הכסף נשאר בתוך הבורסה

מה מלמד אותנו מצבו הנוכחי של הזהב על תוכניות האינפלציה?

אחת ההפתעות הגדולות של שנת 2013, ואולי, אפילו, של שנת 2012, הייתה אי-הופעתה של אינפלציה במחירים. במחירים לצרכן, אך גם במחירים עבור היצרנים.

כמות הכסף הגלובלית, שנוצרה כל חודש במסגרת ההרחבות הכמותיות השונות, הוערכה כבר זמן רב בכ-200 מיליארדי דולרים אמריקאים לחודש (!!). עובדה שהיוותה יסוד סביר להניח שאינפלציה גדולה, בכל רמות הכלכלה, תופיע, ותייצר תופעות לוואי קשות למדיניות המהפכנית שהבנקים המרכזיים ניהלו מאז מרץ 2009.

החשש כוון תחילה לזירה של חומרי הגלם, וזאת במיוחד כאשר הצמיחה במדינות המתפתחות המשיכה להתקיים. אותה צמיחה גרמה גם לחשש גדל והולך כלפי עלויות העבודה, עליות במחירי המוצרים הסופיים, ואף באילו של השירותים הניתנים על בסיס קשר גלובלי.

אך כל זה לא קרה.

סיבות רבות לכך, אבל יש להניח שהעיקרית נמצאת באי ההגעה של רוב הכסף הזה לידיהם של העסקים האמיתיים, והישארותו בעולם הסגור של העולם הפיננסי. כמו כן, כאשר ראינו את ההאטה הפתאומית בצמיחה של אותן המדינות המתפתחות (אשר עד כה היוו את "התקווה לצמיחה הגלובלית"), המסמר האחרון בארון הקבורה האינפלציוני ננעץ חזק.

דרך אגב, כאשר מדברים על המגמות במדינות המתפתחות, כולם מצביעים על סין, אבל אני דווקא הייתי שולח אתכם לבחון את השינוי במספרי התמ"ג בברזיל, על מנת להתרשם מן השינוי הדרמטי שקרה בסוג זה של מדינות:

משה שלום תוצר ברזיל
 משה שלום תוצר ברזיל

בנוסף להפתעה בחזית האינפלציה, המשכנו לראות ריביות ריאליות שליליות על ההון, עקב מדיניות ה-Zirp (Zero Interest rate policy) המפורסמת של הפדרל רזרב, ושל בנקים מרכזיים אחרים. ריבית אפקטיבית נמוכה מן האינפלציה הנמוכה בלאו הכי, וזה היה צריך להיות גורם חיובי עבור הזהב, אשר כמובן לא התגשם.

בפועל, אחרי שהמתכת היקרה נהנתה מהתלהבות גדולה אצל המשקיעים מ-2001 ועד סוף 2011, ראינו ב-2012 דשדוש ארוך במיוחד, וב-2013 קריסה די בוטה.

העובדה שקיים פער עצום בין מה שקורה בעולם הפיזי (קניות עצומות של זהב פיזי מצד מדינות אסיה, ברית המועצות לשעבר, והמזרח התיכון, מול מכירות גדולות במדינות המערב), והזהב המשתקף בניירות (תעודות סל, חוזים העתידיים), ולמרות הירידה המתמדת בייצור של המתכת היקרה, הירידות המשיכו, והתחזקו.

יש לזכור שמחיר הנכס הפיננסי הזה נקבע בשוק הניירות, ולא בשוק הפיזי.

וכך, בכנס החברה של תחילת השנה, ציינתי שהזהב נמצא שוב בנקודת הכרעה טכנית חשובה ביותר. למה נקודת הכרעה? הבה נתרשם מן המצב הנוכחי, וממה שקרה עד כה, וזאת על ידי גרף שבועי:

בצורה לא מפתיעה (כי בסחורות זה בדרך כלל המצב) תנועת המחיר של הזהב הוכחה כירידה מסודרת מאוד, כאשר כל פעם שראינו שבירה מטה, יעד השבירה היה רמת ה-Fibonacci הבאה. שימו לב לדיוק שבהגעה לאותם יעדים ב-50% (1320) תיקון, ובזה של ה-61.8% (1180) תיקון.

הבה ניתן מבט על שתי האפשרויות לאותה הכרעה חשובה:

משה שלום זהב
 משה שלום זהב

עבור הצד השלילי, דהיינו הדוגל בשבירה מטה מכאן, נציין את העובדה המעניינת שבנק גולדמן סאקס ממשיך להיות דובי בנכס זה, וקבע לא מזמן את היעד הבא לירידה לסביבות רמת המחיר של 1050, המהווה, כפי שרואות עיניכם, רמת תמיכה קשה, וחשובה, במיוחד. בנוסף, ולצורך מיפוי שלם של אותו תסריט שלילי, ציירתי גם את רמת התיקון האחרונה, העומדת סביב 970 (78.6%).

עבור הצד החיובי, נציין שכעת מחיר המתכת נמצא ממש על רמת המחיר של אותו תיקון שני שליש, (61.8%), סביב 1180, וזאת בפעם השנייה, ומיד עולה בראשנו האפשרות לתבנית היפוך של תחתית כפולה חשובה, וזאת כאשר הרבה מאוד אינדיקאטורים נמצאים במצב של מכירות יתר.

דרך אגב, אפילו אם הזהב יחליט להישמע לכללים של אותה תחתית כפולה, ולהתחיל לעלות, יש להניח שלהרבה סוחרים-משקיעים, הפגועים כל כך ממה שקרה עד כה, רק מעבר מעל 1370, ואחר כך מעל 1450, יוכיח שהשינוי הוא אמיתי, ובעל סיכוי להאריך ימים.

קשה לקחת עמדה בדבר ההשפעה של כניסת הפד, ואולי חלק נוסף של הבנקים המרכזיים העולמיים, למסלול הצמצום בהרחבה הכמותית. הרי ההיגיון הפונדמנטלי לא עבד בפעם הקודמת.

לכאורה, עלייה בתשואות האג"ח הממשלתי יכולה בהחלט לגרום להפיכת הריבית לריאלית על ההון. זה אמור להיות שלילי עבור הזהב, במידה שהריבית הריאלית תעלה מעבר ל-2%. כמו כן, הקטנה של בסיס הכסף מרחיקה עוד יותר את הסיכוי לאירוע אינפלציוני גדול. וזה גורם שלילי נוסף. בצד החיובי, ניתן לראות רק משבר פיננסי אקוטי, מעין ברבור שחור, שיגרום לחיזוקו כמפלט אולטימטיבי מפני קריסה אפשרית של המערכת הפיננסית.

בכל אופן, השיעור שלמדנו מן העבר הוא שהפונדמנטלי ההגיוני אינו כל כך עוזר לקבוע את מה שהנכס הזה יעשה, ולכן, אומר כאן, שוב, שרק מסחר-השקעה על פי המגמה, וזאת על ידי סיסטמתיות, והתמדה, יביא אותנו להיות, רוב הזמן, בצד הנכון של הדברים.

משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות).

ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.

מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.