המלצות להסדרת כללי התוכן השיווקי בטלוויזיה בחקיקה

ועדת שחם ממליצה להסמיך את הנהלת הרשות לגבש קווים מנחים להסדרה חקיקתית של התחום, באופן שיותר תוכן שיווקי במקרים ובתנאים שיוגדרו, תוך שמירה על הציבור מפני הטעייה באמצעות סימון ותוך שקיפות מירבית

מלבד הגבלות על ענף הפרסום, דנה ועדת שחם גם בנושא התוכן בטלוויזיה. בין היתר הוחלט, כי יש לחייב את הזכייניות בהמשך שידור תוכניות סוגה עלית בהיקף הקיים כיום.

בשורה משמעותית צפויה להיות לגבי התוכן השיווקי. הוועדה ממליצה למועצה להסמיך את הנהלת הרשות לגבש קווים מנחים להסדרה חקיקתית של תחום זה, באופן שיותר תוכן שיווקי במקרים ובתנאים שיוגדרו, ושיוטלו מגבלות של איסור על תוכן שיווקי בתוכניות מסוימות כגון חדשות ותוכניות לילדים, תוך שמירה על הציבור מפני הטעייה באמצעות סימון ותוך שקיפות מירבית.

הוועדה סבורה כי הסדרה כאמור תאפשר אכיפה אפקטיבית ויעילה יותר של נושא זה, בעוד האיסור הגורף הקבוע כיום בחקיקה, אשר מלווה בשורה של "יוצאים מן הכלל" כגון הענקת פרסים בתכניות, יוצר קושי רב באכיפה. הוועדה ממליצה כי המלצות אלה יוצגו ע"י המועצה לשר התקשורת לצורך קידום חקיקה בנושא.

הוועדה דנה עוד בשורת נושאים בתחום שוק ההפקה ונאותות ההפקה, לאור הסוגיות השונות שהועלו על-ידי כלל הגורמים שהופיעו בפניה. בכלל זה הוועדה דנה בין היתר בנושאים הבאים: זכויות היצירה, נאותות הפקה ונאותות העסקת גורמי ההפקה. כמו כן הוועדה בחנה דוגמאות ממדינות שונות בהן קיימת הסדרה שמיטיבה עם שוק היצירה.

הוועדה החליטה להמליץ למסד מנגנון גישור ברשות בין גורמי ההפקה לזכייניות. הוועדה ממליצה כי הנהלת הרשות תבצע מחקר לגבי אופי ההתקשרות בין הגורמים, במטרה למצוא פתרונות למצוקת היוצרים מול הזכייניות.

עוד הוחלט לדחות את בקשת הזכייניות לאפשר להן גמישות וניוד בדרישת נאותות ההפקה של תוכניות מסוגה עלית עד לבחינת תנאי נאותות ההעסקה של עובדי ההפקה והיוצרים המשתתפים בהפקה וכל זאת בהתאם לסעיף 20 בכללי הרשות השנייה הקובע כי הרשות תבחן את נאותות ההפקה של תוכניות מסוגה עילית בהתחשב בתנאי ההעסקה של העובדים המשתתפים בהפקה.