האוזר: 101 חברות עם הערת עסק חי - 17%

יו"ר רשות ני"ע: "יש מקום לאופטימיות זהירה, אבל המשבר ב-2008 לימד אותנו שחייבים להיערך גם לסיכונים סיסטמיים שהמשק הישראלי חשוף אליהם"

פרופסור שמואל האוזר, יו"ר רשות ני"ע, נשא דברים הבוקר (ד') בכנס תאגידים 2013 והזהיר כי המשק הישראלי ושוק ההון שלו נמצאים בפני "אתגרים לא פשוטים".

האוזר אמר: "הכנס היום עומד בסימן של רגולציה חכמה, מידתית, בדגש על מהות ולא דווקנות, מוכוונת צמיחה בתעשייה ובכלכלה הישראלית , בצד אכיפה חזקה. אני מאמין ברגולציה כזו שתורמת ליציבות בשוקי ההון. בסקר של הבנק העולמי מתוך185 מדינות, שוק ההון בישראל מדורג במקום השישי בעולם בהגנה על המשקיע וזו תעודת כבוד לרגולטור הישראלי. זה לא פוטר אותנו מהחובה להכיר בעובדה ששוק ההון והבורסה הם משאב לאומי שחשוב לקיימו ככזה. הסקטור הפיננסי בשווקים הפיננסים בעולם תורם 9% תל"ג. כלומר, כמעט עשירית מהצמיחה היא תודות לסקטור הפיננסי. יש הטוענים שאף הרבה יותר מכך. ומכאן הקשר לצמיחה כלכלית".

האוזר חזר בהמשך על דברים שאמר מוקדם יותר השבוע, לפיהם על כל דולר שנכנס באקזיט של חברת היי-טק, המדינה מפסידה 3 דולרים ויותר. לדבריו, "בורסה אטרטקיבית יכולה לסייע לצינון שוק הנדל"ן".

בהמשך עבר האוזר לסקירה של שוק ההון הישראלי. לדבריו, מספר החברות עם הפניית תשומת לב והערות עסק החי בישראל עומד כיום על 164 (29%), בהשוואה ל- 179 בסוף השנה הקודמת. מתוכן מספר החברות עם הערת עסק חי הוא 101 (כ-17%) - בדומה לשיעור האחוזי שלהן בארה"ב. 50% מהחברות עם הערת עסק חי הן חברות עם מניות בלבד ורובן הן חברות ביומד.

לפי האוזר, התופעה של הסדרי החוב הצטמצמה השנה. בשנת 2013 נוספו 7 חברות להליכי הסדרי חוב בהשואה ל-29 בשנת 2012 ו-27 בשנת 2011.

נתונים אלה, לפי האוזר, נותנים מקום ל"אופטימיות זהירה", אבל לדבריו "המשבר ב- 2008 לימד אותנו שחייבים להיערך גם לסיכונים סיסטמיים ושבעולם הגלובלי המשק הישראלי חשוף לסיכונים סיסטמיים בארץ ובעולם. סיכונים אלה עלו לראש סדר העדיפויות של רגולטורים ברחבי העולם, בניסיון למצוא דרכים למזער את ההסתברות לכך שאירוע מחולל, כגון כשל בחברה ריאלית גדולה או כשל בפעילות המערכת הפיננסית, יפגע באופן משמעותי בחברות עסקיות נוספות ובשווקים נוספים ויגרום נזק מערכתי בעל השלכות שליליות חמורות לכלכלה הריאלית".