אושר ניהול תביעה ייצוגית נגד טיב טעם ב-560 מיליון שקל

‎‎בתביעה נטען כי רשת טיב טעם גילגלה על עובדיה חלק מהעלויות של צו ההרחבה בענף המזון, וניכתה רטרואקטיבית משכרם‏

‎‎בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב אישר בשבוע שעבר לעובדי רשת טיב טעם לנהל תביעה ייצוגית בסך כ-560 מיליון שקל נגד החברה, בגין הפחתת שכר וניכוי שכר רטרואקטיבי שביצעה במהלך שנת 2010.

השופטת מיכל לויט קבעה כי "בעניין שבפנינו, עסקינן במעסיק אשר בשל שיקוליו הכלכליים החליט להטיל חלק מעלויות צו ההרחבה על עובדיו, ובכך לכאורה עיקר מתוכן את הוראות צו ההרחבה".

‏בפברואר 2010 פורסם צו הרחבה בענף רשתות המזון, ובו נקבעו הוראות בדבר מתן זכויות סוציאליות שונות לעובדים, כגון: משכורת 13, קרן השתלמות, זכאות מוגדלת לדמי הבראה ולדמי מחלה תוספת ותק ועוד.

ביוני 2010 הפחיתה טיב טעם משכר העבודה של העובדים, המשתכרים מעל שכר המינימום, וכן ביצעה הפחתה רטרואקטיבית של שכר העבודה בגין 3 חודשי עבודה מפרסום הצו ועד חודש יוני אותה שנה.

‏באמצעות עו"ד גל גורודיסקי טענה התובעת עובדת לשעבר של טיב טעם, כי החל מחודש יוני 2010 הופחת שכרה מ-22 שקל לשעה ל-21.7 שקל לשעה, ובכך ירדה אל מחת לשכר המינימום.

כמו כן טענה התובעת כי הרשת ניכתה משכרה רטרואקטיבית סכום של 137.7 שקל בגין הפרשים הנובעים מהפחתת השכר ממועד כניסת צו ההרחבה לתוקף.

‎‎גלגול הפסד

‏לטענת העובדת, למרות שמטרתו של צו ההרחבה הייתה להיטיב עם העובדים, בחרה הרשת לגלגל את ההפסד הכספי שהיה צפוי לה, בעקבות פרסום הצו, על חשבון עובדיה. זאת, באמצעות הפחתת שכרם ואף ניכוי שכר רטרואקטיבי מיום פרסום צו ההרחבה ועד לחודש יוני 2010, בו החלה להפחית את שכרם.

בכך, נטען בתביעה, ניצלה טיב טעם את צו ההרחבה כדי לפגוע בתנאי העסקתה באופן חד-צדדי, ללא הסכמה ותוך פגיעה בהוראות חקיקת המגן.

‏עוד טענה העובדת לשעבר כי טיב טעם איימה על חברי הקבוצה, כ-600 עובדים, כי אם לא יסכימו להרעת התנאים, יפוטרו מעבודתם. לכן, חלק מהעובדים הסכימו לתנאים החדשים בלית ברירה.

העובדת העריכה כי הסכום שהופחת מהשכר השעתי הינו 1 שקל.

‏עו"ד גל גורודיסקי, שינהל את התביעה הייצוגית נגד הרשת לפי החלטת בית הדין, מסר כי "החלטת בית הדין מהווה תקדים חשוב ופורץ דרך, בכך שתעמיד לשאלה את הלגיטימיות של יכולת מעסיקים להרע את תנאי העובדים בעקבות חתימת הסכמים קיבוציים ופרסום צווי הרחבה, שמטרתם לשפר את תנאי העובדים". ‏‎‎‏