ביקורת על הנגידה: "למה ציפיתם? היא לא פישר"

הכלכלנים הראשיים של מערכת הבנקאות והגופים המוסדיים יצאו מאוכזבים מפגישתם התקופתית עם הנגידה: "אם היא חושבת שהיא יכולה לעלות על העגלה של סטנלי פישר, לשכפל את המדיניות שלו ו'לבלות' כך 5 שנים - היא טועה"

חודשיים אחרי מינויה הרשמי וכמעט חצי שנה לאחר שהחלה לכהן בפועל כנגידת בנק ישראל, ד"ר קרנית פלוג חוטפת ביקורת מהכלכלנים הבכירים ביותר במשק. ביום חמישי האחרון נועדה פלוג עם החזאים המובילים של שוק ההון הישראלי (הכלכלנים הראשיים של מערכת הבנקאות והגופים המוסדיים), במפגש תקופתי שהחל בזמן כהונתו של הנגיד הקודם סטנלי פישר.

"היא מאכזבת. לא ברור איך היא נתנה לדולר להגיע לאן שהגיע", אומר כלכלן בכיר. "קורים דברים דרמטיים בשוק ההון, ולא ברור מדוע היא עדיין לא מינתה משנה לנגיד שמבין בנושא", מסר כלכלן בכיר אחר. ואילו כלכלן בכיר שלישי הוסיף כי "פלוג שידרה המון אופטימיות לאור העובדה שבנק ישראל העלה את תחזיות הצמיחה, אז כנראה שמבחינתה הכול בסדר". לדבריו, "פלוג חוזרת על אותה המנטרה לפיה מאז חודש מאי שער החליפין האפקטיבי (סל המטבעות) לא השתנה בהרבה... נו באמת!".

נוכחים אחרים במפגש ציינו כי הנגידה התייחסה לעניין קביעת שער רצפה לדולר ואמרה כי היא אינה מסכימה לגישה, אך השתמשה במשפטו המפורסם של פישר: "בנקאי מרכזי לעולם לא אומר מעולם". חלק מהכלכלנים הבכירים אף רמזו כי העובדה שהדולר ממשיך לדשדש ללא הפסקה היא משום שהמשקיעים הזרים אינם "מפחדים ממנה" (מפלוג - א.פ), זאת לעומת פישר שזכה לכבוד רב ולאמינות רבה בשוק. "אם היא חושבת שהיא יכולה לעלות על העגלה של פישר, לשכפל את המדיניות שלו ו'לבלות' כך 5 שנים - היא טועה. היא לא פישר", הסביר כלכלן בכיר שנכח בדיון.

כלכלן אחר, שניסה "לרכך" את הדברים, אמר: "מה מאוכזבים? היא לא פישר, ידענו את זה. למה היו ציפיות? שתצא עם הצהרות כמו שווייץ וצ'כיה? (לקבוע שער רצפה לדולר - א.פ) אנחנו לא שם. הממשלה צריכה לעזור בהיבטים שלה. בנק ישראל לא יכול לפתור הכול וגם צריכים לשמור תחמושת למשבר. צריכים להבין שאיבדנו את היתרון היחסי ביצוא התעשייתי, והיתרון היחסי שלנו הוא ביצוא השירותים", אמר אחד הנוכחים במפגש.

בשבוע שעבר, נזכיר, לאחר שהדולר שוב חצה את רף ה-3.5 שקלים, הביע גורם בכיר במערכת הפיננסית ביקורת על חוסר המעש של פלוג בהקשר של מדיניות מוניטרית, לרבות בתחום שער החליפין. בשיחה עם "גלובס", אמר אותו גורם כי "המדיניות של בנק ישראל בנושא הדולר הייתה יחסית מוצלחת עד היום, אבל אי אפשר להמשיך עמה לעולמי עד. כבר 5 שנים שבנק ישראל נוקט באותה המדיניות ונראה כי היא הגיעה לסוף דרכה", הסביר.

הביקורת על פלוג ותפקודה נשמעת בריש גלי גם בקרב התעשיינים, קבוצה שנהגה בשנים האחרונות לשבח את בנק ישראל ובעיקר את סטנלי פישר על מעורבותו ומאמציו בתחום שער החליפין, גם כשהיה נמוך. "היא לא עושה כלום. נראה שזה לא מעניין אותה. היא מאכזבת", אמר גורם בכיר בלשכת הארגונים הכלכליים שדווקא שיבח את מאמציו בנושא של שר האוצר יאיר לפיד וצוותו.