נמשכים העיצומים במגדל; אליהו צפוי לקנס על ביזיון בית הדין

השביתה היום כוללת את עובדי מחלקת התביעות, עובדי הסריקה, עובדי שירותי הדואר הפנימיים ועובדי מחסן הציוד ■ בוועד שוקלים להחריף את הצעדים ממחר

‎‎עובדי חברת הביטוח מגדל ממשיכים גם היום (א') לשבש את העבודה בחברה, במחאה על סירובה של ההנהלה להכיר בהתאגדותם - זאת אף שעברו כבר יותר מחודשיים מאז שהצטרפו להסתדרות הכללית.

השביתה היום כוללת את עובדי מחלקת התביעות, עובדי הסריקה, עובדי שירותי הדואר הפנימיים ועובדי מחסן הציוד. בוועד העובדים שוקלים להרחיב ולהחריף את הצעדים החל ממחר (ב').

‏בד-בבד, היו"ר והבעלים של מגדל, שלמה אליהו, אמור היה להתייצב בהמשך היום בבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב, לאור בקשה שהגישה נגדו ההסתדרות בטענה לביזיון בית המשפט. על-פי הערכות, השופט דורי ספיבק יקבל את הבקשה ויבקר בחריפות את ההתנהלות של אליהו.

כזכור, למרות שספיבק הוציא כמה צווי מניעה שאסרו על אליהו ועל הנהלת מגדל לפנות לעובדי החברה במישרין או בעקיפין בעניין התאגדותם (בהתאם לאיסור של בית הדין הארצי מינואר 2013), אליהו המשיך לעשות זאת.

לפני כשבוע פנה אליהו לעובדים, בין היתר באמצעות מודעות גדולות שרכש בעיתונים, והציע להם לקיים "בחירות" בשאלה האם הם מעוניינים להתאגד. זאת, בשעה שעובדיו כבר הצטרפו לארגון עובדים בשיעור גבוה מזה שמחייב החוק כתנאי להכרה מצד המעסיק.

החלטה על ביזיון בית המשפט יכולה להביא אפילו לעונש מאסר בפועל של יום או יותר, ואולם בפרקטיקה הנהוגה השופטים מסתפקים בהטלת קנסות של כמה אלפי שקלים בודדים - "עונש" שאליהו בהחלט יכול להרשות לעצמו, לפחות מבחינה כלכלית.

מומחה בכיר בתחום משפט העבודה טוען בשיחה עם "גלובס" כי השופט ספיבק יצטרך להיות "יצירתי" כדי שהעונש שיטיל על אליהו לא יהיה בבחינת לעג לרש. "אפשר לחייב את אליהו לפרסם מודעות התנצלות באותם עיתונים ובאותו גודל, ועל כל שעה שהוא מתעכב בפרסום המודעות - לחייב אותו בקנס גבוה", מציע המומחה.

‏השופט ספיבק כבר ביקר בעבר את ההתנהלות של אליהו ושל הנהלת החברה לאחר פניות דומות לעובדים, וקבע באחת מהחלטותיו הקודמות כי פניותיו של אליהו לעובדיו היוו "לחץ ממדרגה ראשונה" על העובדים בניסיון להביא לביטול הצטרפותם להסתדרות.

השופט גם הביע חשש כי הנהלת מגדל עשתה חשבון והגיעה למסקנה כי מבחינה כלכלית עדיף לה לנסות לפגוע בהתארגנות הזו. "כל שכך נהגה מגדל - והראיות לכאורה לפנינו בהחלט מצביעות בכיוון זה - הרי שמדובר בחוסר תום-לב כפול ומכופל מצדה", כתב השופט.

מוטי רוזנבוים, חבר בוועד העובדים, אמר היום: "אלפי האנשים שהתייצבו בשבוע שעבר להפגנה שהתקיימה מול ביתו של שלמה אליהו, הם תזכורת להנהלת החברה לכך שעובדי מגדל מאוגדים. אי-אפשר להמשיך להפר את החוק ולהתעלם מרצון העובד הפשוט. הנתיב להבטחת עתיד החברה עובר דרך ההכרה בהתארגנות ופתיחת משא-ומתן להסדרת זכויותינו בהסכם קיבוצי".

לדבריו, "מתוך רצון עמוק להחזיר את השקט למסדרונות החברה, אנו מקווים שקברניטי מגדל יתעשתו בהקדם ויבחרו לנווט בדרך החוק. באותה נשימה, נזכיר להנהלת החברה כי אנו מוכנים להיאבק על זכותנו להגשמת זכות ההתארגנות כל אימת שנידרש ובכל האמצעים שעומדים לרשותנו". ‏‎‎‏