הוגשה הצעת חוק להמשך קיומה של חברת התמלוגים ליוצרים

במקביל ממשיך בית הדין להגבלים עסקיים לדון בעתידה של תל"י, כשהיום שלחה שרת התרבות לימור לבנת מכתב לממונה על ההגבלים העסקיים, ובו היא מביעה תמיכה בהמשך קיומו של הגוף המאגד כ-1,700 חברים

הצעת חוק שאמורה לאפשר את המשך קיומה של חברת התמלוגים לבימאים ולתסריטאים, תל"י, הוגשה היום (ד') בכנסת.

את הצעת החוק הגישו ח"כ מירב מיכאלי (העבודה) וח"כ עמרם מצנע (התנועה), ובין החותמים על ההצעה גם חברי הכנסת מהליכוד, גילה גמליאל ויריב לוין, וחברי הכנסת ניצן הורוביץ (מרצ), נחמן שי (העבודה) ואיתן כבל (העבודה).

במקביל ממשיך בית הדין להגבלים עסקיים לדון בעתידה של תל"י, כשהיום שלחה שרת התרבות לימור לבנת לממונה על ההגבלים מכתב, ובו היא מביעה תמיכה בהמשך קיומו של הגוף המאגד כ-1,700 חברים. תל"י גובה מגופי השידור במדיה החדשה והישנה תמלוגים ומחלקת אותם ליוצרים השונים על השימוש ביצירותיהם.

על-פי הצעת החוק לניהול משותף של זכויות יוצרים שהוגשה הבוקר לכנסת, יוכלו היוצרים להקים תאגיד כדי לגבות יחד את זכויות היוצרים שלהם מגופי השידור. במקרים בהם תתגלע מחלוקת בין התאגיד למשתמשים ביצירות, יעברו הצדדים להליך גישור שייבחר על-ידי הצדדים בהסכמה, ואם לא תהיה הסכמה תועבר ההכרעה לבוררות. כל עוד שלא נעשה הליך הבירור, לא יהיה רשאי התאגיד לנקוט הליכים משפטיים נגד גוף השידור.

ההסבר להצעת החוק הוא כי "תמלוגים הינם סכומים צנועים, ועם זאת חיוניים להמשך יצירתם של התסריטאים והבמאים בישראל. התמלוגים מהווים מרכיב קריטי ביכולת היוצר להתקיים נוכח חוסר הוודאות הכלכלית של היצירה.

"בימים אלה קיימת סכנה מוחשית ומיידית שהסדרת התמלוגים לתסריטאים ולבמאים תיפסק. תאגידי השידור והתקשורת הגדולים, קשת, רשת ופרטנר, הגישו לבית הדין להגבלים התנגדות לפעילותה של תל"י, מתוך כוונה למנוע תשלום תמלוגים לתסריטאים ולבמאים.

"הפנייה לרשות להגבלים עסקיים מייצרת מצב אבסורדי, בו כאשר משודר סרט, המוזיקאי יקבל תמלוגים, התמלילן של השיר יקבל תמלוגים, השחקן, הזמר והנגנים יקבלו תמלוגים, חברות התקליטים יקבלו תמלוגים - ורק לגבי היוצרים המרכזיים של הסרט, התסריטאי והבמאי, יש ערעור על הזכות שלהם לתמלוגים".