תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

מניות תלויות מצב-רוח: 3 לקנות ואחת למכור היום

תחום האנרגיה מבוססת רוח אמנם מאיץ בארה"ב, והוא נושא בשורה אופטימית, אך החברות בו מתמודדות עם קשיים ייחודיים ■ הנה 3 המניות המומלצות שלנו בתחום בעולם - ואחת שממנה מוטב להתרחק

פרויקט של Vestas בקוריאה הדרומית / צילום: בלומברג
פרויקט של Vestas בקוריאה הדרומית / צילום: בלומברג

וורן באפט הצליח להפתיע שוב את המשקיעים. המשקיע האגדי הודיע, כי הזמין 448 טורבינות מחברת סימנס הגרמנית בשווי של מיליארד דולר שיותקנו באייווה בארה"ב. זוהי ההזמנה הגדולה מעולם לפרויקט ייצור אנרגיה מרוח - באפט מנצל צניחה של כ-25% במחירי הטורבינות מאז 2009, כמו את העלות הנמוכה יחסית של ייצור החשמל בדרך זו באזור האמור.

ההפתעה מההזמנה נובעת, מעבר לגודלה, מהסנטימנט השלילי כלפי תחום ייצור החשמל הזה בשנים האחרונות וכן כלפי יצרני אנרגיה חלופית אחרים, בעיקר בתחום הסולארי. המצוקה התקציבית, אשר אליה נקלעו מדינות רבות, בעיקר באירופה וארה"ב, הביאו ממשלות לבחון מחדש את מדיניות הסובסידיות המוענקות לייצור חשמל אלטרנטיבי. העלות, שבחלקה מתגלגלת לצרכן הסופי המשלם חשבונות גבוהים יותר בעת מצוקה כלכלית, מחריף את הדיון ומגדיל את מרכיב אי-הוודאות.

בהסתכלות שנים קדימה, התמונה העולה היא אופטימית יותר. סוכנות האנרגיה העולמית העריכה בדצמבר, כי ייצור חשמל מאנרגיה חלופית צפוי להכפיל עצמו עד 2040. התחום כולל רוח, סולאר ומתקנים הידרו-תרמיים, והתחום השני בצמיחתו הוא הגז שצפוי לצמוח בכ-55% עד מועד זה. למרות הצמיחה המרשימה הזו, סך הייצור באנרגיות חלופיות צפוי לעמוד על 16% בלבד, לעומת 35% מגז, 32% מפחם ו-16% מכורים גרעיניים.

בארה"ב עומדות לדיון סובסידיות בסך 12 מיליארד דולר לעשור הקרוב, אולם הכיוון הכללי הוא חיובי. את תמיכת ממשל אובמה בתחום, ניתן לראות בהחלטה לשינוי חוק מ-1918 המגן על ציפורים, שהביא לקנסות כנגד מפעילות תחנות הרוח. החוק, שחוקק ל-30 שנים, מסיר את האחריות לפגיעה מהחברות, לאחר שרק באחרונה למשל נקנסה Duke Energy במיליון דולר בשל פגיעה ב-14 עיטים ובכ-100 ציפורים אחרות.

החלטה חשובה נוספת, שהתקבלה בממשל בארה"ב בתחילת דצמבר, מקצה כ-660 דונמים מול חופי ניו-אינגלנד לצורך הקמת תחנות רוח באוקיינוס. תחום זה, שהוא מהצומחים בעולם ומובילות בו בריטניה, דנמרק, בלגיה, סין וגרמניה, החל להתפתח בארה"ב רק בעצם בהחלטה זו. דנמרק התקינה כבר ב-1991 תחנות ייצור חשמל מרוח בשטח האוקיינוס, ובריטניה מתכוונת להגדיל את כושר הייצור של פרויקטים ים-רוח מ-3.65 ג'יגוואט ל-39 ג'יגוואט עד 2030.

מסין עד דנמרק

כדי להיחשף לתחום יכול משקיע לרכוש את תעודת הסל FAN, אולם ניתוח מעמיק מגלה כי מבין עשר ההחזקות המובילות בה 17.3% מומלצות אצלנו "מכירה" ו-16.2% "נייטרלי". כ-30% מהרכב המדד לא מסוקר על ידנו. פרט לחברות אלה נציין, כי עשרות חברות בתחום נסחרות בבורסות רבות, ורבות מהן בפינק שיטס בארה"ב או בבורסה בסין. היעדר סיקור ומסחר דליל מחייבים משנה זהירות בהשקעה ברבות מהחברות הללו.

בין יצרניות הטורבינות המובילות בעולם - GE, סימנס, אלסטום, Vestas ו-Gamesa - רק GE מומלצת אצלנו "קנייה", אולם מכירת טורבינות הרוח מהווה רק כ-3% מסך הכנסות הקונצרן.

בשוק ההון המקומי, אגב, שתי חברות משקיעות בפרויקטים של רוח - אנלייט, המתעתדת להקים בישראל 6 פרויקטים בהיקף מצטבר של 372 מגוואט, ולהשקיע בשני פרויקטים בפולין; וסאנפלוואר, שהשקעתה בשני פרויקטים של רוח בפולין, הושלמה בימים אלה.

NextEra Energy (סימול: NEE) מייצרת ומפיצה חשמל בארה"ב וקנדה, באמצעות חברות-בנות, והיא אחת המובילות בארה"ב בין החברות המייצרות חשמל מטורבינות רוח וסולאר. החברה גם מייצרת חשמל מגז, תחנות גרעיניות ופרויקטים הידרו-אלקטריים. חלק הרוח מהווה כשליש מהרווח הצפוי לפני מס והפחתות. החברה מספקת חשמל לכ-9 מיליון אנשים, ובכוונתה להמשיך להתרחב בתחום הרוח וליהנות מהטבות המס שבו.

Energias De Portugal (סימול: EDP.LS) היא יצרנית חשמל פורטוגלית, הפועלת בעיקר במדינה (50% מהרווח לפני מס והפחתות), אולם גם בספרד (19%), ארה"ב (9%), ובשווקים מתעוררים (17%) בהובלת ברזיל. כשני שלישים מכושר ייצור החשמל של החברה הם מאנרגיה מתחדשת - היא מדורגת רביעית בעולם בייצור חשמל באמצעות רוח ומתכננת המשך התרחבות, בעיקר בפרויקטים גלובליים. הממשלה מחזיקה בחברה 21.35%, ועשויה למכור את חלקה ליצרן גלובלי, מה שיעלה את רמת העניין בחברה.

China Datang Renewable Power (מספר בבורסת הונג קונג: 1798) היא נציגת המגזר הסיני המתפתח בתחום אנרגיית הרוח, אשר נתמך משמעותית על ידי הממשל. עלייה חדה במניה בשנה האחרונה לאחר שהחברה עברה מאיזון לרווח, תנודתיות בתוצאות בגלל שינויים עונתיים במזג אוויר ותזרים שלילי הופכים את ההשקעה בה למתאימה למשקיעים בעלי פרופיל סיכון גבוה מזה של חברות מערביות. מנגד, צמיחת החברה והתחום בסין בכלל הופכת אותה למומלצת למעקב. החברה צפויה השנה להכנסות של 6 מיליארד יואן (כ-1 מיליארד דולר) ולרווח של כ-120 מיליון דולר.

Vestas Wind Systems (VWS:DC) היא היצרנית הגדולה בעולם של טורבינות רוח, עם נתח שוק של כ-20% ומובילות בארה"ב, אירופה וסין. למרות שיפור בתוצאות החברה הדנית, הכנסותיה ברבעון השלישי הצביעו על ירידה של 27% בהכנסות לעומת השנה שלפני, והיא רשמה רווח לפני מס והפחתות של 67 מיליון אירו בלבד. לאחר מס והפחתות החברה מפסידה, והיא צפויה להמשיך להפסיד גם השנה ולעבור לרווח מינורי רק ב-2015. עלייה חדה במחיר המניה בשנה האחרונה והתוצאות הצפויות של החברה מביאות אותנו להמלצת "מכירה" למניית החברה, הנסחרת הרבה מעל תמחור העבר שלה.

לסיכום, למרות העניין הרב שיצרה השקעתו של באפט בתחום האנרגיה מבוססת רוח, כמו גם התחזית האופטימית לתחום ככלל לשנים הבאות, לא מצאנו חברות רבות הראויות להשקעה. החברות ממשיכות להתמודד עם חוסר-ודאות מצד הממשלות, בעיקר באירופה, והקושי בולט במיוחד על רקע הצורך להשקיע סכומי כסף גדולים עוד לפני שמתחילים להציג הכנסות ותזרים שמכסה את ההשקעה.

* הכותב הוא מנהל השקעות ראשי ב-UBS Wealth Management Israel Ltd. לכותב המאמר ו/או לחברה עשוי להיות עניין אישי בנושא. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

ההמלצות של USB על חברות אנרגיית רוח
 ההמלצות של USB על חברות אנרגיית רוח