הממשל: סנקציות יגדילו הסיכוי למלחמה; אובמה מאיים בווטו

26 סנטורים יוזמים הצעת חוק: ארה"ב תסייע לישראל אם זו תתקוף באיראן ■ הערכות: יש סיכוי שהתמיכה החזקה בהצעת החוק תהפוך אותה חסינת וטו ■ MSNBC: אייפ"ק דוחפת את יזמת החוק

מאבק עז מתחולל עתה בוושינגטון בין ממשל אובמה לבין הקונגרס, ובתוך הקונגרס עצמו, סביב יזמת חקיקה להטיל סנקציות חדשות על איראן כבר בימים הקרובים, זמן רב לפני תום המו"מ בין טהראן לשש המעצמות, שצפוי להימשך כחצי שנה. איראן כבר הודיעה, שאם הקונגרס יטיל סנקציות חדשות בעיצומו של המו"מ, היא תנטוש את תהליך ז'נווה ואת הסכם הביניים שמקפיא את מאמציה לפתח נשק גרעיני.

את יזמת החקיקה העלו שלושה סנטורים בכירים: הדמוקרט רוברט מננדז, יו"ר ועדת יחסי החוץ של הסנט; הדמוקרט צ'אק שומר, מניו-יורק, שיש בה גוש יהודי עצום; והרפובליקאי מארק קרק, מאילינוי, שגם בה יהודים רבים. עד עתה נהנית היזמה מתמיכת 26 סנטורים, משתי המפלגות.

הבית הלבן הזהיר אמש (ה'), שהנשיא ברק אובמה יטיל וטו על כל הצעת חוק שתחייב את הממשל לנקוט צעדים נוספים נגד איראן, אך על פי כמה הערכות, יש סיכוי שהתמיכה החזקה בהצעת החוק תהפוך אותה חסינת וטו. (כדי לסכל וטו, צריכים שני שלישים מהמחוקקים בשני הבתים להצביע נגד הווטו הנשיאותי. במקרה של הסנט מדובר ב-67 סנטורים).

הפוטנציאל לסיכול הווטו מקנה למאבק בוושינגטון חשיבות היסטורית. האפשרות שאיראן תממש את איומה ותפרוש מתהליך ז'נווה הניעה את הממשל לחדד את אזהרותיו מפני תרחיש כזה. פקידים בכירים בבית הלבן אמרו אתמול לאנליסטים, שאישור סנקציות חדשות יהפוך מלחמה עם איראן לוודאית יותר.

הצעת החוק כוללת סעיף בלתי מחייב, שקובע שאם ישראל תנקוט "פעולה צבאית, שנובעת מצורך לגיטימי להגן על עצמה מפני תכנית הנשק הגרעיני של איראן, ארה"ב צריכה להתייצב לצידה של ישראל ולספק לה סיוע דיפלומטי, צבאי וכלכלי, בכפוף לחוק של ארה"ב ולאחריות הקונגרס לאשר שימוש בכוח צבאי (אמריקני), כדי לתמוך בממשלת ישראל במאמציה להגן על שטחה, אזרחיה ועצם קיומה".

האתר המשפיע "פוליטיקו" ציין הערב, כי נוסח זה משקף את לשונה של הצעת חוק קודמת, שיזם הסנטור הרפובליקאי לינדסי גרהאם. בתמיכת אייפ"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון, אישר הסנט את הצעת החוק של גרהאם לחוק בלתי מחייב באפריל השנה.

ערוץ החדשות הליברלי MSNBC טען אמש, כי אייפ"ק דוחפת מחוקקים על גבעת הקפיטול לתמוך בהטלת סנקציות חדשות. "פוליטיקו" אומר כי הצעת החוק החדשה שמסתובבת עתה בסנט מנוסחת "בהתאם למטרות שקבעו כמה פעמים מחוקקים ניציים בקונגרס והשדולה הפרו-ישראלית רבת ההשפעה".

אנליסטים אומרים, שהממשל מוטרד במיוחד מהעובדה שבין יוזמי הצעת החוק על הסנקציות נמצאים כמה סנטורים שידועים כבעלי ברית נאמנים של אובמה בסנט, לרבות מננדז ושומר. תמיכתם בהצעת החוק החדשה עלולה לשמש אור ירוק לסנטורים דמוקרטיים אחרים "לבגוד" בנשיא ולהצביע בעד הצעת החוק.

ואולם, בעקבות לחצי הבית הלבן, פרסמו אמש עשרה סנטורים דמוקרטיים בכירים, כולם יושבי ראש של ועדות, מכתב לראש הסיעה הדמוקרטית בסנט, הארי ריד, שבו הם דורשים לא להעלות את הצעת החוק להצבעה כל עוד נמשך המו"מ עם איראן. בין החתומים: קארל לוין, יו"ר ועדת השירותים המזוינים, ודאיין פיינסטין, יו"ר ועדת המודיעין.

על פי כמה דיווחים, מקווים יוזמי הצעת החוק להעלותה להצבעה ב-6 בינואר, אך ההחלטה על כך נתונה בידי ריד, ואיש אינו יודע כיצד הוא מתכנן לנהוג. ריד סיכל ניסיון של מצדדי הסנקציות לצרף את הצעת החוק שלהם לחוק על תקציב הפנטגון, מהלך שהיה מבטיח את אישורן, אך בה בעת, הוא מביע הבנה לחששות ישראל מפני התחמשות איראן בנשק גרעיני.

לבד מהסעיף הקורא לממשל לסייע לישראל אם היא תתקוף באיראן, מכילה הצעת החוק החדשה כמה תנאים שיהפכו עסקה סופית עם איראן , בעוד שישה חודשים, לבלתי אפשרית. כך, למשל, קובע אחד מהסעיפים, שאובמה יוכל לחתום על הסכם סופי רק בתנאי שהסכם זה אוסר במפורש על איראן להעשיר אוראניום בכל רמה שהיא. האיראנים כבר הודיעו, שהם לא ייסוגו מעמדתם שלארצם יש זכות להעשיר אוראניום. סעיף אחר אוסר על אובמה להסיר את הסנקציות לפני שייחתם הסכם בר-אימות שלפיו תפרק איראן את כל התשתיות הגרעיניות שלה, לרבות מתקני ההעשרה.

בשלב זה, מתחפרים הצדדים בעמדותיהם. דובר הבית הלבן, ג'יי קרני, אמר: "איננו חושבים שיש צורך בפעולה זו (ייזום הצעת החוק). איננו סבורים שהסנט יאשר אותה. אם היא אכן תאושר, הנשיא יטיל עליה וטו".

ופקיד בכיר בממשל אמר ל"ושינגטון פוסט": מחוקקים שדוחפים את הצעת החוק הזו בוחרים בפועל לסתום את הגולל על דיפלומטיה. הם גורמים לכך, שבסופו של דבר, האופציה היחידה שתישאר בידינו היא האופציה הצבאית. נצטרך לבחור בין פעולה צבאית אפשרית לבין המשך התקדמות המאמצים הגרעיניים של איראן".

ואילו סנטור קרק, מיוזמי הצעת החוק, אמר אמש: "העם האמריקאי אינו נותן אמון, ובצדק, בכוונותיה האמיתיות של איראן. אזרחי ארה"ב זקוקים לתעודת ביטוח שתגן עליהם מפני הונאה איראנית במהלך המו"מ".