים להתחייב בפני הלקוחות בריבית קבועה על הפיקדונות ● לדבריו, מדובר בהוראה העלולה "לסכן את היציבות במערכת הפיננסית"

בחינות הסמכה של לשכת עורכי הדין / צילום: רוני שיצר

בצל המלחמה: רק 16% מעבר בבחינות לשכת עורכי הדין

מספר הניגשים עמד על 770 בלבד, מאחר שמדובר במועד משלים שנערך בשל המלחמה ● האוניברסיטאות מובילות את טבלאות העוברים, כאשר מבין כלל הניגשים, המוסד האקדמי המוביל הוא האוניברסיטה העברית

גידול קקאו בשמורה בניגריה. הבצורת הקשה זה 20 שנה / צילום: Associated Press, Sunday Alamba

לשלם הון או להסתפק בתחליף זול? העתיד המריר של תעשיית השוקולד

גל התייקרויות הקקאו, על רקע היבול העגום במערב אפריקה, אולי התחלף בירידות חריפות - אך המחסור צפוי להימשך, והמומחים לא מעריכים שהמחירים ישובו לקדמותם ● בינתיים יצרניות הממתקים הגדולות כבר מקטינות אריזות, משנות מתכונים ומשלבות יותר תוספות בחטיפים

ד''ר ענאיה בנא, מנכ''לית ומייסדת עמותת אל־ביאדר / צילום: תמר מצפי

"בעלי הקרקע הפרטית בחברה הערבית מחכים שיזמים יבואו"

בכנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, ד"ר ענאיה בנא, מנכ"לית משותפת ומייסדת עמותת אל־ביאדר, דיברה על הפערים בין החברה הערבית לחברה הכללית בתחום הדיור ● בנא: "85% מהדור הצעיר בתוך היישובים הערביים הוא מחוסר פתרונות דיור"

רסול סעדה, מנכ''ל משותף אל־ביאדר לפיתוח כלכלי חברתי / צילום: תמר מצפי

רסול סעדה: כך עבר הפשע בישראל מגוש דן אל היישובים הערביים

בכנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, סקר סעדה, מנכ"ל משותף באל־ביאדר, את התפתחות הפשיעה בחברה הערבית, וציין: "מאז 2023, אנחנו באובדן מוחלט"

נשיא איראן, איברהים ראיסי / צילום: ap, Vahid Salemi

קיצוני אפילו במונחים של איראן וכזה ששלח אלפים למותם. הכירו את הנשיא שנעלם בתאונת מסוק

מסוקו של איברהים ראיסי התרסק בגבול עם אזרבייג'ן, ויש "חשש לחייו" ● הוא נחשב מהקשים שבין השמרנים האיראנים, לאחד מגדולי שונאי ישראל ומי שזוהה כאחד מהמועמדים הבולטים לרשת את המנהיג העליון עלי חמינאי עם מותו

טיילור סוויפט. השפעה של 330 מיליון דולר על ה־NFL / צילום: ap, Lewis Joly

השיעור הכלכלי שחברות המדיה יכולות ללמוד מטיילור סוויפט

שוק המדיה חווה האטה שתחייב את שלושת מנועי הצמיחה הגדולים שלו - רשתות חברתיות, חברות סטרימינג וחברות גיימינג - לשנות אסטרטגיה ולשתף פעולה ביניהם, כך עולה מדוח חדש של פירמת הייעוץ דלויט ● הסיפור של סוויפט ובן הזוג כוכב ה־NFL מוכיח עד כמה מהלך כזה יכול להיות רווחי

מפעל המלט נשר. ''אין קשר בין רמות האבק לפעילות המפעל'' / צילום: תמר מצפי

אחרי פחות משנה: מנכ"ל נשר מפעלי מלט מסיים את תפקידו

מנכ"ל נשר מפעלי מלט, יובל לזרוב, מסיים את תפקידו בחברה אחרי כהונה בת פחות משנה ● באוגוסט האחרון הוציא המשרד להגנת הסביבה צו מינהלי לחברה, המורה על מניעה או צמצום של זיהום אוויר לפי סעיף 45 בחוק אוויר נקי

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

תשבור שיאים? מה צפוי בדוחות החברה הלוהטת בעולם

ביום רביעי הקרוב, ענקית השבבים אנבידיה צפויה לפרסם את תוצאותיה הכספיות לרבעון ● עפ"י ההערכות, החברה צפויה להציג דוחות חזקים שידחפו את מחיר המניה שלה לשיא חדש

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: Shutterstock

"האייל הזומבי": מחקר חדש מוכיח כי המחלה לא מסוכנת לבני אדם

OpenDNA חתמה על הסכם שיווק עם מקסון, והמנכ"ל סוגר מעגל ● מחקר חדש בארה"ב: "תסמונת האייל הזומבי" לא מסוכנת כרגע לבני אדם ● השבוע בביומד