המפכ"ל: "די עם הקיטורים"; נגמ"שים מפנים תושבים

בירושלים, בערד וביישובים רבים בצפון - לא יתקיימו גם מחר לימודים ■ גופות של שני מטיילים נמצאו בנחל צאלים - ובכך עלה מספר הקורבנות בסופה לארבעה ■ כביש 1 צפוי להפתח מחר לתנועה

שלושה ימים עברו מאז שהסופה הגדולה הגיעה אל שיאה וכ-30 אלף בתים עדיין מנותקים מחשמל, כבישים רבים עדיין חסומים, נגמ"שים מנסים לפלס את הדרכים בירושלים ויש גם קורבנות. אולי שביב של אור אחד נמצא בקצה הסערה: כביש 1, הציר המרכזי המחבר בין ת"א לירושלים, ייפתח ככל הנראה לתחבורה ציבורית בשעה 19:30.

גם מחר (א') תלמידים רבים יישארו בבית. בירושלים לא יתקיימו לימודים בבתי הספר. באזור הצפון בתי הספר יהיו סגורים בצפת, בכל רמת הגולן, בפקיעין, בבית ג'אן, ובמועצה האזורית גליל עליון. כמו כן, בדרום לא יתקיימו לימודים בערד.

במסיבת עיתונאים שערך הערב השיב מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יוחנן דנינו לטענות על מחדלים. "אני רוצה לומר מהמקום הכי מכיר את העובדות: עם ישראל התברך ויכול להתברך במשרתי הציבור שלו שהוכיחו שוב כמו בכל מבחן לאומי קשה שיש לעם ישראל על מי לסמוך", אמר המפכ"ל. בואו נפסיק עם הקיטורים ובואו נירתם כולנו להחזיר את עם ישראל לשגרת חיים תקינה".

בינתיים, בעוד צירים רבים בצפת ובאזור ירושלים עדיין חסומים, המשטרה הצליחה לפנות את מרבית הרכבים שהיו תקועים על כביש 1, ולפי ההערכות, הכביש ייפתח בקרוב לתחבורה ציבורית. במשטרה עומלים גם על פתיחתו של כביש 443, במטרה לאפשר תנועת כלי רכב גם שם עד מחר.

לשאלה מדוע לא נפתח עוד קודם לכן כביש 1 לכיוון ת"א, החל מקטע הדרך שאחרי גינות סחרוב, השיב המפכ"ל במסיבת העיתונאים: "אני לא אתן לפתוח אותו עד שאני לא אוודא שהציר בטוח לנסיעה. הכי קל בעולם זה להגיד 'פתחנו', אבל אם חלילה יקרה אסון, זה לא שווה את כל המהירות והחיפזון".

המשטרה מבקשת, לפי שעה, שלא להגיע עצמאית לכבישים כדי להוציא את כלי הרכב.

יו"ר חברת חשמל: "מתקנים התקלות בנחישות"

בינתיים, עשרות אלפי אזרחים עדיין מנותקים מחשמל ונצורים בבתיהם. על פי הודעת חברת החשמל (נכון לשעה 17:00), בירושלים עדיין יש אין חשמל אצל כ-9,000 בתי אב, בצפת מדובר בכ-1,000 משפחות ובבית ג'אן חוברו לחשמל כ-90% מהתושבים.

"המזל הגדול של החברה הזו ושל המשבר הזה הוא שחברת החשמל היא ממשלתית-לאומית ששוקלת שיקולים לאומיים ולא רק עסקיים. זו הסיבה שאנחנו מצליחים לתקן את התקלות באיכות ונחישות", אמר יו"ר חברת חשמל, יפתח רון טל בשיחה עם "פגוש את העיתונות".

לדברי רון טל, 6,000 קווי מתח גבוה נפלו במהלך הסערה בארץ ועשרות אלפי עצים קרסו. "זו סופה שקוראת אחת ל-100-150 שנה, דבר כזה לא היה מאז הקמת המדינה", ציין יו"ר חברת חשמל. אל מול הטענות על מחדלים בהיערכותה של חברת החשמל אומר עוד רון-טל: "החברה מתורגלת, החברה מתכוננת לחורף הזה מרגע שהסתיים החורף הקודם".

נגמ"שים ביישובים המנותקים

בירושלים הצבא הגיע למרבית היישובים שהיו מנותקים מחשמל. באמצעות נגמ"שים שהופעלו על ידי הצבא, תחת ניהולו של המשרד לביטחון פנים, העבירו החיילים דלקים לאנשים שהיו ללא חשמל. צוותי מד"א נמצאים גם הם על הנגמ"שים ומפנים אנשים הנזקקים לטיפול רפואי.

משרד הביטחון העביר כ-35 נגמ"שים ויותר מ-100 כלים כבדים, טרקטורים, משאיות ומפלסות שלג כדי לפנות את הצירים, לחלץ אנשים ולהעביר ציוד ומזון לאלפי בני אדם. במקביל פועלים במשרד הביטחון להעביר 35 טון מלח לירושלים ולצפת לפינוי הצירים. כמו כן, יספקו אלפי מנות חמות לתושבים המנותקים מחשמל.

4 קורבנות בשל הסופה

הסופה הגדולה, שהגיעה לשיאה ביום חמישי האחרון, גבתה עמה גם 4 קורבנות. לאחר ששני מטיילים שיצאו לטייל בנחל צאלים, באזור ים המלח, נעלמו - איתרה היום אחר הצהריים המשטרה שתי גופות בתוך המים. גופה אחת חולצה והאחרת טרם נמשתה מתוך הסחף.

אמש גבר כבן 36 נפל אל מותו מגג ביתו שבראשון לציון. ככל הנראה, הוא עלה לקומה שלישית במבנה כדי לפתוח סתימה במרזב ואז החליק ונפל.

למקום הוזעק צוות טיפול נמרץ של מגן דוד אדום, שביצע בו החייאה ממושכת, אך נאלץ לקבוע את מותו בזירה.

הלילה, תינוק כבן שנה נמצא ללא רוח חיים , לאחר ששריפה פרצה בדירה בקומה רביעית ברחוב אלשווילי בלוד. אביו של התינוק, בן 32, פונה לבית החולים אסף הרופא כשהוא במצב קל. הוא נפגע מכוויות בכל חלקי גופו ומשאיפת עשן. מהחקירה עלה כי התאונה התרחשה בשל תנור שהושאר דולק.