"חשיש לקשיש": הישראלים שמאחורי המאבק לשימוש בקנביס

מחברי הכנסת פייגלין וזנדברג, מ"פיית הגראס" שמחלקת פרחי מריחואנה ברחובות ועד לתוכנית טלוויזיה של אברי גלעד: הדיון הציבורי ביחס לשימוש בקנביס, בוער ומעלה עשן

סדר היום של הקנביס הישראלי עמוס מאוד בתקופה האחרונה. קחו כדוגמה שבוע אקראי כמו זה שלפני שבועיים: הוא התחיל עם פיית הגראס שביקרה פעמיים בתל אביב ופעם נוספת בירושלים. בסביבות השעה שמונה בערב, כשהרחוב עוד ער, פיזרה הפיה פרחי גראס דשנים ברחובות כשציטוטים משירים עבריים והזמנה להפגנה למען לגליזציה של הקנביס מצורפים אליהם.

הפיה הזאת היא בכלל גבר בשנות העשרים המאוחרות לחייו, שבאקט מחאתי החליט לרכוש מהסוחר הקרוב לביתו כמות נאה של מריחואנה, לארוז אותה בשקיות ולהדביק על עמודי חשמל ולוחות מודעות. "אני מגיע, תולה, מצלם, מסתובב והולך", הוא מספר. "לא עוצר להסתכל אחורה וממשיך לעיר הבאה".

בבוקר למחרת ביקור הפיה הראשון דיווח על הפעילות אורן לבוביץ', האיש מאחורי אתר מגזין קנביס, שמספר כי באותו היום נשברו שיאי התנועה לאתר. 25 אלף גולשים נכנסו כדי לקרוא על הפיה (וכנראה גם להתעניין איפה בדיוק השאירה את מתנותיה) ובדרך נתקלו בעולם ומלואו של מידע על קנביס, מידע שארוז וערוך לעילא; לא עניין מפתיע במיוחד בהתחשב בעובדה שלייבוביץ', בונה אתרים במקצועו, מקדיש את כל זמנו לתפעול האתר.

קצת אחרי אמצע השבוע התעורר עמוס דביר מוקדם והגיע לבית משפט השלום כדי לשמוע האם ייכנס לעשרה חודשי מאסר בפועל, כפי שמבקשת התביעה בעניינו. האקטיביסט המעושן - הכינוי שדבק בו ברשתות - חרדי לשעבר שהחליט להילחם בעבור שינוי התפיסה גם אם זה אומר שהוא מצהיר בפני המשטרה שהוא מעשן ברגעים אלה גראס, החליט שבמאבק הזה הוא לא מפחד מהמחיר שייגבה ממנו אישית.

רק כמה שעות חלפו וברביעי בערב עלתה התוכנית של אברי גלעד, "שאיפות גדולות". התוכנית, בת כמעט חמישים דקות, עוסקת אך ורק בנושא אחד: קנביס רפואי - אג'נדה שמקדם גלעד במטרה להסדיר את התחום ולאפשר לכל חולה נגישות לצמח. הטוקבקים לא איחרו לבוא, אלה שמברכים ואלה שמזהירים מפני הסכנות. למעלה מ-1,300 שיתופים נרשמו בפייסבוק.

בחמישי בבוקר יצאה ח"כ תמר זנדברג לנסיעה ארוכה עם כמה מחברי מפלגת מרצ שכבר שנים מופיע נושא הלגליזציה במצעה. זנדברג הפכה לקול בולט במאבק ללגליזציה בעקבות הצעת החוק שהגישה ועוסקת באי הפללה של משתמשים. בינתיים בצד השני של המפה הפוליטית, ח"כ משה פייגלין מהליכוד פועל במרץ לקדם את הצעת החוק שלו שעוסקת בנגישות של החולים לקנביס רפואי ולא עברה את ועדת השרים לחקיקה. לדידו, כל רופא משפחה שעבר הסמכה צריך להיות בר סמכא לנפק אישורים לקנביס רפואי. השניים משלבים ידיים בהצעת החוק הזאת ופייגלין לא מתכוון להרפות, כך הוא מצהיר.

ואילו מנגד, משרד הבריאות מבשל זה תקופה הצעה נגדית לפייגלין במטרה להסדיר את שוק הקנביס הרפואי. ההצעה אושרה ביום ראשון השבוע לאחר שבשבועות הקודמים טיוטה שלה שדלפה לתקשורת ספגה ביקורת לא מעטה, בין היתר על רקע הכוונה להעביר את כל תחום הגידול וההפצה (שמבוזר כיום בין כמה מגדלים פרטיים) לידי חברה אחת, ללא מכרז. מדוע בדיוק? הפתרונים למשרד הבריאות.

כמו שעולה מהתיאור הזה, הדיון בישראל סביב השימוש בקנביס - בין אם בשימוש רפואי ובין אם בלגליזציה שלו - בוער ומעלה עשן. זה לא קורה בחלל ריק: מאז תחילת השנה הנוכחית הקלו כמה מדינות בעולם על השימוש בקנביס בין אם באמצעות חוקי "אי הפללה" למשתמשים ובין אם באמצעות אישורי שימוש לחולים. האם המהפכה הירוקה הזאת תגיע גם לישראל? בניסיון למצוא תשובה פנינו אל מובילי המאבק כאן כדי לברר מה מניע אותם, מה גורם להם לשלב ידיים במאבק למרות הבדלי אידיאולוגיה ניכרים (פייגלין וזנדברג למשל) ולאן כל זה הולך.

אורן לבוביץ' | אתר מגזין "קנביס"

מפעיל אתר ובו מידע מישראל ומהעולם על נושאי לגליזציה וקנביס רפואי וכן מחירון ומדריכי גידול ביתי

אורן לבוביץ', 31, הוא הדון קישוט של מובילי המאבק ללגליזציה ולהסדרת השימוש בקנביס הרפואי בישראל. הוא גר בדירה שכורה בקיבוץ ליד פרדס חנה, מקדיש את כל זמנו למאבק ללגליזציה דרך האתר שבנה, "מגזין קנביס", שלו 19,000 עוקבים בפייסבוק. האתר עלה לאוויר לפני שנתיים - "בהתחלה היו 200-100 כניסות והיום בממוצע נכנסים בין 6,000 ל-8,000 גולשים ליום".

באתר מתרגם לבוביץ' תכנים בנושא הקנביס ממגזינים ומאתרים בחו"ל, מספר על פעולות גרילה כמו הפצת זרעים ושתילים בגרמניה או בניו יורק, מגיש שאילתות למשרד הבריאות, עוקב אחרי החלטות והצעות חוק הנוגעות לקנביס בישראל, מלקט את כל פרטי המידע המצולמים והכתובים בנושא ומייצר תכנים בעצמו. לאחרונה החל להגיש פינה בתוכניתו של אברי גלעד.

עוד באתרו גם מחירון מקומי שמתעדכן מדי חודש ובו מפורטים מחירי הקנביס וסמים נוספים ואלו מפולחים בדקדקנות על-פי ערים בישראל. את המידע הוא מקבל דרך טפסים ששולחים אליו הגולשים. זאת לצד מעקב אחר פעילויות המשטרה ופשיטות על בתי מגדלים ישראלים.

- אתה מפרסם באתר מחירון של סמים ומציע לאנשים מדריכי גידול ביתי. אתה לא חושש שיעמידו אותך לדין?

"יש לי עורך דין שמלווה אותי ודרך האתר אפשר גם להיעזר בו. יש לי חשש מסוים, אבל בסופו של דבר אני לא עובר עברה, למרות שאני יודע שלא תמיד צריך לעבור על החוק בישראל כדי לסבול מהתנכלויות. במידה מסוימת דווקא זה יכול לעזור לקדם את הרעיון אם המשטרה תגיע אליי, אבל אני חושב שגם במשטרה יודעים שהמצב החוקי כיום אבסורדי".

לבוביץ' מחזיק באישור רפואי לשימוש במריחואנה בעקבות תאונת דרכים קשה שעבר בזמן שטייל בהודו. ניתוח אחד עבר שם ולאחר מכן הוטס לישראל לתהליך שיקום ארוך, פיזי ונפשי. "רותקתי למיטה ועברתי ארבעה ניתוחים. בזמן הזה שאלתי את עצמי מה אני יכול לעשות? נזכרתי בבחור שפגשתי בהודו שסיפר שהוא עוסק בקידום אתרים והבנתי שזאת דרך שיכולה לאפשר לי לחיות את החיים. למדתי והתמקצעתי בתחום".

בינתיים התוודע לבוביץ' גם לקנביס ו"העישון עזר לי מאוד בתקופת ההחלמה והתחלתי ללמוד את הנושא. גיליתי שהמלחמה בקנביס נובעת משקרים היסטוריים והרג אותי שזה לא חוקי". לייבוביץ' התחבר עם אנשי עלה ירוק לשעבר ובנה כמה אתרים עבור פעילים אחרים עד שהחליט "שכדי להביא למהפכה, אנשים צריכים לדעת את האמת. הבעיה היא שבארץ אנשים לא קוראים אנגלית וגם כשכן, לא מתעמקים. החלטתי לבנות אתר שיתעדכן באופן רציף בתכנים שקשורים לקנביס".

- למה כל-כך דחוף לך לשנות את המצב?

"בואי נחשוב מי מקבל כיום את הכסף משוק הסמים ולאן הוא מגיע. לארגוני פשיעה, לעולם התחתון או לארגוני טרור. מה גם שסוחרים לא בודקים תעודת זהות של ילדים שרוצים לעשן ודוחפים להם עוד חומרים. אני רוצה להגן גם על הצעירים. המתנגדים חושבים שלגליזציה זה בורדל אחד גדול שכל אחד יעשן מה ומתי שבא לו, אבל הרעיון הוא להפך - להסדיר את התחום ושהכסף יגיע למדינה".

אחד הפרויקטים באתר הוא פרויקט "יוצאים מהארון הירוק", שתרם לא מעט לדיון סביב שאלת עישונם של נבחרי הציבור. "אנשים חושבים שאנחנו עושים את זה בקטע רכילותי או צהוב, אבל הרעיון הוא להראות שאם היו תופסים את יחימוביץ' או לפיד (שמכחיש בתוקף שאי פעם עישן, צ' ק') בגיל עשרים, הם לא היו נמצאים איפה שהם היום. לקחתי את הרעיון מהקהילה הלהט"בית. אני חושב שהצעד הראשון בלצאת מהארון הירוק זה לספר לאימא ואבא שאתה מעשן".

הוא מקווה גם להתפרנס מהאתר בהמשך הדרך, אך בינתיים משלם מכיסו מדי חודש מאות שקלים על תפעולו. "המפרסמים לא רוצים לפרסם באתר, אז אני חושב לפנות למימון חברתי. אלא שגם אתרים שעוסקים בזה לא הסכימו שאעשה זאת דרכם; כנראה שאצטרך לעשות את זה עצמאית דרך האתר".

אברי גלעד | איש תקשורת

הנחה את סרטו של צחי קליין "גראס באישור הרופא" (2009) ומאז מרבה לעסוק בנושא. לאחרונה עלתה התוכנית "שאיפות גדולות" בהגשתו בערוץ 8

לאברי גלעד קצת נמאס לעסוק במאבק להסדרת הקנביס הרפואי בישראל. "גם ככה יש לי הפרעת קשב, אני מקווה שאוכל להשתחרר בקרוב מהפעילות בנושא", אומר מי שרק בשבועות האחרונים עלה עם התוכנית "שאיפות גדולות" בערוץ 8 ובאתר YNET. התוכנית, שאותה יזם גלעד, ובהתנדבות, מבקשת להעלות למודעות הציבור את החשיבות בהסדרת שוק הקנביס הרפואי עבור ציבור החולים בישראל שזקוקים לו על מנת להקל על כאבם ועל שיקומם.

- לוח הזמנים שלך צפוף, ובכל זאת מצאת זמן לתוכנית. זה בוער בך.

"יזמתי את התוכנית כי הבנתי שיש יותר מדי חולים שלא יודעים שזה עשוי לסייע להם, שיותר מדי רופאים לא יודעים על התרופה הזאת ומה לעשות איתה ושיש יותר מדי גופים שצריכים להיות מעורבים בעניין והם לא, ולהפך. הרגשתי גם שאור השמש חשוב מאוד להתנהלות הגורמים האחראים על הנושא כי יש נטייה לסגור עניינים במחשכים, כמו מה שקרה בימים האחרונים ממש עם הצעת משרד הבריאות".

ארבע שנים חלפו מאז שודר סרטו של גלעד, שהביא למרקע עדויות על השפעת הקנביס על חולים והצית דיון ציבורי בנושא. "בארבע השנים שעברו מאז הסרט מספר המטופלים בקנביס בישראל עלה מ-700 ל-15 אלף", אומר גלעד. "הרבה אנשים מצאו בתרופה הזאת מזור. אני שמח שעשיתי את זה ואמשיך לפעול".

אילו גלעד היה יודע בזמן שסעד את אביו חולה האלצהיימר שהקנביס מסייע גם לחולים במחלה הזו, הוא היה נלחם עבור אביו. "לו רק ידעתי", הוא חוזר ואומר ומספר שבינתיים הוא מפעיל קשרים ונלחם עבור חולים רבים שפונים אליו בחיפוש אחר דרך לקנביס.

סוגיה אחת לא נותנת לגלעד מנוח והיא הטיפול בסובלים מפוסט טראומה שהטיפול בקנביס, כך לפי מחקרים מסוימים, מסייע להם בשיקום. "המדינה שולחת את חייליה לחטוף הלם קרב ואז לא נותנת להם את התרופה היחידה להלם קרב שזה הקנביס. זה כשל מוסרי. המדינה מוכנה שאנשים יאבדו את שפיותם בגלל שיקולים זרים. הקנביס נמנע מהסובלים מהלם קרב לא כי זה יקר, להפך - זאת התרופה הזולה ביותר ויש אותה בשפע. זה הטירוף סביב הסיפור".

- אולי זה קורה בגלל החשש מזליגה של הקנביס מהמטופלים לציבור הרחב.

"הנושא הזה חשוב מבחינה לאומית, כמו שאת גלעד שליט ידענו להחזיר ולשלם את המחיר, גם לאנשים האלה אפשר להחזיר את השפיות גם אם יש לזה מחיר".

בתוכנית מקפיד גלעד לבדל את האג'נדה להסדרת שוק הקנביס הרפואי מהאג'נדה שקוראת ללגליזציה כוללת. "אני לא מתבטא בשום דבר שקשור ללגליזציה, כי אז מיד נשמע את הקולות שטוענים שרוצים להכניס לגליזציה על גבם של הרופאים. באופן אישי אני חושב שלגליזציה זה דבר רצוי למחצה, תלוי בתנאים".

ח"כ תמר זנדברג | מרצ

הגישה הצעת החוק לאי הפללת משתמשי קנביס, שותפה להצעת החוק של ח"כ משה פייגלין בנושא הקנביס הרפואי, יצאה מהארון הירוק וסיפרה כי עישנה מריחואנה

באחד הערבים האחרונים הטלוויזיה בביתה של ח"כ תמר זנדברג (מרצ) הייתה פתוחה בזמן מהדורת החדשות. בין הכותרות דווח גם על המחלוקת סביב הסדרת שוק הקנביס הרפואי ועל הצעת החוק שהוגשה על-ידה, שמבקשת לכונן אי הפללה של משתמשי קנביס. "הבת שלי שומעת אותי מנהלת שיחות ערות בנושא ופתאום היא שאלה אותי, אימא, מה זה הקנביס הזה?", מספרת זנדברג. "הסברתי לה שזה צמח שיש לו שימוש לתרופות ואנשים מעשנים אותו לפעמים".

- כאימא, לא מטרידה אותך מציאות שבה זה חוקי לצרוך קנביס?

"תיאוריית השער שגורסת כאילו תהיה זליגה מהחומר הזה אל סמים אחרים מזמן הוכחה כלא נכונה, ולא מזמן גם שמענו את המנכ"ל לשעבר מהרשות למלחמה בסמים שאמר שהסברה טובה לבני נוער היא קודם כול הסברה אמיתית. אני פעילה נגד סמי פיצוציות והשימוש העוקף חוקים בהם. זאת בעיניי סכנה הרבה יותר גדולה לבני נוער. גם, אגב, נהיגה בשכרות".

כשהגישה זנדברג את ההצעה בסוף חודש אוקטובר היא מספרת שהמהלך לווה בחצאי קריצות במליאה, בבדיחות כמו 'יש לך כיוון?' או במסכת וידויים מהעבר של פוליטיקאים שמתייחסים לשימוש בקנביס כאל משובת נעורים. זנדברג לא אוהבת את השיח הזה: "מצד אחד, זה טוב שיש גם שיח כזה, אבל במקום להגיד 'עשיתי טעות ועישנתי פעם מזמן' תגידו את האמת: עישון קנביס זה חלק מאורח חיים נורמטיבי והרבה מאוד אנשים הם חלק ממנו. הציבור נמצא לדעתי במקום הרבה יותר מתקדם ורציני מחלק גדול מחברי הכנסת".

- ואת יצאת מהארון הירוק.

"כמו רבים, בסיטואציות חברתיות עם חברים מעשנים מדי פעם, כולנו מכירים זאת. לעישון קנביס יש קשת של שימושים משימוש רפואי ועד לשעות הפנאי. לתפיסתי ולתפיסת עוד הרבה אנשים הוא לא מזיק ולא ממכר. באותה מידה שלפעמים כוס יין או ארוחה טובה או פחמימות זה דבר מנחם וחלק מחיי היומיום, כך גם עישון קנביס בשעות הפנאי. מצד שני, אני שומעת קולות שמתייחסים אליו כמו אל צמח פלא ואלה בעיניי גם לא נכונים. עושים ממנו יותר ממה שהוא, לטוב ולרע".

ח"כ משה פייגלין | הליכוד

יוזם הצעת החוק לאפשר קבלת אישור רפואי לשימוש בקנביס רפואי מרופא משפחה שעבר הכשרה בנושא

לפני כשנה ח"כ משה פייגלין, הליכוד, החל לעסוק בנושא הקנביס הרפואי ומאז הוא לא נח. לפני כשבועיים, בעיצומן של ההכנות במשרד הבריאות (שהתבקש להשיב להצעת החוק שהגיש פייגלין) הוא התראיין בנושא בחריפות ובנחישות. "אני לא מתכוון להרפות מהנושא", מזהיר מי שהתוודע לנושא דרך כאבו של אביו שסעד.

"בעקבות מחלתו של אבי, עליו השלום, נשאבתי לנושא", הוא מספר. "בהתחלה זה היה פשוט חלק מערכי החירות שאני דוגל בהם ובהמשך לא יכולתי לעמוד מול סבלם של חולים, הלומי קרב, וסיפורים אנושיים אחרים. הקנביס הרפואי בהחלט סייע לאבי והוא לא הקרוב היחיד במשפחתי שהשתמש בו. אני מכיר את העניין בצורה קרובה".

- ומה לגבי לגליזציה כללית, אתה תומך?

"הקשר עם לגליזציה לא הכרחי ואולי אפילו מזיק כי ברור שהחשש מזליגה לשוק הפרטי משפיע על הפתרון לנושא הרפואי ולכן אני חושב שלא נכון לשלב בין השניים".

- מצד שני, אם זה יהיה בסדר להחזיק כך וכך גרם, המשטרה לא תחפש את מי שעישן קצת מהקנביס הרפואי של בן משפחתו.

"אם תהיה לגליזציה, יהיה הרבה יותר קל לתת לחולים מה שמגיע להם. אישית אני תומך בזה, אבל יש סיבה מדוע אני לא פועל בכיוון הזה: אני לא רואה בזה נושא הדגל שבו אני צריך לטפל. מתן הרישיונות הרפואיים הוא הנושא הדחוף והחשוב ביותר".

- משרד הבריאות לטענתך לא יפתור בהצעה שאושרה השבוע את הבעיות שנתקלים בהן החולים כיום.

"מה שמשרד הבריאות מבקש לעשות הוא להעצים את הביורוקרטיה. אם היום יש בעיה, אז היא תהיה יותר גדולה. לא רואים בהצעה של משרד הבריאות שום שינוי כיוון או התמודדות של ממש עם יסודות הבעיה".

- לפי ההצעה, השליטה בשוק תועבר לידי חברה אחת מסוימת.

"אני לא רוצה להשתמש במילים חריפות מדי, אבל 'תמוה' זה בלשון המעטה. ההצעה שלהם מדברת על הלאמה של כל אותן חברות מגדלים בעלות שם בינלאומי שקמו בישראל, מפוקחות ושמורות היטב, מבצעות מחקרים ומגיעות לייצור סוגי זנים מתקדמים שמסייעים למחלות שונות. את כל אלה הם רוצים להעביר לידי חברה פרטית אחת. אי אפשר להתחמק מהתחושה שיש כאן אינטרסים נוספים בתוך הסיפור הזה. זאת הזמנה לשחיתות".

מחצית מזמנו, מספר פייגלין, הוא מקדיש לנושא מדי יום. "המשרד שלי ואני מטפלים בבעיות של אנשים, בעיות קשות מאוד, של חולים והלומי קרב".

- הפכת מאוד מזוהה עם הנושא. אתה מרגיש את זה גם במליאת הכנסת?

"בהחלט כן, בכל שיחה איתי הקנביס תמיד עולה. אין חבר כנסת שלא מכיר חולה או קרוב משפחה או חבר שהיה צריך קנביס רפואי. זה גם סיפור חם ואני מאוד מקווה שבתוך סבך הסעיפים והדפים הארוכים והניסוחים המעורפלים לא יצליחו לבלבל את הציבור. יש מחקר של כתב העת הרפואי בניו אינגלנד (The New England Journal of Medicine) שעשה סקר בקרב 1,500 רופאים בכל העולם. שלושה מתוך ארבעה רופאים מודים וקובעים שלקנביס יש סגולות מרפא. אז מה שיודעים שלושת רבעי מהרופאים בעולם, משרד הבריאות בישראל מתעקש עדיין לא לדעת".

עמוס דביר | האקטיביסט המעושן

מפזר זרעי קנביס ומחלק שתילים לעוברים ולשבים בפנים גלויות כפעולת מחאה

עמוס דביר, 29, הקדים לבית המשפט. הוא חשב שהדיון בעניינו, שבו התביעה מבקשת עשרה חודשי מאסר בפועל על גידול וסחר יתחיל בשעה שמונה וחצי, "אבל אני קצת מבולבל בזמנים", הוא מסביר ומעדכן שהדיון נקבע לשעה עשר וחצי. למרות העדר תחושת הזמן, דביר הוא אקטיביסט ממוקד מטרה.

עשר דקות ארך הדיון בעניינו ובמהלכו השופט דחה את פסק הדין בחצי שנה והמליץ לדביר למצוא עבודה ובית מסודרים, כדי שעוד חצי שנה כלא יהיה משמעו יציאה ממסלול החיים. "יש עוד זמן", הוא אומר, אבל יודע שלא יהיה לו פשוט למלא אחר ההוראות הללו.

האקטיביסט המעושן מגיח בשנה האחרונה להופעות אורח בתקשורת לאחר פעולות כמו כתיבת סטטוס על הקיר של משטרת ישראל שבו הוא מדווח כי ברגעים אלה הוא מעשן קנביס, או הצהרה קבל שוטר ושופט שהוא מעשן קנביס ושהוא בעד לגדל קנביס "כי אולי זאת קלישאה, אבל הבריאות שלי חשובה מעל הכול וקנביס שומר עליי בריא". השיא הגיע החודש כשיצא לרחובות תל אביב עם זוגתו חגית דקל והשניים שתלו זרעים ושתילים בשטחים ציבוריים.

"אני עושה את זה בצורה הכי קולנית שאני יכול ואנשים מתמגנטים לזה", הוא מספר. "יש איתי כל הזמן קופסאות של זרעים שאנשים נותנים לי ואני מחלק ושותל זרעים בכל מקום שאנחנו נמצאים, בתחנות דלק למשל או בגינות ציבוריות. אנחנו מארגנים מבצע שתילה באביב, אז זאת העונה".

- למה בעצם? בשביל מה להסתבך?

"הגעתי לבית משפט ופשוט הרגשתי שאין לי כוח להמשיך את המשחק המגוחך הזה. הפחד שולט פה, אז אנשים משלמים מאה שקל לגרם וזה פשוט מס פחד. אבל אותי זה לא מפחיד, אני אומר את האמת. אני מעשן, מגדל ומוכר. זה הגוף שלי ואני לא שואל את בית המשפט מה לעשות איתו. החוק לא רלבנטי במקרה הזה, זה כמו שתגידו לי אם לאכול עגבניות שרי או תמר".

- ומה המחיר של כל זה?

"המחיר הוא הביטחון. אני וחגית מתעסקים בזה 24 שעות ביממה כל השבוע, אנשים פונים אלינו בבקשות לעזרה. אין לי משכורת קבועה ואנחנו מגיעים למצבים שאין לנו חמישים שקלים לדלק. אבל שנינו שלמים עם זה ומאמינים שבקרוב זה ייגמר, כי זה גדל בקצב, בכל שנייה המאבק מכפיל את עצמו. במיוחד בעידן הפייסבוק אנשים מבינים את השקר שמאחורי הקנביס ורק מחכים לניצוץ".

דביר הוא חרדי לשעבר שעזב את הדת בגיל 15, סיים שירות צבאי ופניו היו מועדות למסלול ברור. "המסלול שלי היה פוליטי, הרגשתי שזה מה שאני רוצה לעשות. לכן אני שלם עם מה שאני עושה היום כי כל-כך הרבה אנשים מתחבאים כעבריינים וצריך פשוט להפסיק לפחד".

- ספר את זה לשוטרים שהגיעו אליך הביתה ומצאו עציץ בסלון.

"כשהייתי במעצר ישבתי עם שוטר ועשינו חישוב ביחד. הוא אמר שהשקיעו עליי חצי מיליון שקל בכל המעצרים והדיונים. זה אבסורד. ברור שמישהו יצעק מתישהו שהמלך עירום, אז הנה מגיעות הצעקות".

סילביה שינבוים | חשיש לקשיש

אקטיביסטית שגורסת כי יש להנגיש קנביס לבני הגיל השלישי ולא רק למטרות רפואיות

סילביה שינבוים, 65, התוודעה למריחואנה בשנות ה-60 בארצות הברית, שם גדלה. מאז עשתה עלייה לישראל, התמקמה בתל אביב והביאה לעולם שני ילדים. בעת קיום הראיון הזה היא עשתה בייביסיטינג לשתי הנכדות. "את רואה? אז אני גם מעשנת מדי פעם וגם שומרת על הנכדות, זה הרבה יותר כיף ככה".

שינבוים מחזיקה באישור רפואי בשל בעיות בריאות, אך האג'נדה שלה, שנארזה תחת הכותרת המשובבת "חשיש לקשיש", גורסת שנגישות לקנביס בגיל השלישי יכולה להקל על מגוון תסמינים ולאו דווקא למטרות רפואיות.

"זה היכה בי כשהגעתי לבית אבות בסן פרנסיסקו לבקר את דודה שלי", היא מספרת. "זה בית אבות נורא מפואר, אבל כולם שם היו בדיכאון. חשבתי בלבי למה לא לתת להם קנביס כדי לרומם את מצב הרוח, בכל מקרה זאת תחנת מעבר לא פשוטה. התחלתי לחקור את הנושא וגיליתי שהצמח הזה הוא לא רק צמח מרפא אלא בשימוש סדיר גם יכול לעכב מחלות שמגיעות בגיל המעבר כמו גלי חום ומצבי רוח משתנים. ביחד עם זה, הוא מאוד עוזר למחלות זקנה כמו פרקינסון ואלצהיימר. אף אחד לא אוהב שקוראים לו קשיש, אבל במסגרת פעילות עם עלה ירוק הצבתי לפני כמה שנים דוכן והשם הזה תופס את העין ואת תשומת הלב של האנשים".

שינבוים מפעילה קבוצה בפייסבוק שבה חברים כמה מאות גולשים, יוצאת לשטח בכל הזדמנות כדי להפיץ את הבשורה ונמצאת בקשר עם פעילים נוספים ועם חברי כנסת. "אני מגיעה גם לבתי אבות כדי לתת מידע לאנשים. התחברתי עם אחות גריאטרית שרוצה שנקיים הרצאות ביחד. אני מקווה שהנושא יתקדם והקנביס ייכנס לשימוש גם בבתי אבות".