שחר מפזר: ההפסד התפעולי של מכבי חיפה - 55 מיליון שקל

חשיפה: מאזני קבוצות ליגת העל בכדורגל לעונת 2012/13 ■ מכבי ת"א ומיטש גולדהאר עם הפסד תפעולי של 54 מיליון שקל

מיטש גולדהאר, הבעלים הקנדי של מכבי ת"א, הגיע בארבע העונות הראשונות שלו בכדורגל הישראלי (2009/10-2012/13) קרוב לרף ה-200 מיליון שקל השקעה במועדון. כך עולה מנתוני המאזנים התפעוליים של קבוצות ליגת העל ל-2012/13, שהגיעו בלעדית לידי "גלובס".

מהנתונים עולה כי העונה הקודמת, בה הצהובים שברו בצורת של 10 שנים רצופות וזכו באליפות המדינה, הסתיימה עם הכנסות טבעיות (תמיכות מהטוטו וההתאחדות, ספונסרים, כרטיסים ומנויים, מכירת שחקנים וכו') של 41 מיליון שקל. עם זאת, הגירעון נמדד ב-54 מיליון שקל. על-פי תקנות הבקרה התקציבית של ההתאחדות לכדורגל, לא ניתן "לגרור" גירעונות (למעט מקרים חריגים, כמו אלו שהתרחשו מספר פעמים בשנים האחרונות עם בית"ר ירושלים). המשמעות: את הסכום הנ"ל נאלץ גולדהאר להשלים מכיסו בעונה הקודמת, על מנת לעמוד בתקציב של מכבי ת"א.

השקעה זאת של גולדהאר אשתקד מצטרפת להזרמת הבעלים של טייקון הקניונים בעונותיו הקודמות בישראל. כפי שפורסם ב"גלובס", גולדהאר הזרים מכיסו כ-17.5 מיליון שקל ב-2009/10; כ-65 מיליון ב-2010/11, "עונת הגלאקטיקוס 2", בה ביצעה מכבי רכש מאסיבי שכלל בין היתר שחקנים כגל אלברמן, רוברטו קולאוטי, ברק יצחקי, אלירן עטר והאריס מדוניאנין; כ-63 מיליון שקל ב-2011/12; בסך הכל, החשבון שלו עומד על כ-199.5 מיליון שקל בכל התקופה.

על-פי הערכות, בעונה הנוכחית השקעתו הפרטית של גולדהאר במכבי ת"א תצומצם באופן משמעותי, בשל הקמפיין המוצלח של הצהובים בליגה האירופית שעשוי לייצר הכנסות שינועו סביב ה-20 מיליון שקל, ובשל מכירת 11 אלף מנויים למשחקי ליגת העל בתחילת העונה, נתון שיא בתולדות הכדורגל הישראלי.

***

מתוך 12 הקבוצות ששיחקו אשתקד בליגת העל (מלבד קבוצות 13 ו-14,מכבי נתניה והפועל ר"ג שירדו ללאומית), רק אחת הצליחה לסיים את העונה עם עודף משמעותי: בני יהודה, שרשמה רווח תפעולי של 700 אלף שקל. מ.ס אשדוד של ג'קי בן זקן, שהכניסה 19 מיליון שקל, סיימה באיזון; בני סכנין רשמה גירעון קטן של 50 אלף שקל בלבד. כל הקבוצות האחרות הפסידו כספים משמעותיים.

מי שבולטת מאוד מבין הקבוצות הגירעוניות היא הפועל ת"א: חיים רמון הוכיח בעונת 2012/13 שלא בהכרח חייבים להזרים כסף מהכיס האישי אם ניתן לגייס אותו משורה של משקיעים ותורמים כאלו ואחרים, על מנת להחזיק קבוצה בצמרת הגבוהה בישראל. את העונה הקודמת סיימו האדומים עם גירעון בסך 20 מיליון שקל, למרות הכנסות טבעיות שהגיעו לכ-40 מיליון שקל.

מאזן תפעולי של הקבוצות
 מאזן תפעולי של הקבוצות

גם אלונה ברקת מגלה בשנים האחרונות שפרויקט הפרחת הנגב עולה הרבה כסף: את 2012/13 הפועל ב"ש של ברקת סיימה עם הפסד תפעולי בסך 8 מיליון שקל, שהצטרף, כפי שפורסם ב"גלובס", ל-8 מיליון שקל בעונת 2010/11, ו-6 מיליון שקל ב-2011/12. מבט על טור ההכנסות של ב"ש מלמד על ההבדלים בינה לבין "הגדולות": ההכנסות הטבעיות של באר שבע (ללא הזרמת הבעלים) הסתכמו ב-13 מיליון שקל בלבד אשתקד, כמעט פי 3 פחות משל מכבי חיפה, לדוגמה.

אם כבר נגענו בירוקים - הרי ששם יעקב שחר ממשיך, כמיטב המסורת שלו, להזרים הון עתק למועדון. ב-2012/13 הכניסה מכבי חיפה 37.5 מיליון שקל בלבד, נמוך בסטנדרטים שלה, והגירעון הכולל שלה הסתכם ב-55 מיליון שקל. יש לציין כי חיפה (כמו גם מכבי ת"א) הכניסה לדוחות שלה גם הוצאות פחת (אמורטיזציה), בשווי של כ-10 מיליון שקל, שמשקפות בלאי בשווי של שחקנים במועדון. בשורה התחתונה, הזרמת הבעלים של יעקב שחר אשתקד עמדה על סכום גבוה במיוחד של 38 מיליון שקל (לעומת כ-13 מיליון שקל בעונת 2011/12). יש להוסיף כי בפועל, השקעת הבעלים של שחר במכבי חיפה אפילו גבוהה יותר - שכן חלק מהכספים הוא מעביר למועדון דרך "הסכם אימוץ" (שלא יושב תחת הגדרה של הזרמת בעלים) עם הונדה, ששחר הוא היבואן של רכביה לישראל.

הנושא האחרון תקף גם ל"איתוראן" של איזי שרצקי, אבל במקרה של בעלי עירוני קרית שמונה, הוא לא ממש הזדקק להכניס את היד עמוק לכיס אשתקד, בהתחשב בשורת ההכנסות המרשימה של הקבוצה הקטנה מהצפון - 35.5 מיליון שקל. המספר הזה נבע בעיקר בשל העובדה שק"ש השתתפה במוקדמות ליגת האלופות, שהעניקו לה בונוסים נדיבים מאופ"א, ולאחר מכן גם בשלב הבתים של המפעל המשני - הליגה האירופית.