ייני "יצירתי": דירקטור חדש הכריע שבאולטרה אין גרעין שליטה

עו"ד אילן ג'ורג'י הטה את הכף לטובת ההחלטה שתביא לאישור רכישת יעד ההפסדית, למרות התנגדות הדחצ"ים באולטרה אקוויטי ■ בינתיים, הקופה כמעט ריקה, ודירקטורים לא מקבלים שכר

עסקת בעלי העניין שאותה מקדם ירון ייני, ובמסגרתה אמורה חברת גרינסטון (הנמצאת בשליטת אולטרה אקוויטי של ייני) לרכוש מידיו מניות בחברה ההפסדית יעד ב-21 מיליון שקל, לא מפסיקה לספק חידושים והמצאות.

האחרון שבהם התרחש ביום רביעי שעבר: דירקטוריון אולטרה אקוויטי החליט לאמץ חוות-דעת לפיה אין בחברה בעל שליטה, וזאת בניגוד לעמדת הדירקטוריונים החיצוניים. איך הושג הרוב? באמצעות מינוי דירקטור חדש לחברה, עו"ד אילן ג'ורג'י, אשר בישיבתו הראשונה, שנערכה ביום שבו מונה לתפקיד, תמך בהחלטה. כך היא אושרה ברוב של 3 דירקטורים מול שני הדחצ"ים שהתנגדו.

נזכיר כי גרינסטון הייתה קופת מזומנים של כ-80 מיליון שקל, שנרכשה אשתקד על-ידי אולטרה אקוויטי מידי חברת לידר. מאז רוקן ייני את קופתה בשלל עסקאות הפסדיות ותשלומים למתווכים, כאשר כמעט כל הסכום שנותר בקופה מיועד למימון רכישת מניות יעד מידיו.

אולטרה אקוויטי היא חלק מפירמידת חברות ציבוריות, שבה מחזיקים ייני וחברת אסיה פיתוח הציבורית (בידיהם אופציות להגיע להחזקה של 51% במניות אולטרה, ראה תרשים).

בדוח העסקה המקורי שפרסמה גרינסטון לרכישת מניות השליטה ביעד (45%) ב-18 בנובמבר, הוגדרו ייני, אסיה פיתוח ובעלי השליטה שלה - כפיר זילברמן, דן מור ואילון ברוך - כמחזיקים יחד במניות אולטרה אקוויטי, וכדירקטורים שלהם עניין אישי בעסקה. התפנית חלה בחודש שעבר, כאשר הכנסת אישרה את חוק הריכוזיות. אישור החוק יצר לאולטרה אקוויטי בעיה בביצוע העסקה: גרינסטון היא החברה בשכבה השלישית בפירמידה, ואם היא תרכוש את יעד זו כבר תוגדר כחברה בשכבה הרביעית, מה שמנוגד ל"חוק הפירמידות" שאושר בכנסת.

אין בעל שליטה, יש עסקה

ייני מצא פתרון לבעיה החדשה שנוצרה: אם אולטרה אקוויטי תוגדר כחברה ללא בעלי שליטה, לא יהיה מכשול לביצוע העסקה. יתרה מכך, אולטרה, שמחזיקה ב-45.9% מהון המניות של גרינסטון, אף תוכל להצביע באסיפה שתקיים גרינסטון לאישור עסקת רכישת יעד מבלי שתיחשב בעלת עניין נגועה, וכך יובטח הרוב הנדרש לאישור העסקה.

יעד, החברה הנרכשת, עוסקת בפיתוח מערכות להשבה וטיפול של שפכים. החברה סיימה את תשעת החודשים הראשונים של השנה בהפסד של 3.2 מיליון שקל, וההון העצמי שלה נאמד ב-712 אלף שקל בלבד. למרות התוצאות העגומות, ייני מבקשה למכור לגרינסטון את המניותיו תמורת 21 מיליון שקל, תוך שהוא נסמך על הערכת שווי של רואי החשבון שי פולברניס וערן ברקת ממשרד דה-קאלו, אשר העריכו את שוויה של יעד בכ-43 מיליון שקל - כמעט כפול ממחיר השוק הנוכחי.

דירקטוריון אולטרה אקוויטי מנה עד השבוע שעבר שמונה נציגים, מתוכם ארבעה נחשבו לנגועים בעסקה - ייני ומוטי מנשה (יו"ר אולטרה אקוויטי ושחקן מפתח בפירמידה של ייני), ואליהו יורש וסמנכ"ל הכספים ערן מזור, אשר מכהנים בדירקטוריונים של החברות השונות בפירמידה.

כך, על עניין היותה של אולטרה אקוויטי חברה ללא גרעין שליטה החליטו ארבעה דירקטורים: הדח"צים זיו עירוני ואבי זליגמן, והדירקטורים עמית שניצר ורות פלמון. הדח"צים כאמור הצביעו נגד ההחלטה, ואילו שני הדירקטורים תמכו בה. את שובר השוויון, שאפשר לאולטרה אקוויטי להכריז על עצמה כחברה ללא גרעין שליטה, סיפק באופן מיידי הדירקטור החדש, ג'ורג'י.

בתגובה לפניית "גלובס", אמר היום ג'ורג'י כי "לחברה יש יועץ משפטי שאמון על הדירקטוריון, עו"ד גל חת. הוא נתן חוות-דעת משפטית על כך שאין שליטה בחברה, ואני אימצתי את חוות-הדעת שלו". ג'ורג'י הוסיף כי "מוניתי לדירקטוריון בגלל היכולות האישיות שלי, ומהשנייה שמוניתי לדירקטוריון, כל החלטה שלי נעשית לטובת החברה".

נציין כי לאחר שתי דחיות במועד כינוס האסיפה לאישור עסקת יעד, היא נקבעה ליום שלישי הקרוב. אתמול אחה"צ עדכנה גרינסטון כי האסיפה נדחתה שוב ליום ו', ה-24 בינואר.

שכר ישולם בכפוף לתנאים

נכון לדוחות האחרונים שפרסמה אולטרה אקוויטי, בקופתה היו פחות ממיליון שקל, והדירקטוריון שלה מונה כעת, עם ג'ורג'י, תשעה אנשים. זאת, על אף שמצוקת המזומנים מונעת ממנה לשלם כעת שכר לחלק מהדירקטורים שלה.

בחודש שעבר אישר דירקטוריון אולטרה אקוויטי את שכרם של ארבעה דירקטורים (אחד מהם הוא ייני עצמו), אשר מונו לדירקטוריון בשנת 2012 - החוב כלפיהם עומד על 405 אלף שקל. אלא שנוכח המצב הכספי, קבע הדירקטוריון כי שכר זה ישולם רק אם יתקיימו שני תנאים - החברה שילמה את חובה ללידר בגין עסקת רכישת גרינסטון (חוב שעומד על כ-15.6 מיליון שקל וצריך להיפרע עד סוף החודש), ולחברה יהיו המקורות הנדרשים למימון פעילותה לתקופה של 15 חודשים לאחר מועד תשלום הגמול בגין העבר. כך, למרות המצב הכספי הרעוע שלא מאפשר תשלום לדירקטורים, באולטרה אקוויטי לא מהססים לצרף דירקטור נוסף לדירקטוריון.