הפרקליטות: נוחי דנקנר יואשם בהרצת מניות

זאת בכפוף לשימוע ■ החשד: דנקנר הפעיל את איתי שטרום, שבתורו הפעיל את עדי שלג, עד המדינה בתיק, כדי שיפעלו להשפיע בתרמית על שערי מניית אי.די.בי, במטרה לשפר את סיכויי הצלחת ההנפקה בפברואר 2012 ■ דנקנר: כופר בטיעונים

הוחלט: יוגש כתב אישום נגד נוחי דנקנר בפרשת הרצת המניות לכאורה באי.די.בי , בכפוף לשימוע. פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) הודיעה הבוקר (ב') לדנקנר כי בכוונתה להעמיד אותו לדין, בכפוף לשימוע, בפרשת הרצת המניות לכאורה בקונצרן, שהשליטה בו עברה אתמול (א') מדנקנר לקבוצת אלשטיין-בן-משה.

במקביל לדנקנר, גם איתי שטרום, המחזיק בחברת השקעות המנהלת תיקי לקוחות עבור האלפיון העליון, וחברת אי.די.בי קיבלו הודעה, לפיה הפרקליטות תגיש בעניינם כתב אישום בפרשה, בכפוף לשימוע.

החשוד השלישי בפרשה, עדי שלג, חתם לאחרונה עם הפרקליטות על הסכם עד מדינה, במסגרתו הסכים להעיד נגד שטרום ודנקנר, אך שאר פרטי ההסכם טרם התבררו במלואם.

דנקנר חשוד כי פעל יחד עם שטרום, באופן תרמיתי, בכוונה להשפיע על שער מניית אי.די.בי אחזקות, במטרה לשפר את סיכויי הצלחת ההנפקה שערכה החברה.

החשדות המיוחסים לדנקנר הם תרמית בקשר לניירות ערך, עבירה של פרט מטעה בתשקיף, עבירה של הפרת חובת דיווח ועבירה של איסור עשיית פעולה ברכוש אסור.

לשטרום מיוחסות עבירות של תרמית בקשר לניירות ערך, עבירה של פרט מטעה בתשקיף, עבירה של הפרת חובת דיווח, עבירה של איסור עשיית פעולה ברכוש אסור לפי חוק איסור הלבנת הון ועבירה של הדחה בחקירה.

החשדות המיוחסים לאי.די.בי הם עבירות של תרמית בקשר לניירות ערך, עבירה של פרט מטעה בתשקיף, עבירה של הפרת חובת דיווח ועבירה של איסור עשיית פעולה ברכוש אסור לפי חוק איסור הלבנת הון.

רכישה ומכירה במחיר נמוך

החשדות בגינם נשקלת העמדתם לדין של החשודים מתייחסים לפעילותם בפברואר 2012, בהקשר להנפקת מניות שביצעה אי.די.בי. ראשית הפרשה בחקירה סמויה שהתבצעה על-ידי מחלקת מודיעין, חקירות ובקרת מסחר ברשות לניירות ערך.

בנובמבר 2012 הפכה החקירה לגלויה, כאשר דנקנר עוכב לחקירה. לפני כ-5 חודשים העבירה רשות ניירות ערך לפרקליטות את תיק החקירה נגד דנקנר, שטרום ושלג, עם המלצה להעמיד את השלושה לדין.

במרכז החקירה עמדה הנפקת אי.די.בי אחזקות, שבה גייסה החברה 321 מיליון שקל ב-23 בפברואר 2012. מהחקירה עלה חשד כי בעל השליטה בחברה דאז, דנקנר, הפעיל את שטרום, שבתורו הפעיל את שלג, כדי שיפעלו להשפיע בדרכי תרמית על שערי מניית אי.די.בי. זאת, במטרה לשפר את סיכויי הצלחת ההנפקה והמחיר שיתקבל בה.

לפי החשד, שטרום, באמצעות חברת ISP שבבעלותו, ותוך הפעלת שלג, פעל כך שהם רכשו את מניות אי.די.בי במהלך המסחר, ולאחר מכן השניים מכרו אותן לגורמים שונים, המקורבים לדנקנר, במחירים נמוכים ממחירי הרכישה; במקביל, הם המשיכו לרכוש את המניות במסחר בשערים גבוהים יותר.

מהחקירה עלה עוד כי דנקנר פעל להשגת מימון עבור ISP. לפי הממצאים, דנקנר דאג שמקורביו ירכשו מ-ISP את מניות אי.די.בי, וכן העביר לשטרום סכומי כסף מכיסו לכסות את הפסדיו ממכירת המניות.

עד המדינה סלל את הדרך

בתקופה האחרונה גברו מאוד הסיכויים להגשת כתב אישום נגד דנקנר בפרשה, זאת לאורן של שתי התפתחויות משמעותיות בתיק.

הראשונה - לאחר ניתוח הראיות שהועברו אליה מרשות ניירות ערך, הגיעה פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה), בראשות עו"ד ליאת בן-ארי, למסקנה כי קיימת תשתית ראייתית להגשת כתב אישום נגד דנקנר ונגד שטרום.

ההתפתחות השנייה היא, כאמור, הסכם עד המדינה עליו חתם שלג, הסוחר שביצע את הרכישות האסורות לכאורה עבור דנקנר.

בשבוע שעבר, לאחר שכבר הודלף לתקשורת כי פרקליטות מיסוי וכלכלה סבורה שיש די ראיות לזמן את דנקנר ושטרום לשימוע, ולאחר שגויס עד המדינה, נערכה פגישה בפרקליטות המדינה שבה נכח פרקליט מחוז ירושלים, עו"ד אלי אברבנאל.

לאחר הפגישה עידכן אברבנאל את פרקליט המדינה החדש, עו"ד שי ניצן, והתקבלה ההחלטה הסופית לזמן את דנקנר ושטרום לשימועים לפני הגשת כתבי אישום. ההחלטה התקבלה על-ידי פרקליטת המחוז, עו"ד בן-ארי, בהתייעצות עם המשנה הפלילי והמשנה הכלכלי לפרקליט המדינה.

איבד שליטה

ההחלטה על העמדתו לדין של דנקנר לא יכולה הייתה להגיע אליו במועד קשה יותר מבחינתו. אמש ארז דנקנר את חפציו האישיים במשרדו שבמגדלי עזריאלי בתל-אביב, וכפי שמסתמן כעת - אין בכוונתו לחזור לאי.די.בי.

הרקע לעזיבתו הנו פסק דינו של שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב איתן אורנשטיין מאתמול, לפיו לא נפל מום בבדיקת מקורות הונו של מוטי בן-משה, ולפיכך השליטה ב-אי.די.בי תעבור לידיהם של אדוארדו אלשטיין ובן-משה.

דנקנר קיבל אמנם עיכוב ביצוע לפסק הדין, אך שעות ספורות לאחר מכן החליט למשוך את הבקשה לעיכוב הסדר החוב. פירוש הדבר הוא כי ככל הנראה דנקנר הרים ידיים, וכי אין בכוונתו לערער לבית המשפט העליון על החלטתו של השופט אורנשטיין.

אובדן השליטה באי.די.בי מתרחש על רקע התפרקות קבוצת ההשקעה שהוביל דנקנר בחצי שנה האחרונה לצד אלכסנדר גרנובסקי. אתמול חשף "גלובס" כי האחים נקש, מהשחקנים הגדולים בקבוצה זו, הודיע לדנקנר על רצונם לפרוש מקבוצת המשקיעים. בעקבות כך הודיעו יתר השותפים בקבוצה על עזיבתם, דבר שהביא את דנקנר וגרנובסקי לבקש מחגי אולמן, הנאמן להסדר החוב באי.די.בי, למשוך חזרה את כספי ההשקעה שהופקדו בחשבון נאמנות לטובת ההשקעה בחברה.

דנקנר: "כופר באופן מוחלט בכל הטיעונים של הפרקליטות"

עו"ד אלי זהר, פרקליטו של נוחי דנקנר, מסר בתגובה: "אנו כופרים באופן מוחלט בכל הטיעונים של הפרקליטות, כפי שעלו מהודעתה היום, ואנו מאמינים כי בעקבות השימוע יוחלט כי אין כל מקום להעמדה לדין".

עוד הוסיף עו"ד זהר כי "מועד שליחת הודעת הפרקליטות, דווקא היום, מעורר תהיות".

עורכות הדין נוית נגב ואיריס ניב-סבאג ממשרד שינמן-נגב-ניב, המייצגות את איתי שטרום, מסרו: "שטרום פעל כדין ולא עבר כל עבירה. הוא האמין בחברה ובהצלחת ההנפקה. כאשר מדובר בייחוס עבירה של השפעה בתרמית, נדרשת הוכחת כוונה פלילית. מדובר בשאלה מורכבת, המצריכה התעמקות והתחקות אחר פרטי העובדות והנסיבות, וכבר נוכחנו לדעת בעבר כי מה שמוצג במכתב השימוע אינו משקף את ההסתכלות הנכונה על נסיבות המקרה. רק בשלב זה נקבל לראשונה את ליבת חומר החקירה ונציג את התמונה המלאה ואת טענותיו של איתי שטרום בפני הגורמים הרלוונטיים".

עורכי הדין גיל דחוח וגלית רוטנברג, המייצגים את עדי שלג, מסרו בתגובה: "כפי שהיה ראוי בנסיבות העניין, עניינו של עדי שלג הופרד מעניינם של יתר המעורבים בפרשה. מעבר לכך, איננו מוצאים לנכון להגיב בשלב זה".

עו"ד זהר: "מועד שליחת הודעת הפרקליטות, דווקא היום, מעורר תהיות"

האם רק צירוף נסיבות הביא לכך שיממה אחרי ששופט המחוזי בתל-אביב, איתן אורנשטיין, לקח את השליטה בקונצרן אי.די.בי מידיו של נוחי דנקנר, הודיעה הפרקליטות על כוונתה להעמיד לדין את דנקנר בפרשת הרצת המניות בקונצרן?

פרקליטו של דנקנר, עו"ד אלי זהר, רמז היום כי עיתוי ההודעה אינו מקרי. "מועד שליחת הודעת הפרקליטות, דווקא היום, מעורר תהיות", אמר זהר, שהתנסח בדיפלומטיות.

גורמים במשרד המשפטים דחו את טענותיו של זהר ואמרו ל"גלובס" כי בכל מועד שבה הייתה יוצאת ההודעה היו מועלות טענות נגד הפרקליטות.

לדבריהם, אם ההודעה כי דנקנר מזומן לשימוע הייתה יוצאת מוקדם יותר, היו באים אל הפרקליטות בטענות כי היא נועדה להשפיע על ההליכים האזרחיים בעניין אי.די.בי.

עוד אמרו הגורמים כי תיק דנקנר, שעבר לפרקליטות מיסוי וכלכלה לפני כ-5 חודשים, נוהל במקצועיות ובצורה יעילה.

מפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) נמסר בתגובה כי בטענות שנפל דופי בפעולת הפרקליטות בקשר לעיתוי ההודעה - אין כל ממש. "ההחלטה בעניין דנקנר התקבלה לאחר בחינת התיק בפרקליטות המחוז ולאחר התייעצות עם בכירי פרקליטות המדינה", נמסר.