גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ההתייקרות הטפשית ביותר

למה שמנת צריך להוזיל ואוטובוס לא? כי בישראל לא חושבים

קבלו את מסיבת העיתונאים שלא התקיימה: זו שבה שר התחבורה ושר האוצר בישרו לעם בחגיגיות על התייקרות התחבורה הציבורית ב-4.7%. למה לשמנת המתוקה מגיע הוזלה ולאוטובוסים לא? ככה זה בישראל: עליות מחירים של שירותים חיוניים מתרחשות "אוטומטית", בלי מגע ידו של שר. לעומת זאת, ירידות מחירים לעולם לא נשארות יתומות, ותמיד יימצא השר שייקח עליהן קרדיט.

התייקרות התחבורה הציבורית היא לא חוק טבע. מדובר בפרוצדורה שקבעו בני אדם (לפני כ-20 שנה, על-פי פרמטרים שספק אם הם רלבנטיים להיום), ובני אדם - בעיקר כאלה שמכהנים כשרי תחבורה ואוצר - יכולים לשנות אותה.

שר התחבורה ישראל כץ פנה לשר האוצר יאיר לפיד (ולתקשורת), התפתחה מלחמת ספינים קצרה, אבל בשורה התחתונה בשבוע שעבר, ב-1 בינואר עבר מהלך אנטי-חברתי, אנטי-סביבתי ואפילו אנטי-כלכלי.

לעליית המחירים בתחבורה הציבורית יש השפעה מיידית על שתי אוכלוסיות. הנפגעים הראשונים הם אלה שכבר נוסעים ברכבות ובעיקר באוטובוסים. רבים מהם עושים זאת משום שאין להם אפשרות אחרת. הם לקוחות שבויים, שנמנים עם העשירונים התחתונים, וכעת חטפו מהלומה נוספת ישירה לכיס. משתמשי האוטובוסים הם יותר נשים מגברים, יותר קשישים מצעירים, יותר ילדים ממבוגרים ויותר עניים מעשירים.

העלאת המחירים היא מס שמושת על השכבות החלשות, שאין להן איך לחמוק ממנו. לחברי עשירונים מסוימים נדמה שלכל משפחה בישראל יש מכונית, אם לא שתיים, אבל הנתונים מלמדים כי לכשליש ממשקי-הבית בישראל אין מכונית פרטית. הם תלויים באוטובוסים, יעלה כמה שיעלה.

הקבוצה השנייה היא זו שמתלבטת בין נסיעה במכונית הפרטית לתחבורה הציבורית. רוב חבריה משתייכים למעמד הביניים.

העברה של הציבור הזה מההגה הפרטי אל מערכות הסעת ההמונים היא משימה לאומית! ועדת טרכטנברג קבעה כי כל מעבר של 1% מהאוכלוסייה לתחבורה הציבורית משמעו רווח של 400 מיליון שקל בשנה למשק. השיקולים של המתחבטים מורכבים מאיכות השירות, מזמינותו ומזמן ההגעה מדלת לדלת. אלה בהחלט זקוקים לשיפור. אבל גם המחיר הוא שיקול - וההתייקרות מבריחה את הציבור מתחבורה ציבורית במקום לקרב אותו.

הדילמות של המתלבטים גם קושרות בין תחבורה לנדל"ן. קחו למשל זוג צעיר שנאנק תחת מחירי השכירות במרכז גוש דן. לפני שנתיים הם היו סטודנטים באוניברסיטת תל-אביב, הקימו אוהל מחאה בשדרות רוטשילד ושמעו מהפוליטיקאים שהם מפונקים, כי הם לא מוכרחים לגור בתל-אביב.

בינתיים הם סיימו ללמוד, שניהם עובדים קשה ומרוויחים שכר של מתחילים, וכדי לנשום קצת הם מוכנים לצאת מהמרכז. למשל לקריית גת. מדי בוקר ב-8:13 יוצאת מקריית גת רכבת שנוחתת בתל-אביב כעבור 41 דקות. ככה זה בעולם: אנשים גרים בפרבר ונוסעים 40 דקות לעבודה ברכבת. מה רע?

אבל אז נכנס לתמונה המחיר: כרטיס ברכבת מקריית גת לתל-אביב עולה 26.5 שקל. תכפילו במספר ימי העבודה בחודש - ומגיעים ליותר מאלף שקל. כרטיסי קומבינציה שונים יכולים להוריד את ההוצאה לכיוון ה-600-700 שקל, ולזוג - זה עולה לפחות 1,400 שקל לחודש.

בני הזוג שלנו שמעו בשמחה על השקת הרכבת בשדרות (אכן חדשות נהדרות), אבל גם שם המצב דומה: כרטיס לתל-אביב יעלה 27 שקל, וימחק כמעט לחלוטין את הפער בעלות המגורים, בנוסף לאי-הנוחות הכרוכה בנסיעות והזמן הממושך בדרכים.

צעירים עובדים כאלה מבינים שעדיף להם להישאר בעיר הגדולה, להיחנק עם השכירות ולהקים אוהל מחאה בקיץ, רק כדי לשמוע מהפוליטיקאים שהם לא חייבים לגור במרכז וצריכים לעבור לפריפריה. אותם פוליטיקאים שאיפשרו לפני ימים ספורים לתחבורה הציבורית להתייקר ולהרחיק עוד יותר את הפריפריה מהמרכז.

* הכותב הוא מגיש התוכנית "יהיה בסדר" בגלי צה"ל.

עוד כתבות

בצלאל סמוטריץ' / צילום: שלומי יוסף

המסים והרפורמות: חוק ההסדרים יוצא לדרך

משרד האוצר פרסם את טיוטת חוק ההסדרים ל־2026, הכוללת החזרת מס היסף על רווחי נדל"ן, קיצוץ הטבות לגמלאים ואנשי ביטחון לצד הצעה להקמת נמלי מסחר בחדרה ואשקלון ● במקביל הטיוטה מציעה צעדים נרחבים נגד הון שחור, בהם הגבלת ניכיון שיקים במזומן 

דוכן עיתונים של ''ידיעות אחרונות'' בתל אביב / צילום: Shutterstock, Jose HERNANDEZ Camera 51

ידיעות אחרונות סוגרת את רשת המקומונים mynet – עשרות עובדים יפוטרו

הנהלת "ידיעות אחרונות" הודיעה על סגירת פעילות רשת המקומונים שלה, mynet, עד סוף השנה ● מהלך זה צפוי להביא לפיטוריהם של עשרות עובדים, בהם כ-30 עיתונאים ● בשוק מזהירים מפגיעה קשה בסיקור הפריפריה, שנשען עד כה כמעט בלעדית על רשת המקומונים של הקבוצה ● ארגון העיתונאים הכריז על סכסוך עבודה ונערך למו"מ עם ההנהלה

בארי וייס / צילום: Daniel Paik/Paramount - רויטרס

האבטחה סביבה עולה 10,000 דולר ליום: הכירו את העורכת היהודייה של CBS

בארי וייס עזבה את הניו יורק טיימס בטריקת דלת בעקבות טענות להשתקה - והפכה לסמל לחופש ביטוי עיתונאי ● הפלטפורמה שהקימה צברה יותר ממיליון מנויים, ונרכשה החודש בעסקה שהפכה אותה לעורכת CBS הראשית ● היהודייה הציונית, שזוכה לאהדת טראמפ ומתנגדת לתרבות הביטול אך תומכת בהפלות ובלהט"ב, תנהיג את ספינת הדגל

משרדי עמית פולק מטלון / צילום: מתוך יוטיוב

המחוזי ביטל את פסק הדין שהאשים את משרד עורכי הדין עמית, פולק, מטלון בניגוד עניינים

שנה לאחר שבית משפט השלום קבע כי המשרד פעל ב"ניגוד עניינים בוטה" על כך שייצג לקוחה שנקלעה לחובות כבדים ואת נושיה, המחוזי ביטל את המסקנה וקבע כי לא נערכה הבחנה מספקת בין ההתקשרויות השונות • הצדדים הגיעו להסדר ולפיו הלקוחה תשלם 180 אלף שקל שכר טרחה במקום כמעט מיליון שקלים

המדריך לפורש לפנסיה / צילום: Shutterstock

הטיפים שיכולים לחסוך לכם מיליון שקל ויותר: מה צריך לדעת כשפורשים לפנסיה?

יציאה לגמלאות כרוכה באינספור תכנוני והטבות מס, סנכרון בין מוצרי השקעה וחיסכון שונים שנצברו לאורך השנים, ודילמות שיכולות לעלות לכם הון ● גלובס עונה על כמה מהשאלות המרכזיות עבור הפורשים לפנסיה: האם כדאי למשוך את הכסף כקצבה או בבת אחת, ואיך דואגים שהחיסכון יעבור לדור הבא?

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

הם הפסיקו לשלם שכר דירה בגלל ליקויים. מה הכריע ביהמ"ש?

בית המשפט הכריע כי חופשת לידה ושירות מילואים עשויים להצדיק הארכת מועדים הקבועים בחוק ● יונייטד אירליינס חויבה לשלם פיצוי למשפחה שטיסתה נדחתה בשעתיים וחצי ● והאם החוק בישראל מאפשר לשוכרי דירות לא לשלם במקרה שיש ליקויים בדירה? ● 3 פסקי דין בשבוע 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

משרד האוצר תוקע הסכם תחבורה לבית שמש במאות מיליוני שקלים

ההסכם, שגובש עוד בממשלה הקודמת, כולל בין היתר בניית נתיבי תחבורה ציבורית ורכישת אוטובוסים ארוכים בהיקף של 250 מיליון שקל ● לפי גורמים בענף, החתימה עליו והקצאת התקציבים נבלמת על ידי השר בצלאל סמוטריץ' מסיבות פוליטיות

הילה ויסברג בשיחה עם מיכל צור / צילום: באדיבות Remepy

היזמת שמפתחת פתרון חדש לפרקינסון: "האפקט הלא תרופתי יכול להיות דרמטי"

שיחה עם מיכל צור, מייסדת ומנכ"לית משותפת ב-Remepy ● על הסיכויים של תרופות היברידיות, התקווה של חולי הפרקינסון והעבודה הקרובה עם נפתלי בנט

סיגלית הורן גלפרין מנכ''לית איגוד השיווק, לירן ליברמן מנכ''ל סוכנות Humanz, עדי אוראל סמנכ''לית טרמינל X ומומחה החדשנות אמיר בבלר / צילום: טל שמאי

המספר הבלתי נתפס של משפיענים שטרמינל X משלמת להם

בכנס המשפיענים של איגוד השיווק נחשפה המכונה המשומנת של טרמינל X, שכוללת את "האיי-ליסט הגדולות עד המיקרו משפיעניות" ● אירוע השקת הספר "משדר מלחמה" של הפרשן הצבאי ניר דבורי נערך בביתה של אופירה אסייג ● וגם: שורת מינויים בכירים בתחומי הפיננסים, השיווק והאקדמיה ● אירועים ומינויים

חיילי מילואים / צילום: Shutterstock

ביטול חופשות, קיצוץ הטבות וקיזוז פנסיות: הקרב על תקציב הביטחון מתחיל

בחוק ההסדרים של האוצר עולות מספר הצעות קונקרטיות לקיצוץ בהטבות שהצבא מציע, כמו גם לחימה בימי המילואים המוגזמים שהצבא מחלק ● בין ההצעות המרכזיות: ביטול חופשות שחרור, הטבות מס על רכב וקיזוז פנסיה תקציבית

השיבה מקנדה

6,000 ישראלים עברו לשם במלחמה. עכשיו הם נאלצים לחזור: "מרגישים מהגרים"

חינוך טוב, הזדמנויות תעסוקה, קהילה מחבקת ומדיניות הגירה מקלה במיוחד הביאו יותר מ־6,000 ישראלים לעבור לקנדה מאז תחילת המלחמה ● אלא שבשטח חולפים חודשים עד שהם מורשים לעבוד, זכויות בסיסיות נמנעות מהם, האנטישמיות גואה - ו־30% מהם כבר התייאשו וחזרו ● כך נגוז חלום הרילוקיישן הנוצץ בטורונטו

קוטג' להריסה ברמת השרון / צילום: יח''צ

8.8 מיליון שקל עבור קוטג' להריסה ברמת השרון

הקוטג' נמצא בקו המערבי האחרון של שכונת נווה רסקו, ומשקיף לשדות פתוחים ● סביר שבעתיד השדות יהפכו לשטחים בנויים, אולם כרגע הנוף הפתוח מעלה את שווי הנכס ● גודל המגרשים המקובל בסביבה קטן יחסית ומגיע ל־200־300 מ"ר, שעליהם הוקמו קוטג'ים חד ודו־משפחתיים

האלופה יפעת תומר-ירושלמי / צילום: דובר צה''ל

הפצ"רית לשעבר פונתה לבית חולים אחרי שצוות רפואי הוזעק לביתה

צוות מגן דוד אדום הוקפץ לביתה של הפצ"רית לשעבר יפעת תומר-ירושלמי, נבדק אם נטלה כמות גדולה של כדורי שינה • היא פונתה בהכרה מעורפלת לבית החולים - לא נשקפת סכנה לחייה

קופלן. ברקע: פרסום של סקר פולימרקט על הבחירות בניו יורק, השבוע / צילום: AP, Richard Drew, Olga Fedorova

כך נער הקריפטו מניו יורק הפך את חוכמת ההמונים לאימפריה של מיליארדים

בתחילת ימי הקורונה, שיין קופלן המרושש פיתח מחדר האמבטיה בדירתו את פולימרקט - פלטפורמת חיזוי שמנהלת הימורים על המציאות ● הוא רתם משקיעי־על ושווי החברה זינק למיליארדים, תוך איום על תעשיית הסקרים המסורתית ● בקרוב גם טראמפ ינסה להתחרות בו

טיל רמפייג' ששימש את הודו במלחמה האחרונה. טילי האייר לורה ישפרו עוד יותר את היכולות / צילום: אלביט מערכות

טילים בליסטיים וטילי שיוט: העסקה האסטרטגית שנרקמת בין הודו לישראל

ע"פ דיווחים בהודו, משלחת מטעם משרד ההגנה המקומי הגיעה בחשאי לישראל כדי לקדם הסכם שבמסגרתו ניו דלהי תייצר בעצמה טילים בליסטיים וטילי שיוט ● מה היכולות של הטילים, כיצד זה ישדרג את הצבא ההודי ואיך זה ישפיע על המלחמה עם פקיסטן?

אורן זאב / צילום: תמר גרין

מהפגישה עם ת׳יל לבית הקפה בפאלו אלטו: המיליארדר הישראלי שמסרב לראות בצניחה של 30% מההנפקה כישלון

אורן זאב, המוביל לבדו את קרן זאב ונצ'רס, הוא אחד האנשים המשפיעים ביותר בהייטק הישראלי, למרות שהוא מתגורר הרחק בקליפורניה ● לאחרונה הונפקה נאבן שבה השקיע, ובינתיים מאכזבת בנאסד"ק, אבל זאב משוכנע: "רק הביזנס קובע" ● וגם: איך זה להחליט ולנהל לבד נכסים ב–2.5 מיליארד דולר

בדרך לעסקה: מנכ''ל אפל טים קוק (מימין) ומנכ''ל גוגל סונדאר פיצ'אי / צילום: ap, Evan Vucci

אפל מציגה: אם נפסיד במרוץ ה-AI, לפחות נקנה אותו מהמתחרה

אפל תשלם לגוגל כמיליארד דולר בשנה עבור שימוש בג'מיני, עד אשר תפתח יכולות בינה מלאכותית עצמאיות ● מה מרוויחה כל אחת משתי הענקיות, ואיך יושפע תחום מנועי החיפוש?

טסט לרכב / צילום: Shutterstock

חוק ההסדרים ל־2026 מציע: טסט לרכב כל שנתיים

חוק ההסדרים מציע לבטל את חובת הטסט השנתי לרכבים שיובאו לישראל החל משנת 2023 ● במקום זאת, מוצע לקיים טסט רק בשנה הרביעית, השישית והשמינית שחלפו ממתן רישיון הרכב, כלומר כל שנתיים ● הסיבה: המציעים תולים את הגורמים לתאונות דרכים ב"גורם האנושי", ולא בתקלות ברכב

דגם AION V של המותג GAC / צילום: יח''צ

רשות התחרות המליצה לא לחדש רישיון יבוא למותג סיני

רשות התחרות ממליצה למשרד התחבורה שלא לחדש את רישיון היבוא של המותג הסיני GAC ION בידי קבוצת יוניון מוטורס, בטענה כי הדבר עלול לפגוע בתחרות בשוק רכבי ה-SUV ● ההמלצה עשויה להוביל לצעד חסר תקדים בענף הרכב

אלן דבנששון / צילום: באדיבות Arbox

כשהתחיל להתאמן בקרוספיט גילה בעיה. הפתרון שלה הביא לו מיליון משתמשים

במשך שלוש שנים ניסה אלן דבנששון לגרום לפיתוח שלו להצליח: "עברנו מלקוח ללקוח כדי לייצר קהל. מימנו את זה מהכסף שלנו ובקושי סגרנו את החודש. עליתי עשרה ק"ג" ● היום הוא מעסיק כ־50 עובדים וכבר ביצע רכישות משמעותיות בניסיון להשתלט על השוק ● שיחה קצרה עם מייסד ומנכ"ל ארבוקס, פלטפורמה לניהול עסקים קטנים