גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עמי סגל עקץ גם את רשות ני"ע? חמק מתשלום עמלות

בית ההשקעות אלפא פלטינום, שבראשו עמד סגל, חשוד כי מעל בכספי לקוחותיו ■ כעת מתברר שחברת הקרנות של אלפא שכנעה את הרשות כי תשלם לה עמלה באמצעות צ'קים במקום על ידי הוראת קבע כמקובל, ואלה מעולם לא נפדו

פרשת ההונאה בבית ההשקעות אלפא פלטינום שבבעלות עמי סגל - שהתפוצצה באוקטובר האחרון בטענה כי סגל מעל לכאורה בכספי לקוחותיו - נבדקת בימים אלה על ידי בית המשפט ורשות ניירות ערך, אך בינתיים מתברר כי בין נפגעי הפרשה נמצאת גם הרשות עצמה. ל"גלובס" נודע כי חברת הקרנות של אלפא פלטינום הצליחה להערים על הרשות, בראשה עומד פרופ' שמואל האוזר, ולחמוק מתשלום אגרות "יצירה" המוערך בלמעלה מחצי מיליון שקל.

אגרת "יצירה" היא תשלום (בסך 0.03% מהסכום שחברת הקרנות גייסה בניכוי הסכום שנפדה ממנה), אותו מחויבים מנהלי הקרנות להעביר מדי חודש לרשות. מסיבות שאינן ברורות, ברשות ני"ע נענו לבקשת החברה שלא לגבות את האגרות בהוראת קבע חודשית (כפי שנהוג בענף) אלא לקבל תשלום באמצעות צ'קים. בנוסף לכך, ברשות קיבלו את בקשותיה של אלפא פלטינום שלא להפקיד את הצ'קים - כך שבפועל האגרה לא שולמה עד היום. מאחר שבעקבות החקירה נגד סגל ואלפא פלטינום נכסי חברת הקרנות (כ-1.8 מיליארד שקל) הועברו לחברת הביטוח איילון, לרשות ני"ע לא נותר ממי לתבוע את הסכום.

אם לא די בכך, מתברר כי יתר הגופים שהיו זכאים לתשלום מחברת הקרנות של אלפא פלטינום, דווקא קיבלו אותו. מנהלי הקרנות מחויבים לשלם לבנקים עמלת הפצה בגין הפצת קרנות הנאמנות על ידי היועצים (0.1%-0.3% מעלות הרכישה), ושם, בניגוד לרשות, התעקשו כי התשלום יועבר אליהם בדרך המקובלת, כלומר בצורה של הוראת קבע. בכך הם הבטיחו שהתשלום שמגיע להם (שעמד על כ-1.3 מיליארד שקל ב-2013) יועבר מדי חודש.

"29 מיליון שקל נעלמו מהחשבון"

מרשות ני"ע נמסר בתגובה כי "הרשות פועלת לגביית חובות של הגופים המפוקחים על פי דין. על כן במידה ואלה לא משולמים הרשות מפעילה כלי גביה אלו במסגרת החוק".

פרשת המעילה לכאורה באלפא פלטינום התפוצצה לאחר שאיש העסקים שמואל מנדזיצקי, מבעלי רשת מחסני חשמל לשעבר, הגיש תביעה נגד בית ההשקעות ובעליו בטענה כי 29 מיליון שקל שהשקיע באמצעות החברה בקרנות נאמנות זרות המנוהלות ע"י סגל נעלמו מחשבונו. במחלקת חקירות ומודיעין של רשות ני"ע החלו לבדוק את החשדות להונאה לכאורה, ובין היתר נבדק החשד כי בית ההשקעות וסגל נמצאים במצב פיננסי קשה, וכי עומדות נגדם תביעות כספיות והם לא מצליחים להחזיר חוב של כ-7 מיליון שקל לבנק.

למעשה, בתמלילי שיחות טלפון שניהל מנדזיצקי עם סגל ושהוגשו לביהמ"ש במסגרת התביעה ישנה לכאורה עדות לכך שבית ההשקעות נקלע לקשיים כספיים. בשיחה שהתקיימה באוקטובר, הודה סגל בפני מנדזיצקי כי "המצב לא טוב", כי אין לו "את הכסף זמין" וכי מופעל עליו לחץ מצד הבנקים וגורמים נוספים.

זה המקום להזכיר שמי שאמונה על פיקוח מוצרי ההשקעות השונים ושמירה על היציבות של מנהליהם (לרבות קרנות הנאמנות) היא רשות ני"ע. לכן, לא ברור כיצד הגוף שתפקידו לפקח על תעשיית הקרנות ולדאוג לאינטרסים של המשקיעים בהן, כשל בזיהוי הפגמים בהתנהלותה של אלפא פלטינום - כולל העובדה שהחברה נקלעה לקשיים פיננסיים ולא עומדת בתשלומיה לרשות במשך תקופה ארוכה.

עמי סגל (53) שנחשד בהעלמת כספים שגייס לקרנות חו"ל שבניהולו, נחשב לדמות מוכרת בשוק המקומי, בין היתר לאחר שהשיג רישיון לשווק בישראל קרנות נאמנות של חברות בינלאומיות מוכרות, כגון וואנגרד ופימקו. החקירה נגדו ונגד אלפא פלטינום נפתחה לפני כשלושה חודשים (ראו מסגרת) וזכתה לעניין תקשורתי רב. אלפא פלטינום, נזכיר, הייתה זרוע ניהול ההשקעות של קבוצת פורום, שהוקמה על-ידי סגל לפני 20 שנה, והעניקה שירותים כגון ניהול תיקי לקוחות, בנקאות פרטית ופמילי אופיס, כשלצדם פעלה חברת קרנות נאמנות.

כאמור, עם התפוצצות הפרשה סגל מכר לאיילון את פעילות קרנות הנאמנות של אלפא פלטינום (באיילון לא ציינו כל תמורה שתועבר לידי אלפא פלטינום במסגרת העסקה). לאחרונה, גם חברת הון ליין, בית השקעות אינטרנטי שהיה חלק מקבוצת פורום ובראשו עומד שלמה מעוז, נמכרה לקבוצת אלומות.

פרשת אלפא פלטינום: המשקיעים בקרנות הנאמנות גילו כי הם לא יכולים למשוך את כספם

פרשת אלפא פלטינום התפוצצה באוקטובר האחרון, לאחר תביעה שהוגשה לבית המשפט המחוזי בתל אביב על ידי איש העסקים שמואל מנדזיצקי, מבעלי מחסני חשמל בעבר. מנדזיצקי טען כי בית ההשקעות ובעליו, עמי סגל, גנבו מחשבונו 29 מיליון שקל.

לפי מנדיזצקי סגל שכנע אותו, על סמך היכרותם, להשקיע בקרנות נאמנות סולידיות בחו"ל אשר מנוהלות על ידו. לאחר שהשקיע את כספו באלפא פלטינום, הובטח לו לטענתו על ידי סגל ובית ההשקעות כי ניתן יהיה "להנזיל" את ההשקעה בכל עת. ואולם, ביולי האחרון, לאחר שקיבל הודעה מהבנק לפיו חשבונו חויב בריבית של 600 אלף שקל, מנדזיצקי החל לחשוש לגורל כספו. לפי הבקשה שהגיש לבית המשפט, הוא החל לבדוק את הנושא והורה למכור את הקרנות הזרות, אך לא הצליח, ולכן פנה לבית המשפט בגין חשד לגניבה, רמייה ומעילה.

בעקבות הפרסום התברר כי לקוחות נוספים של אלפא פלטינום, שרכשו קרנות דומות לאלה של מנדזיצקי, לא הצליחו למשוך את כספם. בתביעה שהגיש מנדזיצקי הוא טען בין היתר כי סגל הבטיח לו שכספו יושקע בקרנות נאמנות סולדיות בחו"ל, אך בפועל הכספים הושקעו בקרנות נאמנות זרות ספקולטיביות. עוד טען כי סגל השתמש בכספיו על מנת לפרוע חובות אישיים בגובה מיליוני שקלים לבנקים ולגורמים נוספים.

על רקע זה, החלו חוקרי רשות ני"ע לאסוף חומרים הקשורים בהונאה לכאורה באלפא פלטינום, לרבות מסמכי בנק ותמלילי שיחות טלפון שהקליט מנדזיצקי ובהם סגל מודה כביכול כי בית ההשקעות נקלע לקשיים פיננסיים. במקביל, בית המשפט מינה את רו"ח חיים סקאל כנאמן ותופס הנכסים לנכסיו של סגל.

בחקירתו, הסביר סגל כי כל הכספים שהושקעו בחברת אלפא החזקות עברו לבית ההשקעות אלפא פלטינום ולאלפא קרנות נאמנות, אולם לטענת הנאמן, דבריו של סגל "אינם עולים בקנה אחד עם הדוחות הכספיים של חברת אלפא החזקות". בדוח שהגיש כותב הנאמן בין היתר כי בחומר הממוחשב שנתפס, נמצאה תיקייה המכילה מאות העתקי צ'קים והוראות להעברה בנקאית מחשבונותיו האישיים של סגל ומחשבונות בני משפחתו לחברות שבשליטתו. סגל הסביר כי עשה זאת מאחר שהוא מאמין בקרנות ובחברות. התביעה עודנה מתנהלת בבית המשפט.

עוד כתבות

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד הבנקים ירד בכ-1.5%

ת"א 35 ירד ב-1% ות"א 90 השיל מערכו 0.2% ● בעקבות וול סטריט, מניות הקנאביס זינקו ● חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם, מוכר חלק ממניותיו, המניה זינקה בכ-7% ● גב ים: ירידה של כ-20% ברווח הנקי ● הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, וכך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

אוניברסיטת UCLA / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

עימותים אלימים בין פרו-פלסטינים ותומכי ישראל באוניברסיטת UCLA

באוניברסיטת UCLA שבקליפורניה הוחרפו העימותים בין המפגינים וכוחות הביטחון הגיעו על מנת להפריד בין הניצים ● באוניברסיטת קולומביה הגיעו אמש השוטרים מצוידים ברימוני הלם ופשטו על הבניין בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

מותג משקאות האנרגיה BLU / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד, ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צללו בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

עליות קלות בתל אביב; פלסאון תעשיות קופצת בכ-6%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.2% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר