איום בבג"ץ נגד "מהפכת הספורט" של לימור לבנת

יו"ר הוועד האולימפי יגאל כרמי, ונשיא "אילת" אריק קפלן דורשים שלא לאפשר לדירקטוריון הטוטו לאשר את המימון לתוכנית

מאבקי הכוחות בספורט הישראלי נמשכים. היום (ב') שיגרו יו"ר הוועד האולימפי יגאל כרמי, ונשיא "אילת" (הענפים הלא-אולימפיים) אריק קפלן מכתב אל יו"ר הטוטו צחי פישביין בדרישה שלא לאשר בדירקטוריון הטוטו את המימון לפרויקט "פרחי ספורט" - התוכנית שיוזמת שרת הספורט לימור לבנת להגדלת מספר הספורטאים בישראל, שמוערכת ב-371 מיליון שקל. הטוטו הוא המממן העיקרי של התוכנית ואמור לשאת ב-221 מיליון שקל מהעלות הכוללת של התוכנית.

כרמי וקפלן דורשים שלא לאפשר את התכנסות דירקטוריון הטוטו המתוכננת ליום חמישי הקרוב (19 בדצמבר), שנועדה בין היתר לאישור המימון של הטוטו לתוכנית, בטענה כי דירקטוריון הטוטו כולל כיום 9 נציגים מתוך 18 הנדרשים על-פי חוק, ורק נציג אחד בלבד מטעם גופי הספורט. לוועד האולימפי ול"אילת" אין כיום נציג בדירקטוריון הטוטו, זאת לאחר שתוקף חברותם במועצת ההימורים פג, ולא ניתן לאייש את הדירקטוריון בחברים חדשים במהלך תקופת הזמן עד שתקום המועצה הלאומית לספורט - שתהווה את גוף-העל החדש הקובע את חלוקת הכספים לספורט בישראל.

במכתב טוענים יו"ר הוועד האולימפי ונשיא "אילת", כי "עלול להיווצר מצב שבו בימים הקרובים המועצה תקבל החלטה דרמטית לספורט בישראל, מבלי שנציגי שני הגופים הרשמיים והמאגדים את כלל הספורט בישראל יהיו שותפים לה ומבלי שקולם של כל גופי הספורט - יישמע". עוד מציינים כי "בקשתנו למנות נציגים אחרים מטעמנו למועצה להסדר ההימורים בספורט (ולו זמניים) סורבה ע"י משרד הספורט בטענה כי מהטוטו 'יש רק יוצא ואין בא'. ניחא לו היה מדובר בצרכים ניהוליים שוטפים של הטוטו, אך בשום פנים ואופן אין לאפשר מצב שבו החלטות כה דרמטיות מתקבלות בהרכב כה חסר, שלא לומר ייתכן וגם לא חוקי, של המועצה".

יגאל כרמי ואריק קפלן טוענים כי היוזמה של שרת הספורט להעביר תוכנית כל כך גדולה ומשמעותית, גם מבחינה כלכלית, בפרק זמן כה קצר וללא התייעצות בארגוני הספורט מששולה ל"מחטף". "כינוסה של המועצה להסדר ההימורים בספורט ביום 19.12.13 וקבלת החלטה דרמטית אודות חלוקת מעל 100 מיליון שקל מכספי ציבור בהרכבה הנוכחי של המועצה, תהא, בין היתר, החלטה בלתי סבירה בעליל, הנגועה באי חוקיות, על כל המשתמע מכך. אין כל בהילות לקבל החלטה בסד זמנים כה קצר (בין היתר תוכנית "פרחי ספורט" פורסמה בכלי התקשורת רק בשבוע שעבר!!!), כאשר לפרסומה, לא קדמה היוועצות כלשהי בארגוני הספורט ובהיעדרם של נציגי הספורט במליאת המועצה. כל החלטה אחרת, אם תתקבל, תהווה מחטף פסול, על כל המשתמע מכך".

את מכתבם מסיימים בדרישה למנוע את כינוס הדירקטוריון בנושא, והעברת ההחלטה בעניין לידי המועצה הלאומית לספורט, לכשזאת תוקם. כרמי וקפלן מציינים כי במידה ובקשתם לא תיענה עד יום שלישי הקרוב (17 בדצמבר), יעתרו לבג"ץ.

ממשרד הספורט נמסר בתגובה: "השרה לימור לבנת אשר רואה לנגד עיניה את טובת הספורט בישראל ועתידו מקדמת בימים אלה את התכנית הלאומית הרב שנתית 'פרחי ספורט' לקידום וחיזוק הספורט בקרב הילדים והנוער. כל מהלך קידום התכנית מתבצע על פי כל דין וקיבל את אישור משרד המשפטים והלשכה המשפטית במשרד הספורט. מפתיע ומאכזב לגלות, כי מי שעומד בראש גוף שאמור היה לראות את טובת הספורט, הספורטאים הילדים והנוער, פועל עכשיו כדי לתקוע מקלות בגלגלי התכנית שאין חשובה ממנה לעתיד הספורט הישראלי, וזאת במקום לברך עליה ולסייע בקידומה. יובהר, כי לוועד האולימפי אין להלין אלא על עצמו על כך שמזה כשנתיים אין לו נציג במועצה להסדר ההימורים. וזאת לאחר שבמשך חודשים ארוכים התעקש, מסיבותיו שלו, להציב כמועמדים מטעמו למועצה מועמדים שגם בג"ץ וגם היועצים המשפטיים הן של משרד האוצר והן של משרד הספורט המליצו שלא למנותם. שרת הספורט לימור לבנת מתכוונת להמשיך בקידום התכנית החדשנית ופורצת הדרך אשר אושרה בממשלה פה אחד, ומהווה בעיניה נדבך מרכזי וחשוב ברפורמה הכוללת שהיא מובילה בימים אלה בספורט הישראלי, כחלק מיישום המלצות הוועדה הציבורית בראשות פרופסור ירון זליכה".