רוני מילוא ועו"ד שי רייכר ינהלו את עיזבון סמי שמעון

מותו של שמעון הצית סכסוך בין אלמנתו ובתו לבין עו"ד גל גוטזגן, שניהל את העיזבון בסך 1.7 מיליארד שקל ■ לפי פשרה שהושגה בתיווך עו"ד עמוס גבריאלי, גוטזגן יפרוש, והתביעות יימחקו ■ רייכר ינהל את העיזבון, ומילוא - את נכסי הבת

רוני מילוא, השר לשעבר וראש העיר תל-אביב לשעבר, ועו"ד שי רייכר ממשרד יגאל ארנון ושות', יחליפו את השופט לשעבר, עו"ד גל גוטזגן, בניהול העיזבון של איש העסקים המנוח, סמי שמעון ז"ל - כך נודע ל"גלובס".

לפי מידע שהגיע ל"גלובס", הסכסוך הארוך והקשה שהתנהל בשנים האחרונות בין אלמנתו ובתו של שמעון, אנג'לה ואלכסנדרה שמעון, לבין עו"ד גוטזגן, בנוגע לניהול עיזבון המיליארדר המנוח, הגיע בימים האחרונים לסיומו בהסדר פשרה מחוץ לכותלי בית המשפט.

ל"גלובס" נודע כי מי שעמד מאחורי ההסדר וסייע לצדדים להגיע לפתרון מוסכם ביניהם הוא עו"ד עמוס גבריאלי, שנחשב למגשר המוביל של עולם העסקים הישראלי.

לפי ההסדר, התביעות ההדדיות שהגישו הצדדים יימחקו, גוטזגן יפרוש מתפקידו כמנהל העיזבון ב-22 בפברואר 2014, וכאמור רייכר ומילוא יקבלו לידיהם את מושכות ניהול העיזבון במקומו.

חלוקה שוויונית

רייכר ימונה למנהל העיזבון, והמשמעות היא שהוא ינהל מעתה במקומו של גוטזגן יותר מ-40 מיליון דולר, שהורה שמעון לחלק בין כ-65 אנשים, רובם קרובי משפחה שלו. כמו כן, רייכר ינהל את כל נושא החובות לרשויות המס מתוך כספי הירושה וייצג את העיזבון בתביעות שהוגשו נגדו בבתי משפט על-ידי גורמים שונים ושעדיין מתנהלות.

מילוא, מצדו, ינהל את הכספים והנכסים שהוריש שמעון לבתו, אלכסנדרה בת ה-28. מדובר בכספים ובנכסים שבהוראתו של שמעון הופקדו בנאמנות לטובתה של בתו, ושיועברו לשליטתה כשימלאו לה 35.

כמו כן, הצדדים הסכימו על חלוקת נכסי העיזבון באופן שמבטא חלוקה שווה של 50-50 בין האלמנה, אנג'לה שמעון, לבין בתו, אלכסנדרה. עוד נקבע כי אנג'לה שמעון תקבל את השליטה בחברות הישראליות של סמי שמעון ז"ל. האלמנה תחזיק בכ-75% מחברות קבוצת יכין חקל וקאש אנד קרי וכן בחברות הזרות שהיו בבעלות סמי שמעון.

הסדר הגישור בין גוטזגן לבין אלמנתו ובתו של סמי שמעון הביא לפתרון רוב הסכסוכים הקשורים בעיזבון הענק של שמעון. ואולם, ישנם כמה נושאים פתוחים, שעדיין נדונים בבתי המשפט.

אחד מהם הוא תביעה שמנהל בית יתומים קריית צאנז בנתניה. בתביעה שהגיש בספטמבר 2010 לבית המשפט המחוזי מרכז נגד עיזבונו של שמעון, טוען מעון קריית צאנז בנתניה, באמצעות עו"ד יעקב וינרוט, כי טרם מותו התחייב שמעון לתרום למעון 7 מיליון דולר, שיועדו לבניית בית יתומים חדש בקריית צאנז בנתניה. אלמנתו ובתו של שמעון טוענות כי שמעון חזר בו מההבטחה, וכי המעון אינו זכאי לקבל את הכספים.

סמי שמעון, מיליארדר ופילנתרופ יהודי, מת ב-30 במאי 2009 בעקבות מחלה קשה והותיר אחריו נכסים בסך המוערך ב-1.7 מיליארד שקל. בצוואה שהותיר אחריו חילק שמעון חילק 95 מיליון דולר בין 65 אנשים, שרובם קרובי משפחתו, ואת יתרת כספיו ונכסיו בשווי של מאות מיליוני שקלים, חילק שמעון באופן שווה בין אלמנתו ובתו.

לאחר מותו של שמעון מונה גוטזגן כמנהל עיזבונו, בהתאם להוראה מפורשת של שמעון בצוואתו. המוות של שמעון נתן אות לקרב ירושה קשה בין אלמנתו ובתו, אנג'לה ואלכסנדרה שמעון, לבין גוטזגן.

טענות לשימוש לצרכים פרטיים

האלמנה והבת טענו כי גוטזגן פעל ברשלנות ובניהול העיזבון, וכי קופת העיזבון שימשה אותו לביצוע תשלומים שונים למקורביו ולידידיו ואף לצורך מימון הוצאות אישיות מוגזמות שלו, בהן טיסות במחלקת עסקים ולינה במלונות פאר, והכול על חשבונן.

ב-24 ביולי 2013 פנתה אלכסנדרה שמעון לבית המשפט מחוזי בתל-אביב, בדרישה להעביר מתפקידו באופן מיידי את גוטזגן. היא טענה כי גוטזגן נמצא במצב של ניגוד עניינים מובהק בין חובתו כמנהל עיזבון לבין כובעו כנאמן, ופועל באופן אגרסיבי ומיותר למימוש נכסי עיזבון, עליהם הוא אמון מתוקף היותו נאמן.

לטענתה, "גוטזגן אימץ תפיסה מעוותת של תפקידו כמנהל עיזבון, שבשמה הוא פועל כאחוז דיבוק למימוש מהיר ולא אחראי של נכסי העיזבון, לרבות אלה האמורים להגיע אל אלכסנדרה במסגרת הנאמנות".

גוטזגן לא נשאר חייב ובהליכים שונים שהגיש לבית המשפט הוא טען כי בשנים האחרונות הוציאה אנג'לה שמעון מיליוני שקלים מחברת יכין חקל שהייתה בבעלותו של שמעון והשתמשה במשאביה שלא כדין.

עוד טען גוטזגן כי אנג'לה שמעון השתמשה בלשכה רחבת-ידיים, ברכב מנהלים יוקרתי מסוג אאודי, בשירותיהם של עובדי החברה, לרבות רואי חשבון, יועצים משפטיים, שתי מזכירות אישיות ונהג צמוד, על חשבון החברה ומקופתה, והכול לצרכיה הפרטיים.

אנג'לה שמעון יוצגה בידי עורכי הדין שי רייכר, אורית מלכה ואיל יעקבי ממשרד יגאל ארנון ושות'; גוטזגן יוצג בידי עו"ד יוסי בנקל ממשרד ראב"ד, מגריזו, בנקל ושות'.

עו"ד עמוס גבריאלי: המגשר של עולם העסקים והבידור

הסכסוך הארוך בין עו"ד גל גוטזגן, שהיה מקורבו של סמי שמעון והאיש ששמעון בחר בו לנהל את ירושתו, לבין אנג'לה ואלכסנדרה שמעון, הגיע לחילופי האשמות כה חריפים, עד שקשה היה להאמין שניתן יהיה לפתור אותו בהסכמה.

הסדר הפשרה בין הצדדים הושג לבסוף בתום הליך גישור שנערך בפני עו"ד עמוס גבריאלי. גבריאלי נחשב למגשר המוביל בעולם העסקים והבידור הישראלי.

בין היתר, גישר גבריאלי בסכסוך שהתגלע בין ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, לבין פרקליט המדינה לשעבר, משה לדור, בעקבות ראיון שנתן האחרון לעיתון "הארץ", שבו לטענת אולמרט, לדור השמיצו. בתום גישור שניהל גבריאלי, התנצל לדור בפני אולמרט על דבריו בראיון, ואולמרט משך את תביעת הדיבה שהגיש נגדו.

גבריאלי הביא גם לפתרון הסכסוך הקשה שהתגלה בין הזמרים ריטה ורמי קלינשטיין לבין חברת התקליטים הליקון שבניהול רוני בראון, סביב התגמולים לזמרים. בתום גישור בפני גבריאלי הגיעו הצדדים לפשרה, לפיה הזמרים קיבלו מהליקון כ-2.5 מיליון שקל וזכויות עתידיות על יצירותיהם.

פשרה נוספת שהושגה בזכות גבריאלי הייתה בסכסוך בין העיתונאי, רביב דרוקר, לבין העיתון "ידיעות אחרונות". באוגוסט 2008 פורסמה בעיתון כתבה על פעילותו העיתונאית של דרוקר.

הכתבה, שקיבלה את הכותרת "חפיף דרוקר", הטילה דופי ביושרו המקצועי של דרוקר, ובעקבותיה הגיש דרוקר תביעת דיבה בסך מיליון שקל נגד העיתון ועורכיו, בטענה כי הכתבה הייתה מגמתית ונבעה מרצון לנקום בו על ביקורת שמתח על העיתון ובכיריו. בסיום הליך גישור אצל גבריאלי, הוסכם כי העיתון יתנצל בפני דרוקר, וכי האחרון ימשוך את תביעת הדיבה נגד העיתון.