לאחר שצנחה ב-38%: פסגות ממליץ למכור את מניית בזן

‎‎‏"סביבת מרווח הזיקוק בעייתית, וצפויה להערכתנו להישאר כך תקופה ארוכה"‏

מחזיקי האג"ח של חברת הפטרוכימיים השתמשו בחודש שעבר בחלק גדול מקופת המזומנים שלה, לצורך שמירת חלקם היחסי בחברה הבת בזן, וזאת מתוך תקווה שבעתיד מצבה העסקי של האחרונה ישתפר, מה שיבוא לידי ביטוי בעליית ערך המניה, שממנו נגזר שיעור ההחזר שלהם.

אלא שעל פי בית ההשקעות פסגות, התאוששות כזו לא צפויה בקרוב. בסקירה מקיפה שפרסם היום על בזן, הציב בית ההשקעות המלצת "מכירה" למניה עם מחיר יעד של 0.95 שקל - נמוך ב-15% מהמחיר בו נסחרה המניה הבוקר. נזכיר כי בשנה החולפת מניית בזן צנחה ב-38%.

האנליסט נעם פינקו, כתב בסקירתו כי "סביבת מרווח הזיקוק בעייתית, וצפויה להערכתנו להישאר כך בקרוב". מרווח הזיקוק הינו ההפרש בין המחיר שבו רוכש בית הזיקוק את הנפט הגולמי, למחיר המכירה של תזקיקי הדלק שאותם הוא מוכר, ומכאן נגזרת רווחיותו.

"מרווח הזיקוק ירד מאוד בתקופה האחרונה, כאשר ברבעון הרביעי המרווח היה אפסי. אמנם נתון זה הינו מחזורי ומשתנה מתקופה לתקופה, וכן קשה מאוד לחיזוי, אך הצטברות של מספר גורמים מביאה אותנו להעריך שהמרווח הנמוך עשוי להישאר כך למשך תקופה ארוכה", כתב פינקו.

הוא פירט את הגורמים לכך: "הפסקת ייצוא תזקיקים לארה"ב, שהפסיקה לייבא תזקיקים מאירופה, לאור מהפיכת פצלי הנפט והגז והנפט המקומי שנסחר בזול; הקמת בית זיקוק ענק בסעודיה שיתחרה עם בתי הזיקוק האירופאים על ייצוא תזקיקים לאפריקה והמזרח התיכון; שינוי מדיניות מס ברוסיה שהובילה לעידוד יצוא תזקיקים מרוסיה לאירופה; וכן המצב הכלכלי באירופה, אשר ממשיך לדשדש".

בשנים 2011-2012 היקף ייצוא התזקיקים של בזן מסך המכירות עמד על 31% ו-23% בהתאמה, ומכאן חשיבות היצוא לאירופה. פינקו מעריך כי בזן תדע לייצר מרווח עודף של 4.6 דולר לחבית על מרווח האורל, וההמלצה שלו כוללת הנחה כי בזן תציג מרווח זיקוק של 5.6 דולר לחבית בשנת 2014, בדומה למרווח שהציגה ב-2013. פינקו מציין כי שינוי של 1 דולר במרווח הזיקוק של בזן, משמעותו תוספת או גריעה של 70 מיליון דולר מהרווח התפעולי של החברה.