אספקת תחליפי חלב לתינוקות בבתיה"ח תיעשה תחת צו מוסכם

הצו, שקיבל את הסכמת 3 חברות התמ"ל - מטרנה, סימיליאק ונוטרילון - מחייב את בתי-החולים להציע לכל יולדת בחירה בין שני מותגי תמ"ל לפחות

אספקת תרכובות מזון לתינוקות (תמ"לים) לבתי-החולים על-ידי החברות תתבצע בקרוב תחת צו מוסכם. הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיויד גילה, פרסם צו מוסכם שנועד להסדיר את הפעילות בתחוםף שייכנס לתוקף לאחר שיקבל את אישורו של בית הדין להגבלים עסקיים.

הצו מסדיר את פעילותן של החברות אסם, משווקת מטרנה; פרומדיקו, משווקת סימילאק; וטבע, משווקת נוטרילון, בבתי-החולים.

נזכיר כי עד כה החברות המשווקות תרכובות מזון לתינוקות התקשרו באופן ישיר עם בתי-החולים, ולא אחת זכו לבלעדיות באספקת המותג שלהן לבתי-החולים בתמורה לתשלום בהיקף של מיליוני שקלים.

הצו, אשר קיבל את הסכמת 3 החברות, מבטל לחלוטין את הבלעדיות שניתנה להן ואף מטיל חובה על בית-החולים להציע לכל יולדת בחירה בין שני מותגי תמ"ל שונים לפחות.

עוד קובע הצו, כי על ספקי התמ"לים ייאסר לבצע פעילות שיווק וקידום מכירות בקרב היולדות.

הצו המוסכם גם מגדיר את היקף התשלום לבית-החולים וקובע כי זה יעמוד לכל היותר על 80 שקל לילוד אשר יצרוך את התמ"ל בפועל.

מכתבי שימוע

באופן חריג יוכל בית-החולים לא להציע להורי הילוד בחירה בין שני מותגים שונים, בתנאי שהוא ירכוש את התמ"ל מהספק תמורת סכום שלא יהיה נמוך יותר מעלות הייצור או היבוא שלו.

החלטתו של הממונה לנקוט פעולה באה בעקבות בדיקה שערכה רשות ההגבלים, ובה נמצא כי הורים לתינוקות הניזונים בתמ"ל מעדיפים בדרך-כלל לרכוש את אותו מותג שסופק להם בבית-החולים לאחר הלידה, גם אם קיימים לו תחליפים זולים יותר.

יצוין כי בפברואר השנה הוציא הממונה מכתבי שימוע לחברות, כצעד לקראת הכרזתן כקבוצת ריכוז, אך בסופו של דבר החליט הממונה לפעול באמצעות צו מוסכם.

הופסק שיוווק אופטימיל

יצוין עוד כי לאחרונה החליטה חברת מדיצ'י מדיקל להפסיק את שיווק מותג התמ"ל אופטימיל, אחרי שכשלה בהחדרתו לשוק. אשתקד החזיק אופטימיל בנתח שוק של 1% בלבד, ולא מן הנמנע כי המותג היה זוכה להצלחה גדולה יותר אם הוא היה משווק בבתי-החולים.