איומי פירעון מיידי של 1.6 מיליארד שקל על אי.די.בי פתוח

בנוסף, לעת עתה היו"ר המיועד לקונצרן, אהרון פוגל, ימלא את תפקידו ללא שכר ■ ביהמ"ש אישר הסדר הפשרה במיזוג כור-דסק"ש ■ מי עדיין קונה את מניות אי.די.בי אחזקות?

אהרון פוגל, היו"ר המיועד לאי.די.בי פיתוח, הודיע היום (ה') לאייל גבאי ולעו"ד חגי אולמן, נאמני ההסדר, כי "מתוך ראיית טובת החברה והצורך הדחוף להחיש את הכניסה לתפקיד ולייצב את ניהולה, נכון לעת עתה כי הכהונה תיעשה ללא שכר". כך נכתב בהודעה ששלח היום לתקשורת טל רבינא, דוברו של אחד משני בעלי הבית החדשים בחברה - מוטי בן משה - בשם פוגל. בהודעה נכתב כי "קביעת שכרו של פוגל תיעשה לאחר השלמת ההסדר, על פי ההליך הקבוע בחוק ומאותו מועד ואילך".

הודעתו של פוגל נמסרה כנראה על רקע הרגישות הציבורית לשכר הבכירים בקבוצת אי.די.בי. נזכיר כי פוגל, בתפקידו הקודם כיו"ר חברת הביטוח מגדל, זכה לשכר שמן בעלות של 3 מיליון שקל לשנה, ואף לבונוס פרישה מיוחד של 1.5 מיליון שקל. פוגל, שקיבל את אישור שופט ביהמ"ש המחוזי, איתן אורנשטיין, לכהן כיו"ר הזמני של דירקטוריון אי.די.בי פתוח בתקופת הביניים, אמנם נאות שלא לקבל בינתיים שכר, אך לא התחייב על כך למשך כל תקופת הביניים. לא מן הנמנע כי אם תתארך תקופה זו, נושא שכרו ישוב לעלות.

העברת השליטה באי.די.בי אחזקות לידי אדוארדו אלשטיין ומוטי בן משה הביאה את החברה הבת - אי.די.בי פתוח - לדווח היום לבורסה כי שינוי הבעלות עשוי להביא להעמדתן לפירעון מיידי של הלוואות, שניתנו לחברה בהיקף של כ-1.6 מיליארד שקל. זאת בשעה שבקופת אי.די.בי פתוח, נכון לימים אלו, שוכבים כ-300 מיליון שקל בלבד.

בהלוואות הללו מתחלקים שבעה גופים מלווים. כמעט מחצית מהסכום הועמד על ידי בנק הפועלים, לו חייבת פתוח כ-770 מיליון שקל. יתר הנושים הם הבנקים BNP, מזרחי טפחות, לאומי, דיסקונט ו-HSBC, וכן חברת הביטוח מנורה מבטחים.

אם התאגידים הבנקאיים לא יגיעו להסכמות חדשות עם בעלי הבית החדשים, הדבר עלול לגרום לקריסת החברה. ועם זאת, נראה כי ראשי הבנקים, והפועלים בפרט, יחתרו להסכמות חדשות.

אתמול, נזכיר, דיווחה החברה הבת של פתוח, דסק"ש, כי העברת הבעלות באי.די.בי עשויה להעמיד לפירעון מיידי הלוואות בהיקף של 661 מיליון שקל, כמחצית מהן לבנק פועלים.

אי.די.בי פתוח היא כיום הבעיה הבוערת של אלשטיין ובן משה. לחברה התחייבויות של כ-1.24 מיליארד שקל שעליה לשלם במהלך 2014, כ-300 מיליון שקל מתוכם עד אפריל הקרוב. בינתיים, לחברה לא צפויות בתקופה זו הכנסות משמעותית. כלומר, ללא הזרמת הון משמעותית ולאחר התשלומים ברבעון הקרוב, צפויה קופת אי.די.בי פתוח להתרוקן ממזומנים.

נזכיר כי אלשטיין ובן משה התחייבו להזרים לפתוח, עוד לפני הקלוזינג של ההסדר, כ-100 מיליון שקל בתור הלוואת גישור. אם עסקת מכירת כלל ביטוח לא תצא לפועל בזמן הקרוב - וזה התרחיש שנחשב לבעל הסבירות הגבוהה בשוק - התחייבו השניים להזרמה נוספת של כ-550 מיליון שקל, עם הקלוזינג של הסדר. אך סכומים אלה אינם מספיקים לחברה בשנה הקרובה.

אם אלשטיין ובן משה מעוניינים למנוע את כניסתה של אי.די.בי פתוח לאזור הדמדומים של חדלות פירעון - דבר שיוציא את נציגות האג"ח הלוחמנית של החברה מתרדמתה - הם צריכים לקוות לסיום מהיר של תקופת הביניים, כדי שיוכלו לבצע את הזרמות ההון שאליהן התחייבו (כ-800 מיליון שקל במהלך השנתיים הקרובות).

על רקע החשש כי תקופת הביניים עשויה להתארך, לא מן הנמנע כי הדירקטוריון הזמני של פתוח, בראשות פוגל, יצטרך לקבל בקרוב החלטות לגבי האמצעים שעומדים בפניו להנזלת נכסי החברה.

נסללה הדרך למיזוג כור דסק"ש

הוסר המכשול העיקרי למיזוג כור דסק"ש. היום אישרה שופטת ביהמ"ש המחוזי, רות רונן, את הסדר הפשרה שהושג בין שתי חברות הקונצרן במסגרת המיזוג הצפוי ביניהן. "אני סבורה כי יש לאשר את הסכם הפשרה ללא מינוי בודק." כתבה.

נזכיר כי עסקת המיזוג אושרה ברוב מוחץ על ידי בעלי מניות כור שאינם בעלי עניין בעסקת המיזוג. אך בשל בקשה להסרת קיפוח ובקשה לאישורה כתובענה ייצוגית נגד כור, דסק"ש ואי.די.בי פתוח, נחתם הסכם פשרה בין כור לבעלי מניות המיעוט. כך, לאחר המיזוג יקבלו האחרונים אפשרות לשלם לחברה הממוזגת 14.64 שקל למניית כור, ובתמורה יקבלו זכות לתמורה עתידית אם תתקיים מכירה בפועל של יותר מ-40% מאחזקות כור במכתשים אגן, או הנפקת מניות כור לציבור.

למרות התמיכה שלה זכה ההסכם, התנגדו לו המועצה הישראלית לצרכנות והיועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין. השופטת קבעה כי על הצדדים להודיע לביהמ"ש בתוך שבוע מהיום אם הם מסכימים להסכם הפשרה. בהתאם, צפוי דירקטוריון דסק"ש להצביע בימים הקרובים בנושא, ואם יאושר צפוי המיזוג לצאת לדרך כבר בזמן הקרוב. אם יאושר המיזוג, יקבל יו"ר כור, ליאור חנס, בונוס של 1.8 מיליון שקל.

נמשך גל המימושים באי.די.בי אחזקות

אתמול הצטרף גם בנק לאומי לגל המימושים במניות אי.די.בי אחזקות, שמניותיה צפויות להימחק מהמסחר במסגרת הסדר החוב. במהלך המסחר בבורסה מכר הבנק כ-4 מיליון מניות תמורת כ-5.5 מיליון שקל, והוא צפוי להמשיך בימים הקרובים.

לאומי, שעד כה נמנע ממימוש, החזיק בשעבוד על 30.7% ממניות גרעין השליטה של בחברה, שניתנו לו כנגד חוב של 450 מיליון שקל בגנדן (החברה הפרטית שבאמצעותה שלט דנקנר בקונצרן). לעומתו, בנק מזרחי טפחות, שהחזיק בשעבוד על כ-7% מהמניות, כבר מכר את כל החזקותיו, וכמותו עשתה גם משפחת מנור. בלאומי הסבירו את ההשתהות במגבלות משפטיות שחלו על השעבוד, בשל היותו על מניות שליטה. לאחר אישור ביהמ"ש להעברת השליטה, נסללה עבור הבנק הדרך למימוש.

עולה השאלה מי קונה מניות של חברה העומדת להימחק מהמסחר? משיחות שניהל "גלובס" עם חדרי מסחר בשוק המקומי עולה, כי ככל הנראה מדובר בסוחרי יום, גופי נוסטרו וסוחרים ספוקלנטים אחרים, שמבצעים עסקאות קצרות של שעות ספורות בתוך יום המסחר עצמו, בתקווה לגרוף רווחים על בסיס של תרחישים בלתי צפויים אם תקופת הביניים תימשך, ובהתאם תידחה גם המחיקה.