הקסם של אביגדור קפלן

האוצר עלול לפספס הזדמנות להדק את הפיקוח על ביה"ח הדסה

1. מדינת ישראל מזרימה בכל כמה שנים מאות מיליוני שקלים לתקציב קופות החולים ולרוב בתי החולים הממשלתיים. כך היה תמיד וכך גם יהיה, לפחות כל זמן שהתקצוב ימשיך להיות בחוסר מובנה כפי שקבע בג"ץ וכפי שטען רק לאחרונה בנק ישראל.

אלא שהמקרה של הדסה שונה בתכלית: משרד הבריאות מפקח על שירותי הרפואה שמספק בית החולים כמו כל בית חולים, אבל כאן מתחילה ונגמרת הרגולציה עליו. הדסה אינו כפוף לממונה על השכר, ודאי לא לאגף התקציבים או לחשב הכללי במשרד האוצר ולמעשה אפילו לא לחוק חופש המידע.

רוצים לדעת מה בכלל גרם לגירעון של 1.3 מיליארד שקל? תקראו בעיתון, אולי תקבלו רמז. אין דוחות, אין מספרים, הם ודאי קיימים, אבל אף אחד לא חייב לשלוף אותם מהמגירות או מטבלאות האקסל - לא עבורכם ולא עבור שום פקיד. למה? כי הדסה הוא בית חולים ציבורי בבעלות עמותה ציבורית - ארגון "נשות הדסה".

במשך שנים זה עבד למופת, הדסה לא שמע מהמדינה והמדינה לא שמעה מהדסה. ואז הגיע המשבר. וכמו בכל משבר, רצים לאבא ולאמא. נכון, האבא והאמא של הדסה יושבים באמריקה, אבל כשהגירעון כל כך גדול פונים להורים המאמצים. שלא תטעו: מדינת ישראל לא באמת רוצה לאמץ את הדסה, אבל יש לה הזדמנות להכיר עכשיו קצת יותר מקרוב את הילד הטוב מירושלים ש"נקלע" לצרות. יש לה הזדמנות, אבל תכף תקראו איך היא עומדת לפספס אותה.

2. עושה רושם שד"ר אביגדור קפלן, המנכ"ל החדש של הדסה, מזהה באמת ובתמים את הבעיות של בית החולים (אולי למעט העובדה שהוא מרשה לעצמו למשוך משכורת של 100 אלף שקל בחודש בזמן גירעון כזה, בזמן שהוא מפטר ומקצץ לאחרים ועל רקע העובדה שהוא כבר יושב על מצנח זהב שקיבל משנותיו הרבות בכלל ביטוח). מעל הכול, קפלן מכיר בכך שעליו לרסן באופן משמעותי את מודל השר"פ המושחת והמשחית של המקום הזה.

הבעיה היא שקפלן לא יישאר בהדסה לעולמי עד, מה לעשות. אנשי האוצר כל כך מוקסמים מיכולת הניהול שלו, הם רוחשים לו כל כך הרבה כבוד, גם מפאת גילו וניסיונו הרב שצבר בין היתר כמנכ"ל שירותי בריאות כללית, עד שהם מוכנים לוותר לו היכן שלא היו מעיזים לוותר לאחרים. כי בצד האיומים והרמזים שנזרקים לאוויר, הרושם הוא שהאוצר לא יתעקש על מינוי חשב מלווה בתמורה להזרמה תקציבית. למעשה, אפילו על כפיפות לממונה על השכר נראה שמוכנים לוותר שם.

כך, בשנים הקרובות נראה אולי תוכנית התייעלות אגרסיבית שיוצאת לפועל, קיצוצי שכר ו-200 עובדי מנהל ומשק מפוטרים (אף שהם בתחתית סולם השכר של הדסה), אבל בטווח הארוך ייתכן שנחזור לקרוא בעיתון על עוד מגדל אשפוז גרנדיוזי שבנו מהכסף של השד יודע מי, ועל עוד גירעון טופח כשבסוף את החשבון יגישו לנו. ואם קפלן יצליח להקסים בצורה הזו את האוצר ולשמור את בית החולים נקי מרגולציה ובעיקר בידיהן של נשות הדסה, אזי קפלן שלנו שווה לדודות מאמריקה כל אגורה שהן משלמות לו.