insp node: 5380
קפאתם בסופה? באנטרקטיקה נמדדו 94- מעלות צלזיוס - גלובס

קפאתם בסופה? באנטרקטיקה נמדדו 94- מעלות צלזיוס

ההר הגבוה ביותר במזרח אנטרקטיקה נחשב למקום הכי קר בעולם ■ וגם: כמה עצות לאנשים שנתקעו ברכב בתנאים של קור קיצוני

16/12/2013, 14:46
גלי וינרב

להיות תקוע בכביש 1 במשך 12 שעות, כשהדלק באוטו הולך ואוזל ולכן אין חימום - זה קר. לנסות להתקלח במי קרח, ביום השלישי להפסקת חשמל בבית ירושלמי - זה קר. אבל כל החוויות הללו הן החמימות בהתגלמותה, לעומת שהות בהר הגבוה ביותר במזרח אנטרקטיקה, שנחשב למקום הכי קר בעולם.

הטמפרטורות במקום נעות בין 92- ל-94- מעלות והן נמדדו באמצעות ניתוח של תמונות חישת חום שצולמו על ידי לוויין - ולא באופן ישיר. "אף פעם לא הייתי בקור כזה, ואני מקווה שלעולם לא אהיה", אומר פרופ' טד סקמבוס, החוקר המוביל במיזם שמיפה לאחרונה את כדור הארץ מבחינת חום ואישר את מיקומה של הנקודה הקרה ביותר. "הבנתי ממי שהיו בתנאים המתקרבים לכך, כי כל נשימה שם היא כואבת, וכי צריך להיזהר ולנשום ממש בזהירות, כדי לא להקפיא חלק מן הגרון".

המקום המאויש הקר ביותר בעולם הוא כנראה תחנת המחקר Vostok במזרח אנטרקטיקה, שם נמדדה טמפרטורה של 89- מעלות צלזיוס ביולי 1983 (שיא החורף של חצי הכדור הדרומי). לשם השוואה, הטמפרטורה הנמוכה שנמדדה באלסקה היא 62- מעלות צלזיוס ובאסיה בראש הקרחון הגבוה בגרילנלד - 75-.

הטמפרטורות שמדד הצוות של סקמבוס נוצרו במקומות שבהם הטופוגרפיה של הקרח יוצרת מחילות בעומק של 2-4 מטר. אוויר קר מצטבר על פני הקרח, ובשל הצפיפות הרבה שלו לעומת אוויר חם יותר, הוא מחפש לאן לרדת עוד ומוצא את המחילות. שם הוא מתקרר עוד יותר.

הנקודה הקרה ביותר בעולם אינה למעשה נקודה אחת - החוקרים מצאו מספר מקומות שבהם נוצרים תנאי קור דומים. "נראה כי יש איזו מגבלה שמונעת מהאוויר באזורים הללו להתקרר עוד יותר", הם אומרים. באזור שבו נמדדו הטמפרטורות הללו פעילות ניתן למצוא תחנות מחקר מאוישות, אך איש לא נשאר בהן בחורף.

לשמור על הגחלת

הנה כמה עצות לאנשים שנתקעו ברכב בתנאים של קור קיצוני, שיהיו בוודאי רלוונטיות שוב בעוד 50 שנה, או בפעם הבאה שאתם בטיול סקי: כאשר נתקעתם, ובמיוחד במדינת ישראל הקטנה בה כולם מודעים לכך שנתקעתם, הברירה הטובה ביותר היא להישאר במכונית ולא לצאת החוצה.

ברגע העצירה, העבירו כל דבר הכרחי מתא המטען לתוך המכונית שכן מאוחר יותר עלול להיערם שלג על תא המטען או שהוא עלול לקפוא ויהיה קשה לפתוח אותו. עטפו את כל גופכם, כולל הראש, בבגדים חמים או אפילו בניירות או עיתונים אם אין בגדים חמים בנמצא. הצטופפו כמה אנשים יחד, אם ניתן, כדי לשמור על חום הגוף.

אם צפוי עיכוב ארוך, חממו את המכונית רק כעשר דקות בכל שעה כדי לשמר את החימום, ובעת החימום פתחו חריץ בחלון, כדי לאפשר מידה מסוימת של תחלופת אוויר. ודאו כי שלג אינו חוסם את צינור האגזוז - כדי לא להרעיל את עצמכם בפחמן חד חמצני. אם ברצונכם לשתות מן השלג, חכו שהוא יימס ויתחמם כדי לא לקרר את עצמכם במהירות רבה יותר. העדיפו להישאר ערים במידת האפשר - הגוף שומר על חום טוב יותר כך.

גלובס לחודש היכרות – כל הכתבות, המאמרים וטורי הדעה אצלך מדי ערב >>
טוקבקים
נושא
"גלובס" מעודד שיח ראוי ומכבד. אנא הימנעו מתגובות מסיתות, משמיצות, גסות ו/או פוגעניות
טוען תגובות...טוען
טען תגובות נוספות
 

פוסטים נוספים