פשרה בפרשת קרטל הגבס: אורבונד תשלם קנס - והאישום יבוטל

החברה ומנכ"לה לשעבר, צבי אנגל, הואשמו בהיותם צד להסדר כובל בשוק הגבס ■ ישלמו קנס בסך 750 אלף שקל ■ הממונה על ההגבלים: "היו קשיים ראייתיים בתיק, בעיקר כיוון שאנגל מתגורר בחו"ל וסירב להתייצב להליכים בארץ"

חברת אורבונד תעשיות גבס תשלם 750 אלף שקל קנס לאוצר המדינה, ובתמורה יבוטל כתב האישום שהוגש כנגד החברה בטענה להיותה צד להסדר כובל - כך עולה מפסק דין שניתן אתמול (ד') בבית המשפט המחוזי בירושלים, המעניק תוקף של צו מוסכם להסכם פשרה שנחתם בין אורבונד לממונה על ההגבלים העסקיים, דיויד גילה, ושבעקבותיו משך הממונה את כתב האישום שהוגש נגד החברה.

כתב האישום שהוגש נגד מנכ"ל החברה דאז, צבי אנגל, לא בוטל. ואולם, אנגל, תושב בלגיה, שוהה כעת בחו"ל והודיע כי אין בכוונתו להתייצב להליכים נגדו ונגד החברה, ולכן ההליכים נגדו הוקפאו בשלב זה.

הודעתו של אנגל על התחמקותו מן הדין הייתה הסיבה המרכזית להגעה להסכם עם אורבונד, כיוון שאנגל היה אמור לשמש כעד תביעה להוכחת האשמה.

מניעת תחרות

בשוק הגבס פועלות מספר מועט של חברות. חברת אורבונד מייצרת לוחות גבס לתעשיית הבנייה למגורים, למשרדים, למבני ציבור ולתעשיות אחרות. חברת "יהודה יצוא ויבוא בינלאומי", שנוהלה על-ידי יעקב ושלמה גוטפריד, עוסקת ביבוא לוחות גבס לישראל.

גם חברת טמבור החלה לייבא לישראל באוגוסט 2009 לוחות גבס, ובשנת 2010 החלה טמבור גם בייצור לוחות גבס. אולם עד תחילת הייצור על-ידי טמבור הייתה אורבונד יצרנית הגבס היחידה או הדומיננטית בישראל, ועד לתחילת היבוא על-ידי טמבור, הייתה חברת יהודה יצוא ויבוא היבואנית היחידה של לוחות גבס לישראל.

בינואר 2013 הגיש הממונה על ההגבלים העסקיים כתב אישום נגד חברת אורבונד ונגד מנכ"לה לשעבר, אנגל, באשמת היותם צד להסדר כובל בשוק הגבס.

לפי כתב האישום, בשנת 2009 סיכם אנגל עם משפחת גוטפריד שחברת יהודה יבוא ויצוא לא תתחרה באורבונד במכירת לוחות גבס לחברה הקרויה "עולם הגבס", ובתמורה תעביר אורבונד לחברת יהודה סכום כסף. בין יוני 2009 לסוף שנת 2009 העבירה אורבונד, באמצעות חברה שלישית שבבעלות משפחת גוטפריד ומושבה בניו-יורק, יותר מ-100 אלף שקל, וכן הטבה נוספת בשווי 40 אלף שקל בצורת מתן זיכוי פיקטיבי על סחורה שרכשה חברת יהודה מאורבונד.

אורבונד לא מודה בעובדות

כעת, בהתאם להסכמות נסגר התיק נגד אורבונס, את חברת אורבונד, המיוצגת בידי עוה"ד רונית אמיר-יניב וליאור סנדיז'בסקי ממחלקת הגבלים עסקיים במשרד יגאל ארנון. בצו המוסכם צוין כי ההסכמה אינה כוללת הודאה מצד אורבונד בעובדות כתב האישום.

בנימוקים להגעה להסכם אשר הוגשו לבית המשפט, מציין הממונה על ההגבלים העסקיים כי "ככלל, מעשים מהסוג המתואר בכתב האישום מצדיקים הגשת כתב אישום", ואולם הוא סבור כי בתיק קיימים מספר טעמים, ובהם קיומו של קושי ראייתי, המטים את הכף לטובת סיום ההליכים באמצעות מתן צוו המוסכם.

הקושי הראייתי המרכזי בהבאת ראיות ובהוכחת האשמה, מציין המונה, התגבש לאחר הגשת כתב האישום כאשר צבי אנגל, הנאשם על חלקו בפרשה וכן היה אמור לשמש כשעד תביעה, "הודיע כי הוא מתגורר בחו"ל וכי אין בכוונתו להתייצב לדיונים במשפט של אורבונד". עקב הצהרה זו, כאמור, הוקפאו ההליכים נגדו.

כיוון שכתב האישום כולו מסתמך על מעשיו ומחשבתו הפלילית של אנגל, הבינו ברשות ההגבלים כי ללא עדותו לא יוכלו להוכיח את התיק כנגד החברה. בנוסף, ציין הממונה בנימוקים כי אורבונד פעלה להפסקת ההסדר הכובל, וכשהתעורר חשד כי אנגל עובר על הוראות החוק, היא פנתה מיוזמתה לממונה על ההגבלים העסקיים בבקשה לבדוק האם בוצעו עבירות פליליות על-ידו.

עו"ד רונית אמיר-יניב מסרה בתגובה: "אנו שמחים על סיום הפרשה ומודים לרשות על גישתה הראויה לטעמנו בנסיבות העניין. לדעתנו, מלכתחילה לא היה מקום להגשת כבת אישום, משום שלא היה הסדר כובל, ולראיה - לא הוגש כתב אישום נגד הצד השני כביכול להסדר. בנסיבות אלה הגשת כתב האישום היוותה, לדעתנו, פגיעה בכללי הצדק. אורבונד הייתה, עודנה ותמשיך להיות חברה שומרת חוק, ונאמנה לדרכה זו, אף אימצה תוכנית אכיפה בהגבלים עסקיים".