שני נאשמים בפרשת קרטל הלחם הודו בעריכת הסדר כובל

יהודה שניידמן, מנכ"ל מאפיית ברמן, ושייקה דוידוביץ', מנכ"ל מאפיית דוידוביץ', הודו כי ערכו הסדר כובל ותיאמו מחירים כדי להעלות את מחירי הלחם ■ עם זאת, לטענתם, ההסדר לא נערך בנסיבות מחמירות, כפי שטוענת רשות ההגבלים

הפתעה במהלך דיון בבית המשפט המחוזי בפרשת קרטל הלחם: הנאשמים המרכזיים בפרשה הודו בעריכת הסדר כובל.

הבוקר (ד') פתחו באי-כוחם של יהודה שניידמן, מנכ"ל מאפיית ברמן; ושייקה דוידוביץ', מנכ"ל מאפיית דוידוביץ', את דיון ההוכחות בתיק בהודאה בעובדות כתב האישום, לפיהן הם ערכו הסדר כובל באופן שתיאמו מחירים במטרה להעלות את מחירי הלחם. עם זאת, הם הבהירו כי הם אינם מודים בכך שמדובר בהסדר שנערך בנסיבות מחמירות, כפי שטוענת רשות ההגבלים העסקיים.

עו"ד איריס ניב-סבאג, המייצגת את מאפיית דוידוביץ' ומנכ"לה, פתחה את הדיון בהצהרה שהפתיעה את נציגי רשות ההגבלים העסקיים. "אנחנו מודים בעובדות כתב האישום בנסיבות מקלות", אמרה. "על יסוד העובדות נבקש להרשיע בהסדר כובל. לא הודינו ונבקש להביא ראיות לעניין הנסיבות המחמירות".

ניב-סבאג הסבירה כי ההודאה נועדה "כדי לשים את הדברים בפרופורציה ולהחזיר את התיק למימדיו". זאת, לאחר שמגעים שניהלה עם רשות ההגבלים על מנת להגיע להסדר טיעון נכשלו.

"הפרופורציות כאן הם במוקד העניין. מאפיית דוידוביץ', שפועלת בצפון, ניסתה לחדור לירושלים באמצעות מבצעים. המבצעים שהיו מוגבלים בזמן יצרו סיטואציה הפסדית לכולם. גם ההסכמות שהיו לא הפכו את השוק לשוק קרטלי. השוק מתנהל בגלים של תחרות לרגיעה, וההסכמה הייתה להפסיק את התחרות הממוקדת האגרסיבית בלחם אחיד וחלה רגילה, כאשר המחירים בכל מקרה היו מתחת לצו הפיקוח", טענה והוסיפה: "זה לא הקרטל החמור כפי שהוצג בתחילה, ולכן אפשר לצמצם מאוד את השאלות העומדות בפני בית המשפט".

פער עובדתי

עו"ד ירון קוסטליץ, המייצג את מאפיית ברמן, טען כי עם הודאתם של הנאשמים השאלה שנותרה במחלקות היא אם היו נסיבות מחמירות, ומה הנזק שנגרם או עלול היה להיגרם.

קוסטליץ' ציין כי ניתן לדון בשאלות אלה לעניין העונש של הנאשמים, ולכן ביקש כי בית המשפט ירשיע בעבירת הסדר כובל ללא הנסיבות המחמירות וישאיר את הדיון בשאלת הנסיבות המחמירות לשלב הטיעונים לעונש.

"אנחנו מבקשים להביא את ראייתנו לעניין. אנחנו חוסכים את כל הישיבות הארוכות, וניתן לייחד לשאלה הזו דיונים קצרים בשלב הטיעון לעונש", טען.

ואולם, ברשות ההגבלים לא מיהרו לקבל את ההצעה. עו"ד אסף מוזס, סגן היועץ המשפטי ברשות, אמר בתגובה כי הרשות רואה חומרה רבה במעשיהם של הנאשמים, ולכן לא בטוח שיש מקום להרשיע את הנאשמים בעבירה ללא הנסיבות המחמירות.

"הייתי רוצה לקחת זמן לשקול את העניין. עוד לפני ההרשעה, אנחנו עומדים על כך שהמעשים בוצעו בנסיבות מחמירות", אמר.

בתום הדיון הודיע השופט עודד שחם כי לא ייתן החלטה לאור היעדר ההסכמות בין הצדדים. "בשלב זה אין טעם לתת הכרעת דין לאור הפער העובדתי. הצדדים יבואו במגעים לצורך העניין", קבע.

הסכמה על חלוקת לקוחות

פרשת קרטל הלחם נחשבת לאחת הפרשות החמורות שחשפה רשות ההגבלים העסקיים. באוגוסט 2012 הגישה הרשות לבית המשפט המחוזי בירושלים כתב אישום כנגד 19 נאשמים, בהם המאפיות הגדולות בישראל - קבוצת אנג'ל, קבוצת ברמן וקבוצת דוידוביץ' - וכן נגד מנהליהן ונושאי משרה בכירים בהן: ירון אנג'ל, מנכ"ל מאפיית אנג'ל; יהודה שניידמן, מנכ"ל מאפיית ברמן; יוחנן אהרונסון, מנכ"ל מאפיית מרחבית ויו"ר מאפיית דגנית עין בר; ושייקה דוידוביץ', מנכ"ל מאפיית דוידוביץ'; זאת בטענה כי תיאמו מחירים במטרה להעלות את מחירי הלחם האחיד והחלות לצרכן.

לפי כתב האישום, בשלהי פברואר 2010 הסכימו אנג'ל, שניידמן, אהרונסון ודוידוביץ' להימנע מתחרות על אספקת מוצרי המאפיות על-ידי חלוקת הלקוחות בין המאפיות. בנוסף, הוסכם ביניהם כי המאפיות יפעלו מול הקמעונאים להעלאת מחירי הלחם האחיד והחלות לצרכן.

מחירי הלחם האחיד והחלות נמצאים בפיקוח של משרד הכלכלה, שקובע מחיר מקסימלי למוצר לצרכן. בתקופה שקדמה לאישומים הייתה תחרות בשוק על מכירת מוצרי הלחם בפיקוח, שכתוצאה ממנה המוצרים נמכרו לצרכן מתחת למחיר המקסימלי שקבע משרד הכלכלה.

לפי האישומים, ראשי המאפיות סיכמו לפעול לעצירת התחרות ולהעלאת המחיר. לפי כתב האישום, לכל ההסכמות של מנהלי המאפיות היו שותפים גם נושאי משרה בכירים אחרים במאפיות, בהם מנהלי המכירות.

לנאשמים מיוחסות עבירות של עריכת הסדר כובל, והיותם צד להסדר כובל בנסיבות מחמירות. הנסיבות המחמירות המיוחסות לנאשמים, לפי כתב האישום, הינן: "חלקן ומעמדן של המאפיות בייצור מוצרי הלחם שבפיקוח בארץ; ריבוי קורבנות העבירה הפוטנציאלים והנזק מההסדר; תחכומו של ההסדר והשימוש במספר טכניקות קרטליסטיות העוברות על איסורי הליבה של חוק ההגבלים העסקיים; והפסקת פעילותו של ההסדר רק משנודע לנאשמים על פתיחת החקירה הפלילית".

ביוני האחרון אישר המחוזי בירושלים הסדר טיעון ראשון בפרשה, כאשר הרשיע את רמי סגן, מנהל ההפצה במאפיית ברמן, על-פי הודאתו, בעבירה של היותו צד להסדר כובל בנסיבות מחמירות. סגן הודה כי היה הסדר תיאום מחירים בין המאפיות הגדולות לגבי שיווק למינימרקטים בבני-ברק, ירושלים ובית-שמש למשך תקופה של כחודשיים, הן לגבי מוצרי החלה והן לגבי לחם אחיד פרוס, וכי למרות האמור, המחירים היו נמוכים ממחירי הפיקוח.

במסגרת הסדר הטיעון הוסכם כי סגן יורשע, וייגזר עליו עונש של 6 חודשי עבודות שירות וקנס בסך 50 אלף שקל.

קבוצת דוידוביץ' מיוצגת בידי באמצעות עורכי הדין איריס ניב-סבאג, גל הררי גולדמן ואלון ביכלר; יהודה שניידרמן, מנכ"ל מאפיית ברמן, מיוצג בידי עו"ד ירון קוסטליץ; ומאפיית ברמן מיוצגת בידי עו"ד תמר תורג'מן.

מה הם עשו?

* בפברואר 2010 הסכימו מנהלי המאפיות הגדולות - ירון אנג'ל, יהודה שניידמן, יוחנן אהרונסון ושייקה דוידוביץ' - להימנע מתחרות על אספקת מוצרי המאפיות על-ידי חלוקת הלקוחות בין המאפיות.

* ראשי המאפיות סיכמו גם לפעול לעצירת התחרות על מכירת מוצרי הלחם בפיקוח, ולפעול מול הקמעונאים להעלאת מחירי הלחם האחיד והחלות לצרכן, שבשל התחרות היה נמוכים מהמחיר המקסימלי שקבע משרד הכלכלה.

* להסכמות היו שותפים גם נושאי משרה בכירים אחרים במאפיות השונות, בהם מנהלי המכירות במאפיות.