תביעה נגזרת נגד דסק"ש: "אישרה חלוקת דיבידנד אסורה"

בעל מניות מיעוט בדסק"ש הגיש בקשה לתביעה נגזרת בכ-1.28 מיליון שקל נגד נוחי דנקנר, אי.די.בי פתוח ו-12 דירקטורים בדסק"ש, בטענה כי כתוצאה מאיחוד דוחות דסק"ש עם שופרסל בניגוד לדין אישרו חלוקה אסורה של דיבידנד

עוד קש משפטי על גבו של נוחי דנקנר: בעל מניות מיעוט בדיסקונט השקעות הגיש בקשה לאישור תביעה נגזרת בהיקף של כ-1.28 מיליון שקל כנגד נוחי דנקנר, אי.די.בי פתוח ו-12 הדירקטורים בדיסקונט השקעות, בטענה כי אישרו חלוקה אסורה של דיבידנד שגרמה לחברה לנזקים.

בבקשה, שהוגשה אתמול (א') לבית המשפט המחוזי מרכז, נטען כי כתוצאה מאיחוד דוחות דסק"ש עם שופרסל ויישום מנוגד לדין של כללי החשבונאות החדשים שנכנסו לתוקף בינואר 2010 לעניין "צירוף עסקים", זקפה דסק"ש רווח חשבונאי-רעיוני בסך של 1.29 מיליארד שקל וחילקה רווח זה, בניגוד לדין, כדיבידנדים לבעלי מניותיה וכמובן לבעלת השליטה בה.

לטענת המבקש, ראובן רוזנפלד, באמצעות עורכי הדין עמית מנור ויוקי שמש, בהתאם לדיווחים של דיסקונט השקעות, בשלהי שנת 2009 החזיקה החברה ב-42.2% מזכויות ההצבעה בשופרסל. באותו מועד והרבה קודם לכן, נטען, הייתה לחברה שליטה בשופרסל; ובכלל זה יכולת למנות את חברי הדירקטוריון של שופרסל, כאשר בפועל היא ניצלה יכולת זאת עד תום, החל משנת 2003.

עוד נטען כי רוב חברי דירקטוריון שופרסל מונו על-ידי דיסקונט השקעות כבעלת השליטה בשופרסל. כך למשל, חלק מחברי דירקטוריון שופרסל (הנתבעים בתביעה הנגזרת) - בהם נוחי דנקנר, אבי פישר, צבי לבנת, יצחק מנור, דורי מנור וזהבה דנקנר (אמו של נוחי) - הינם חלק מבעלי השליטה הישירה בקונצרן אי.די.בי; וחברי דירקטוריון אחרים בשופרסל עובדים כנושאי משרה בחברות שהינן בקבוצת אי.די.בי או בחברות של בעלי השליטה בקבוצת אי.די.בי.

בינואר 2010 נכנסו לתוקף כללי חשבונאות חדשים לעניין "צירוף עסקים", אשר קבעו כי בעסקאות בין שני צדדים, שכתוצאה מהן משיג הצד הרוכש לראשונה שליטה בצד הנרכש, וכתוצאה מכך מאחד לראשונה את הדוחות הכספיים שלו ביחד עם אלה של הצד הנרכש - הרי שההשקעה המקורית של הצד הרוכש, לפני איחוד הדוחות, משוערכת במועד האיחוד לראשונה, לפי שווי הוגן, לרווח או הפסד.

לטענת רוזנפלד, דסק"ש, ששלטה ללא מיצרים בשופרסל כבר שנים רבות, ביקשה לנצל בדרך מניפולטיבית את כניסת הכללים החדשים לתוקף, ונקטה בדרך הפעולה הבאה: מיד בחודש ינואר 2010 יצאה בהצעת רכש מיוחדת של 8.3% מהון המניות של שופרסל, וזאת במטרה להגיע לאחזקה של 50.3% בה; לאחר שהצעת הרכש נענתה, ולאחר שהחברה השיגה כביכול שליטה טכנית בשופרסל (אחזקה בכמות מניות העולה על 50% מהון המניות של שופרסל), ביצעה החברה, בניגוד לדין, איחוד של דוחותיה הכספיים עם אלה של שופרסל.

כתוצאה מאיחוד הדוחות של שופרסל בדוחות החברה בשנת 2010 בניגוד לדין, נטען, רשמה החברה ברבעון הראשון לשנת 2010, בניגוד לדין, רווח בסך של כ-1,290 מיליון שקל, ומכאן קצרה הדרך לחלוקה מסיבית של דיבידנדים על-ידי החברה.

"החברה חילקה כמעט את כל הרווח הרעיוני שנרשם בניגוד לדין, כדיבידנדים, בסכום כולל של 1,280 מיליון שקל", נכתב.

בעלת השליטה בדיסקונט השקעות - אי.די.בי פתוח - החזיקה בתקופה הרלבנטית בשיעור של 73.51% מהון המניות של דיסקונט השקעות, ולפיכך זכתה בקבלת דיבידנד בסך כולל של כ-941 מיליון שקל, מסכום הדיבידנד שחולק.

ואולם, נטען, על-פי עמדת רשות ניירות ערך, היה על דסק"ש לאחד את דוחותיה עם אלה של שופרסל רטרואקטיבית למועד בו הושגה השליטה של החברה בשופרסל; אסור היה לחברה ליישם בעניין שופרסל את כללי החשבונאות החדשים; אסור היה לחברה לרשום רווח רעיוני; ואסור היה לה לחלק דיבידנד המבוסס על הרווח הרעיוני הנ"ל.