ההגבלות החדשות שתטיל המדינה על העובדים הזרים בסיעוד

העובדים הזרים בסיעוד יוגבלו לאזור גיאוגרפי מסוים ולא יורשו להחליף יותר משני מעסיקים בשנתיים ■ בארגוני זכויות האדם זועמים: "בג"ץ כבר ביטל בעבר הסדרי כבילה של זרים, רק חברות כח האדם ייגזרו מזה קופון"

שר הפנים גדעון סער אישר היום (ד') את התקנות והנהלים החדשים שגיבשה לאחרונה רשות האוכלוסין וההגירה, שנועדו להגביל את חופש העיסוק של העובדים הזרים בענף הסיעוד, לכאורה לטובת המטופלים הסיעודיים ובני משפחותיהם. בעקבות האישור של סער יובאו התקנות לדיון בוועדת הפנים של הכנסת.

במסגרת התוכנית החדשה, שכבר מעוררת תרעומת בקרב ארגוני זכויות אדם, היתר ההעסקה שניתן כיום לעובד זר בתחום הסיעוד יוגבל לאזור גיאוגרפי מסוים. זאת, כך טוענים ברשות האוכלוסין וההגירה, בשל תלונות רבות שלפיהן עובדים זרים שסועדים קשישים בפריפריה נוטשים אותם ועוברים למרכז הארץ באמתלות שונות - שם הם מבקשים לכאורה לעבוד אצל קשיש סיעודי אחר תמורת סכומים גבוהים יותר מצד בני משפחתו, שהם לרוב בעלי אמצעים רבים יותר מאלה שביישובי הפריפריה.

בנוסף, התוכנית כוללת הגבלה משמעותית של מספר הפעמים בהם רשאי העובד הסיעודי לעזוב את הקשיש ולעבור לטפל בקשיש אחר - זאת כדי למנוע מה שמגדירים במשרד הפנים "עזיבה לטובת המרבה במחיר". לפי התוכנית, אם העובד יחליף במהלך שנתיים יותר משני מעסיקים, הוא יוזמן לשימוע וייתכן כי יגורש. כמו כן, עובד שלא ימצא מעסיק בתוך חודשיים, יעמוד גם כן בפני גירוש.

עידית לייבוביץ', רכזת תחום הסיעוד בעמותת קו לעובד, טוענת בשיחה עם "גלובס" כי משרד הפנים פועל בניגוד גמור לפסיקת בג"ץ שביטלה בעבר את ההסדרים שכבלו עובדים זרים למעסיקים מסוימים: "הפעם לא מדובר בכבילה מוחלטת למעסיק אחד, אבל אנחנו יודעים שבתחום הסיעוד עובדת שמגיעה לארץ כמעט תמיד תחליף מעסיק (קשיש) פעמיים כבר בשנה הראשונה שלה, משום שהיא נחשפת לתרבות חדשה ואפילו לעבודה חדשה שלא באמת דומה למה שהבטיחו לה. חברות כח האדם שמייבאות את העובדים הזרים הן היחידות שייגזרו קופון מהשיטה הזו, שכן בכל פעם שעובד מגורש הן רשאיות לייבא עובד אחר ולגבות ממנו דמי תיווך - חוקיים ולא חוקיים".

לדבריה, עובדי הסיעוד הזרים אכן מעדיפים את מרכז הארץ, אבל לא בגלל הכסף: "דווקא באזור המרכז, בגלל ההיצע הרב של העובדים, הם משתכרים בדיוק שכר מינימום בעוד שבפריפריה הם מרוויחים כ-200 שקל בחודש יותר. הם מעדיפים את המרכז בגלל חיי הקהילה שם, וכדי לפטור את הבעיה הזו צריך להציע להם גזר ולא מקל. המדינה יודעת לתמרץ מעבר לפריפריה כשהיא רוצה".

עוד היא טוענת כי הכבילה הגיאוגרפית תייצר שוק חדש ובלתי חוקי של סחר באשרות עבודה, משום שאשרת עבודה במרכז תהייה יקרה יותר מזו שבפריפריה. עוד היא טוענת כי העיתוי של סער אינו מקרי, ונובע מהרצון לכאורה להסיט את הדיון מחוק המסתננים החדש. עמותת קו לעובד, האגודה לזכויות האזרח והמוקד לפליטים ומהגרים, מאיימים כעת לעתור לבג"ץ נגד התקנות שגובשו.

במשרד הפנים טוענים בתגובה לדברים כי מדובר במגבלות מידתיות לטובת החולים והקשישים שאין בהן משום "כבילה", וכי השר סער אישר את ההמלצה של הוועדה ההומניטרית במשרד ולפיה כמה אלפי עובדים זרים שמטפלים כיום בחולים וקשישים סיעודיים יוכלו להמשיך בעבודתם על אף שהסתיימה אשרת עבודתם (כל עוד המטופלים הקיימים בחיים).