בנט: "כשסילמן שרף את עצמו שאלתי: איפה השכנים?"

(עדכון) - שר הכלכלה נפתלי בנט בוועידת "מעורבים 2013": "אם כל ההתמקדות תהיה על מה שלא מסכימים נפרק את הממשלה וחבל" ■ כחלון: "חייבים לבטל את הפריפריה"

ועידת "מעורבים 2013" - יזמות וחזון בחברה הישראלית, של מעריב, נפתחה הערב (ה') באילת. "גלובס" מעביר בשידור חי את הוועידה.

"מעריב ומקור ראשון יחד ישנו את העיתונות הישראלית. הם ישנו את העולם, ואז יבואו כולם", כך פתח את דבריו מו"ל "מעריב" ו"מקור ראשון", שלמה בן צבי.

בן צבי אמר כי "השם מעורבים הוא קריאת כיוון - לאן צריך ללכת העיתון. זו תמצית של חזון. ליצור עיתון שמחובר יותר אל העם, שמעורב יותר בדעת הבריות. עיתון שלא רק משפיע בתחום המדיני, המשפטי והפוליטי אלא גם חשוב לו מאוד נושא החינוך, הרווחה והפערים החברתיים".

בנט: "כשסילמן שרף את עצמו שאלתי: איפה השכנים?"

בנוסף נשא דברים שר הכלכלה נפתלי בנט, ואמר כי "70 אחוז ממדינת ישראל מסכימים על 70 אחוז מהדברים, אבל יש לנו כישרון נדיר להתמקד במה שלא מסכימים - בעיקר בתחומים המדיני ובנושאי דת ומדינה. כי זה קל יותר לדבר על שטחים תמורת שלום מאשר להוריד את מחירי הדירות. יסוד הברית ביני ובין לפיד, שהתחילה כברית טקטית פוליטית, במסגרתה הוא לא רצה את החרדים בממשלה ואני רק רציתי להיכנס לממשלה, והתפתחה למשהו עם יסוד לשינוי אמיתי. עכשיו הממשלה קצת רועדת בגלל שמרכיבים מסוימים בממשלה מחליטים להתמקד ב- 30 אחוז ולא בשאר הדברים".

אם כל ההתמקדות תהיה סביב זה נפרק את העסק וחבל", הזהיר בנט, ואמר כי "גם בנושאי דת ומדינה אנחנו מוכנים לתזוזות, אבל לא מרמה של 1 ישירות ל- 10, אלא ל- 4 או 5. אנחנו עושים דברים, אבל במידתיות ובקצב נכון. עכשיו צריך להחליט - או לריב ואז העסק לא יעבוד, או שעובדים בהידברות.

"זה לא סוד מה דעתי בנושא המו"מ עם הפלסטינים, אבל אנחנו מאפשרים מו"מ", הסביר. "גם אין לנו בעיה אם היו משיגים הסכם שלום שלם שכולל הכרה בישראל כמדינה יהודית, וכולל את כל הפלסטינים ולא רק שליש מהם. ואז היו מביאים את זה למשאל עם. להערכתי ננצח במשאל כזה, אבל בכל מקרה נכבד כל תוצאה. על דבר אחד לא אסכים - לוויתורים תמורת כלום. כל דיבור על העברת שטח לידי הפלסטינים או שינוי סטטוס של שטח לידיהם. מבחינתי זה אוסלו ג' ואני אומר בצורה ברורה לא יהיה אוסלו ג'".

בנט דיבר גם על הערבות ההדדית בין אזרחים שראה בזמן סופת השלג האחרונה, ואמר כי "כשמשה סילמן שרף את עצמו במחאה החברתית, כל הזמן שאלתי את עצמי איפה היו השכנים, איפה הייתה המשפחה? אם מישהו חושב שמדינה יכולה לשרוד דקה אחת בלי ערבות הדדית - כל העסק יקרוס".

כחלון: "חייבים לבטל את הפריפריה"

משה כחלון, שר הרווחה והתקשורת לשעבר, עלה לשאת דברים ואמר כי "עד שלא יצטמצמו הפערים במדינה לא יקרה שום דבר. חייבים לבטל את הפריפריה, ואת זה לא עושים באמצעות כבישים. אם כל החיים שלנו נמדדים במרחק לתל אביב, ומבחן החיים של ילד מהפריפריה חייב לעבור בנתיבי איילון - אז אין פה חזון.

"יש לנו 4 מרכזים בארץ שיכולים להיות פוטנציאל, ופה צריכה להיות מהפיכת הפריפריה: הנגב, ירושלים, הצפון ותל אביב. הנהירה למרכז פוגעת גם בתושבי תל אביב והמרכז, זה מוסיף ליוקר המחיה. לא יכול להיות שאנשים כל היום ימדדו את המרחק לתל אביב".

סגן שר החוץ זאב אלקין, אמר בפאנל "מדינת ישראל - מחשבת מסלול מחדש?", כי "בעשורים הקרובים יחול שינוי דרמטי בדמוגרפיה והרוב במגזר היהודי יהיה דתי (החרדים והדתיים הלאומיים). עלינו להפנים את העובדה הזאת ולהכיר בכך כי אחוז התלמידים היום בכיתות א' משקף את הדמוגרפיה היהודית בעשורים הקרובים. 30% יהיו ערבים, 20% יהיו חרדים, 20% יהיו כיפות סרוגות ו30% בלבד יהיו הציבור הכללי.

"סוגיית הגיוס היא רק סנונית לנושאים איתם נצטרך להתמודד בעתיד הקרוב, כאשר החרדים יהוו אחוז ניכר מהאוכלוסיה. ניתן לראות בירושלים למשל כדגם של החברה הישראלית בעשורים הקרובים. למעשה, יכול לבוא יום בו גפני יהיה שר החינוך ויחליט על כך שלימודי גמרא הם לימודי הליבה המחייבים את כל תלמידי ישראל. הרוב של היום עלול להתעורר מחר ולגלות שהוא למעשה במיעוט ויש לתת על כך את הדעת".