הסופר והוגה הדעות צבי ינאי הלך לעולמו

איש הרוח שכיהן כמנכ"ל משרד המדע נפטר הלילה בגיל 78 ■ ינאי, שנולד באיטליה ושירת בחטיבת הצנחנים, זכה בפרס "ספיר" על ספרו "שלך, סנדרו" שראה אור בשנת 2006

הסופר והוגה הדעות הישראלי צבי ינאי, הלך הלילה לעולמו בגיל 78. ינאי שכיהן בעברו כמנכ"ל משרד המדע, זכה בשנת 2008 בפרס "ספיר" על ספרו "שלך, סנדרו", שראה אור ב-2006.

ינאי, שנולד באיטליה בשם סנדרו טוט, עלה ארצה ב-1945. הוא התגייס בשנת 1952 לשירות בצה"ל בחטיבת הצנחנים כמדריך צניחה ואף לקח חלק בפעולות התגמול ובמבצע סיני. בשנת 1970 הצטרף ינאי לחברת IBM בישראל . הוא הקים וניהל את מחלקת ההסברה וקשרי החוץ של החברה ואף שימש כדובר שלה. בתקופה זו ייסד את כתב העת "מחשבות" שעסק בהגות ובנושאים מדעיים.

לאחר שבתחילת שנות ה-90 הגיש מספר תכניות טלוויזיה בנושאים כמו קולנוע ומדע, מונה ינאי על ידי שר הבריאות אהוד אולמרט לשמש כיועצו בנושא הרפורמה במערכת הבריאות. לאחר מכן באותה השנה, מונה ינאי על ידי שרת המדע שולמית אלוני לשמש כמנכ"ל המשרד.

ב-2006 ראה אור ספרו "שלך סנדרו", בו גולל את מהלך סיפור ילדותו באיטליה, ואת בחירתו לאמץ לעצמו זהות חדשה כקיבוצניק ומדריך צניחה. כשנתיים לאחר מכן, ב-2008 זכה ינאי בפרס "ספיר" לספרות על ספרו. ספרו האחרון של ינאי, "מאוחר מדי", ראה אור בשנת 2009.