סיכום שנה בתרבות: הנה המספרים והתקציבים של האירועים הבולטים השנה

אופטימיות זהירה בגזרת התקציב: עלייה מזערית בתקציב משרד התרבות והספורט כך גם תקציבו השנתי של הקולנוע הישראלי יגדל במעט ■ כמה עותקים מכרה ביונסה? ומה היו ההכנסות של להקת כוורת?

50 שנה

הזמר הוא לך

בינואר 2014 תחגוג להקת בת שבע 50 שנה להיווסדה

להקת בת שבע חוגגת 50 בינואר 2014. את הלהקה ייסדה ב-1964 הברונית בת שבע דה רוטשילד, שמינתה את ידידתה, הכוריאוגרפית האמריקנית האגדית מרתה גראהם, כיועצת אמנותית. גרעין המייסדים של בת שבע הורכב מאמנים ואנשי רוח, שקידמו את מעמדה של להקת המחול כשגרירת תרבות ישראלית בעולם. מאז 1990, מוביל את הלהקה אוהד נהרין. בת שבע היא ראש החץ של המחול הישראלי, אחד מתחומי הייצוא התרבותי המצליחים בעולם.

910 מיליון שקל

עלייה מזערית

תקציב משרד התרבות והספורט ל-2014

התקציב הממשלתי לתרבות במשרד התרבות והספורט ל-2014 עומד על 910 מיליון שקל. התקציב נמצא בעלייה מאז שנת 2010, אז נחתם הסכם רב שנתי לתגבור תקציבי התרבות. ב-2011 הסתכם התקציב בכ-778 מיליון שקל וב-2012 בכ-832 מיליון שקל. הגיע הזמן שמדינת ישראל תתיישר עם יתר העולם המערבי בכל הקשור לתקציב התרבות שלה.

ע"פ פרסומי משרדי האוצר והתרבות באתרים הממשלתיים

50-60 שקל

סופרים את מחירי הספרים

בעקבות חוק הספרות והסופרים שאמור להיכנס לתוקפו בפברואר, צפויים להשתנות מחירי הספרים ב-2014

החוק להגנת הספרות והסופרים שצפוי להיכנס לתוקפו ב-6 בפברואר 2014, יביא בין השאר לביטול מבצעי ה-"4 ב-100" ומחירי הספרים אמורים להגיע לסביבות ה-50, 60 שקל לספר.

אם מסיבות שונות, הקשורות להוצאות הספרים ובעיקר לרשתות הגדולות - סטימצקי וצומת ספרים, המחיר יגיע ל80-90 שקל לספר, הענף עלול לקרוס כמגדל קלפים.

80 מיליון שקל

סרט טוב על תקציב ממשלתי שגדל במעט

תקציבו השנתי של הקולנוע הישראלי, יגדל מ-67 מיליון ל-80 מיליון שקל ב-2014, ולמשך חמש שנים קדימה

בתקופה שבה אמני המסך נאבקים תחת נטל קיצוצים, עודף תוכניות ריאליטי ורוע גזירות (ראו מאבק היוצרים בזכייניות ערוץ 2 "רשת" ו"קשת", וקריסתו המתמשכת של ערוץ 10), עשתה שרת התרבות לימור לבנת מאמץ פוליטי ראוי להערכה בכך שדאגה להגדיל את תקציבו השנתי של הקולנוע הישראלי, מ-67 מיליון ל-80 מיליון שקל בשנה, ולעגן את התוספת ההגונה הזו לחמש השנים הקרובות. זוהי הזרקת חמצן של ממש עבור התעשייה הישראלית הקטנה והמאוד משתפרת לאחרונה. 13 מיליון בשנה מבטיחים לא רק סיוע בהפקתם של יותר סרטים, אלא גם באפשרות לקדם תתי-ז'אנרים ניסיוניים וסרטים קצרים. השלב הבא, בהמשך לתמיכה ההגונה, אמור להיות תוכני, ותכליתו חלוקה מחודשת של התקציב ושיפור תהליכים: הקצאת כספים רבים יותר לפיתוח פרויקטים ותסריטים, תמיכות בהפצה עצמאית ושיתופי פעולה הדדיים עם מדינות אחרות ובחינה מחודשת של קריטריונים להשקעה בכל מה שאיננו בבחינת עשייה קולנועית טהורה (כמו למשל, תמיכות בבתי ספר לקולנוע, ההולכים ומתרבים ללא כל הצדקה).

377 אלף דולר

המחיר על הסעודה

צילום הסעודה האחרונה של עדי נס נמכר בדצמבר 2013 סכום שיא של 377 אלף דולר

את "הסעודה האחרונה" הראשונה צייר לאונרדו דה וינצ'י לפני קצת יותר מ-500 שנה. ציור הקיר המרשים שוכן עד היום לבטח בחדר האוכל של מנזר סנטה מריה דלה גרציה במילאנו, והוא אחד מאותם מקרים שבהם לאמנות אין מחיר והיא לא צפויה לעזוב את מקומה.

הצלם עדי נס צילם את גרסתו לסעודה האחרונה (ללא כותרת 1999), בסדרת "החיילים", ערב נסיגת צה"ל מלבנון אחרי מלחמה בת 18 שנה. בשנת 2000, נמכר עותק מס' 4 מתוך חמישה עותקי העבודה לאספן, ששילם תמורתו 3,000 דולר. חלקו של נס בהכנסות מהמכירה עמד על 1,500 דולר. ב-17.12.13 מכר האספן את היצירה במכירה פומבית של סותבי'ס ניו-יורק תמורת 377 אלף דולר. בהיעדר חוק תמלוגים לאמן, לנס אין כל חלק ברווח האסטרונומי ולא נותר לו אלא לפרגן לאספן. בראיון ל"גלובס" אמר: "היצירה היא כמו אחד מילדיי הבכורים, שרץ קדימה ויש לו חיים משלו".

1 מיליארד דולר

קניות האמנות של אל-מאיסה מקטאר

חמשת האנשים המשפיעים בעולם האמנות:

1. שייחה אל-מאיסה אל תאני מקטאר: בת 30, אחראית על תקציב התרבות והאמנות של נסיכות הנפט בהיקף שנתי של 600 מיליון ד'.

2. דייויד זווירנר: גלריסט מוביל המייצג את האמנים הנמכרים ביותר, שפתח בניין תערוכות חדש ומרשים בניו-יורק.

3. איוון ווירת': גלריסט מוביל בעל גלריות בציריך, ניו יורק ולונדון, ייסד פרויקט לחינוך ואמנות בסומרסט, בריטניה

4. לארי גאגוזיין: גלריסט בעל 13 גלריות בעולם.

5. הנס אולריך אובריסט וג'וליה פייטון-ג'ונס: מנהלי גלריה סרפנטיין הבריטית ואובריסט עומדים בראש פרויקטים חשובים.

828,773 עותקים

ביונסה מנענעת מספרים

מספר העותקים שמכרה המהדורה הדיגיטלית של האלבום החדש של ביונסה בשלושה ימים

מספר העותקים שמכרה המהדורה הדיגיטלית של האלבום החמישי של ביונסה באייטיונז בתוך שלושה ימים. אפל מיהרה לחגוג את השיא הזה, אבל הבלעדיות של ביונסה ואפל לא הפכה את האלבום לנמכר ביותר השנה. האלבומים האחרונים של ג'סטין טימברלייק ושל דרייק שהתארחו אצלה, וגם זה של אמינם, מכרו יותר עותקי הארד קופי ממנה בשבוע הראשון שלהם בשוק האמריקאי.

40 מיליון שקל

הכנסות הכוורת

ההכנסות המוערכות של להקת כוורת בסיבוב ההופעות המפתיע והמצליח שלהם בשנה החולפת

יש דבש בכוורת. הרבה דבש. הופעת האיחוד של להקת כוורת - רעיון שנהגה בפסטיבל ירושלים כמופע הסיום החגיגי של הפסטיבל, לרגל 40 שנותיו, יצר היסטריה בקופות הפסטיבל. הביקוש היה כה גדול, שבתוך שעות ספורות נמכרו כל הכרטיסים למופע באמפיתיאטרון בריכת הסולטן. 7,000 כרטיסים, במחיר 200 שקל הכרטיס. חברי הלהקה ומנהליה לא נותרו אדישים, והופעה נוספת הוספה. אלא שגם להופעה הזו הכרטיסים אזלו. וכך גם להופעה השלישית במספר. משהו מדהים קורה, הבינו הכול. עם ההכרזה על שתי הופעות נוספות, הפעם בפארק הירקון, שבו ניתן להכיל כ-45 אלף צופים. הידיעה שזהו בכל הנראה מופע האיחוד האחרון של הלהקה האהובה, והצורך להיות נוכח במאורע שייזכר כהיסטורי הן רק חלק מהסיבות שהביאו 90 אלף איש לשתי ההופעות בפארק הירקון, במחיר 300 שקל לכרטיס.

בסך הכול, מוערכות ההכנסות של סיבוב ההופעות המצליח ביותר בשנים האחרונות בסכום של כ-40 מיליון שקל. גידי גוב, דני סנדרסון, יצחק קלפטר, אפרים שמיר, אלון אולארצ'יק, יוני רכטר, ומאיר פניגשטיין, גרפו כל אחד, ובצדק רב, כ-1.5 מיליון שקל. נחמד. נחמד.