הסכם העקרונות להסדר החוב בצים נחתם אתמול בלילה

מגה-תספורת של 1.5 מיליארד דולר בחברת הספנות ■ מי מהצדדים יוותר על כמה ■ נושי צים - הבנקים, המספנות ומחזיקי האג"ח - יקבלו במסגרת ההסדר 66% ממניות החברה, ולמעשה ישלטו בדירקטוריון צים

חברת הספנות צים שבשליטת החברה לישראל של עידן עופר, חתמה אמש בשעות הלילה המאוחרות עם נושיה על מזכר עקרונות להסדר החוב השני בתולדותיה. ההסדר מגלם תספורת של כ-50% לחוב של כ-3 מיליארד דולר - התספורת הגדולה בתולדות המשק.

החתימה אמש הייתה על מזכר עקרונות שנחתם בראשי תיבות, והוצאת הסדר החוב לפועל עשויה להימשך מספר חודשים. מה גם שאישורו צפוי להיתקל בלא מעט מכשולים, וביניהם גיוס רוב מקרב בעלי מניות המיעוט בחברה לישראל שיתמוך בהזרמת הון נוספת לצים.

על פי עקרונות הסדר החוב, יוותרו צדדים קשורים לצים - כלומר חברות הספנות הפרטיות של עידן עופר ואודי אנג'ל - על חוב החברה כלפיהם, בהיקף של קרוב ל-300 מיליון דולר. חוב זה מורכב מכ-210 מיליון דולר תביעות חוב, ומכ-75 מיליון דולר הזרמות שנעשו בעבר לחברה. בנוסף התחייבו החברות של עופר ואנג'ל כי יקבלו דמי חכירה ליום הנמוכים ב-1,000 דולר מתעריף יתר המספנות.

החברה האם של צים - החברה לישראל - תוותר גם היא על כ-225 מיליון דולר חוב של צים, המורכב מהזרמות שנעשו בשנים האחרונות ומחובות שעופר הסב כלפיה. במקביל, תזרים החברה לישראל כ-200 מיליון דולר ותדולל לכ-32% ממניות החברה. בנוסף, תעמיד החברה ערבות לצים לצורך קבלת אשראי של 50 מיליון דולר.

יתר נושי החברה - בנקים זרים, מספנות שאינן צדדים קשורים ומחזיקי האג"ח הישראליים (להם חייבת צים 1.4 מיליארד שקל) - יספגו מחיקה של כ-50% מהחוב הכולל. בתמורה למחיקת החוב יקבלו מחזיקי האג"ח כ-20% ממניות החברה, ויתר הנושים (לא כולל את עופר ואנג'ל) יקבלו 48% מהמניות.

מגה-תספורת של 1.5 מיליארד דולר בחברת הספנות נחתם הסדר החוב בצים: מי מהצדדים יוותר על כמההיקף החוב של צים מסתכם כאמור בכמעט 3 מיליארד דולר, מתוכו 1.42 מיליארד דולר לבנקים זרים, 875 מיליון דולר למספנות והיתרה - 391 מיליון דולר - למחזיקי האג"ח הישראליים. במסגרת הסדר החוב יימחק החוב הישן, ובמקומו תנפיק החברה חוב חדש שיפרע כולו 2023, עם ריבית של 3% לשנה.

כפי שנכתב כאן אתמול, הסדר החוב תלוי באישור בעלי מניות המיעוט של החברה לישראל להזרמת כ-200 מיליון דולר לצים. אם לא תאושר הזרמה זו, יעמדו בפני החברה והנושים שתי אופציות: לגבש הסדר חוב חדש או ללכת לפירוק.

הזרמה זו של החברה לישראל מהווה למעשה את התשתית לתוכנית העסקית שהציגה החברה לנושיה. כיצד ייראה ניהולה של צים ביום שאחרי? למרות הוויתור על מניות השליטה מצד החברה לישראל, היא עדיין תישאר בעלת מניות דומיננטית בצים. עם זאת, הדירקטוריון החדש שיוקם לחברה כבר לא יהיה בשליטת החברה, אלא מורכב ברובו מנציגי הנושים.

צים מגיעה להסדר החוב השני בתולדותיה כאשר היא סוחבת על גבה "הערת עסק חי", לאחר שצברה בשנים האחרונות הפסדים בהיקף של יותר מ-1.4 מיליארד דולר, על רקע השפל בענף הספנות שבו היא פועלת. לחברה היה אינטרס לסיים כמה שיותר מהר את ההסדר, שכן הערה העסק חי הקשתה על פעילותה השוטפת, בייחוד בכל הנוגע להשגת אשראי נוסף לפעילותה.

מנגד, בחברה האם - החברה לישראל - הביעו לכאורה מלכתחילה נכונות לוותר על כלל המניות בצים, ומכאן שאיבוד השליטה הנוכחי בחברת הספנות אינו מפתיע. "בעקבות ההסכמות עם הבנקים המממנים ניתנה תמיכתה העקרונית של הנהלת החברה להעברת מלוא מניותיה בצים, לגורם שיחזיק בהן בנאמנות לטובת נושיה", נכתב בדוחות החברה ל-2012.

עיקרי הסדר החוב בצים

תספורת של 50% על חוב של כ-3 מיליארד דולר לבנקים הזרים, למספנות ולמחזיקי האג"ח

חברות הספנות הפרטיות של עידן עופר ואודי אנג'ל ימחקו לצים חוב של כ-300 מיליון דולר

החברה לישראל תמחק לצים חוב של כ-225 מיליון דולר, תזרים לה כ-200 מיליון דולר ותעמיד לה ערבות לקבלת אשראי של 50 מיליון דולר

החברה לישראל תחזיק 32% ממניות צים, מחזיקי האג"ח 20% ויתר הנושים (לא כולל עופר ואנג'ל) 48% מהמניות

צים תנפיק חוב חדש לנושים במקום הישן שיפרע כולו 2023, וישא ריבית שנתית של 3%