70% ממנכ"לי העולם חוששים מרגולציה והעלאות מסים

הסקר השנתי של פירמת PwC שפורסם בוועידת דאבוס מראה על עלייה חדה באופטימיות המנהלים בעולם באשר לצמיחה בכלכלה הגלובלית השנה, אך גם על חוסר אמון בממשלות

גידול חד באופטימיות של המנכ"לים המובילים בעולם באשר לעתיד הכלכלה העולמית. סקר של פירמת רואי החשבון הבינלאומית PwC מראה על ביטחון גבוה של המנכ"לים באשר למצב הכלכלה הגלובלית, חרף ההאטה הכלכלית בסין, המצב באירופה והחששות בשווקים מהמשך נסיגת הפדרל ריזרב מתוכנית רכישות האג"ח.

1,344 מנכ"לים מ-68 מדינות השתתפו בסקר המנכ"לים הגלובאלי שערכה PwC, זו השנה ה-17 ברציפות. הסקר, שפורסם לקראת פתיחת ועידת הפורום הכלכליה העולמי בדאבוס, מראה כי 44% מהמנכ"לים צופים צמיחה בכלכלה העולמית השנה, לעומת 18% בלבד בשנה שעברה ו-14% בשנת 2012. רק 7% מהמנכ"לים חוזים הרעה בכלכלה העולמית השנה, לעומת 28% בשנה שעברה.

יתרה מזאת, הסקר מראה כי המנהלים צופים שיפור בהכנסות החברות בראשן הם עומדים, מה שעשוי לגרום להם להגדיל את ההוצאות וההשקעות העסקיות ולדרבן את הצמיחה הגלובלית. 39% מהמנכ"לים העידו כי הם בטוחים שיחול גידול בהכנסות החברה שלהם השנה, בהשוואה ל-36% אשתקד.

עדיין מדובר במספר רחוק מאוד מהתקופה שלפני פרוץ משבר האשראי, שכן ב-2007 עמד שיעור זה על 52%. בפילוח גלובלי ניתן לראות כי 69% מהמנכ"לים במזרח התיכון בטוחים שהחברות באזורם יצמחו השנה, אולם בארה"ב רק 36% בטוחים בכך. גם באירופה מוכת משבר החובות והאבטלה רק 22%-33% מהמנכ"לים צופים השנה צמיחה, ואילו באסיה מזנק שיעור זה ל-48%-53%.

"המנכ"לים הובילו בצורה טובה את החברות שלהם בתקופת המיתון, וכעת הם חשים בטוחים יותר ביכולתם להגדיל את ההכנסות והרווחים של החברות", מסר דניס נלי, יו"ר רשת PwC. "עם זאת, המנכ"לים מבינים כי יצירת צמיחה ממושכת בתקופה שלאחר המשבר הכלכלי העולמי הינה אתגר, בעיקר לאור התנאים המשתנים בכלכלה העולמית, כגון האטת הצמיחה בשווקים מתפתחים.

"המנכ"לים צופים שלשלוש המגמות הגלובליות הגדולות - פיתוחים טכנולוגיים מהירים, שינויים דמוגרפיים, וכן שינויים בעוצמה הכלכלית - תהיה השפעה גדולה מאוד על עתיד העסקים שלהם. המפתח להצלחה בעתיד, יהיה יכולתם של המנכ"לים לגרום למגמות הללו להוות עבורם יתרון".

אבי ברגר, השותף המנהל של PwC Israel, הוסיף כי "מהיכרותנו עם התעשייה אנו סבורים שהאמון של מנכ"לים ישראלים בכלכלה הגלובלית נשאר בעינו. חברות ישראליות גדלות, בחפשן אחר מנועי צמיחה, פוזלות אל מחוץ לגבולות ישראל ואינן חוששות להיכנס לזירה העולמית.

"בצעדים אלה המנכ"לים מפגינים לא רק בטחון ביכולת של החברות שלהם להתמודד עם אתגרי הזירה העולמית, אלא גם בטחון בהתאוששות וביציבות של הכלכלה העולמית. בנוסף לחברות גם המוסדיים מרבים להשקיע בחו"ל. דוח העסקאות שפרסמנו לאחרונה הראה עלייה של כ-42% ב- 2013 בהיקף הכספי של עסקאות בחו"ל שבוצעו ע"י חברות ישראליות, נתון התומך בסברה זו".

המנהלים הישראלים בוודאי יזדהו מאוד עם חששות המנכ"לים בעולם. לפי הסקר, המנכ"לים בחו"ל חוששים בעיקר מרגולציה מכבידה (72% מהמנכ"לים ציינו דאגה זו), עול מסים הולך ומכביד (70%), האופן שבו ממשלות מטפלות בגירעונות הפיסקאליים שלהן (71%), חוסר יציבות בשוקי ההון (71%) והאטה בשווקים המתעוררים (65%).

"בישראל קיים חשש מהידוק נוסף של הרגולציה ומההשפעות של חוק הריכוזיות", ציין ברגר. "סוגיה נוספת שמטרידה היא המצב הגיאו-פוליטי, קיפאון במו"מ המדיני וירידה בהשקעות זרות בעקבות כך. מאפיין נוסף של הסביבה העסקית הוא חוסר יציבות, הבא לעיתים לידי ביטוי בתקינה וחקיקה, שמעלים את רמת חוסר הוודאות במשק".