"מוקדם עדיין לומר שיבשת אירופה חוזרת לעצמה"

קנת רוגוף בפורום דאבוס: "אירופה מתאוששת. בעבר דיברו על פירוק גוש האירו וכעת זה ירד מהשולחן"

"האם אירופה חוזרת?" - זה השם שבחרו מארגני הפורום הכלכלי העולמי בכנס דאבוס על מנת באחת השאלות הבוערות ביותר בכלכלה העולמית היום: האם אירופה באמת מתאוששות ממשבר החובות, או שלפנינו יש עוד דרך ארוכה עד ליציאה מהמיתון. במושב השתתפו דמויות מפתח בכלכלה האירופית: פייר ננטרם, מנכ"ל חברת אקסנטור הצרפתית; גיספ רשי, יו"ר חברת Eni האיטלקית; קנת רוגוף, פרופ' לכלכלה מאוניברסיטת הרווארד; סיר מרטין סורל, מנכ"ל WPP; ואקסל וובר, יו"ר בנק UBS.

"התשובה היא כן, אבל...", ענה סורל בפתיחת דבריו. " אנחנו רואים העלאת תחזיות רווחים מצד החברות בעקבות ההתייעלות. אני מאוד שורי על מזרח אירופה וגרמניה... פולין, רוסיה. באשר למערב אירופה, בריטניה מתאוששת, המצב בסקנדינביה טוב יותר. מצד שני, צרפת לדעתי עדיין בדרך למטה, איטליה מדשדשת בתחתית וספרד החלה להתאושש אבל האבטלה הגבוהה שם מעיקה. אי אפשר להשיג צמיחה בת-קיימא כשחצי מהצעירים במדינה שלך מובטלים. יש בעיה של חוסר גמישות בשוק התעסוקה במערב אירופה".

באופן כללי, הנושא של "חוסר גמישות" בשוק העבודה (שם קוד לקושי בפיטורי עובדים, ועדים גדולים וחזקים ועוד) חזר על עצמו שוב ושוב כמפתח להתאוששות הכלכלית באירופה. זאת, על מנת למשוך השקעות בינלאומיות לאירופה ולהאיץ את הצמיחה. אם לפני שנתיים השיח באירופה היה על קיצוצים, קיצוצים ועוד קיצוצים כדי להפחית את הגירעונות, השנה הטון השתנה: השקעות, גמישות בשוק העבודה ודרכים להשגת צמיחה.

"אירופה מתאוששת", הוסיף רוגוף. "בעבר דיברו על פירוק גוש האירו וכעת זה ירד מהשולחן. מצד שני, האבטלה נוראית, בעיקר אצל הצעירים. אנחנו מאבדים כאן דור שלם, במיוחד אם מסתכלים על מדינות הפריפריה. אירופה חוותה מיתון עמוק מאוד ולדעתי רוב מדינות אירופה עדיין במיתון. ייקחו עוד 5 שנים לפחות עד שאירופה תחזור לעצמה".

רשי חזר גם כן על הצורך בהפיכת אירופה לאטרקטיבית יותר כלפי משקיעים זרים: "ההתאוששות באירופה תלויה בכך שנהפוך למקום אטרקטיבי עבור חברות להשקיע בו. האומות מתחרות ביניהן ומה שעושה את ההבדל זה עד כמה קל לעשות עסקים במדינה מסוימת. החברות מחפשות היום מקום עם ודאות לטווח ארוך".

וובר הוסיף כי "הדברים באירופה מרגישים טוב יותר ממה שהם באמת. אירופה לא חזרה לעצמה. ברגע שמורידים את השפעת תוכניות התמרוץ בטווח הקצר - המצב לא יותר טוב. צריך לעבוד על הדברים החשובים לטווח הארוך - חדשנות, טכנולוגיה; שם אירופה מאבדת נתח שוק לכלכלות כמו סין".

גם ננטרם סבור שמוקדם מדי לדבר על יציאה מהמיתון: "אנחנו במצב של התאוששות אבל האם אירופה חוזרת לעצמה? מוגזם לומר את זה. יהיה קשה להחזיר את אירופה למצבה הקודם ערב המשבר. אנחנו לא שם. אם מסתכלים על החובות, הגירעונות, המסים - הכל גבוה מאוד באירופה. רמת התחרותיות נמוכה מדי".

"זה לא כזה רע שהאירו חזק"

אחד הנושאים החשובים השנה בוועידת דאבוס הוא האי-שוויון. באירופה נוספת בעיה נוספת ואקוטית: אבטלת צעירים שמגיע אפילו לכ-50% בספרד. כאן בדאבוס יש מי שמאמין שהבעיה היא דור של צעירים מפונקים.

"הדור שלי מפונק", אמר רשי. "חשבנו שאם נלך ללמוד באוניברסיטה נוכל להשיג כל מה שאנחנו רוצים. זה לא עובד כך. אם אנשים מסיימים תואר ולא מוצאים עבודה תוך 3-4 שנים - הם אבודים לנצח. לא יקבלו אותם לעבודה כי הם מבוגרים מדי. קשה להעסיק אדם בן 30 בלי ניסיון תעסוקתי. אלה שנים גורליות עבור הצעירים".

ננטרם ציין כי לדעתי אירופה תצמח בשיעור מתון של 1% לשנה בשנים הקרובות, האבטלה תעמוד על 10% ואבטלת צעירים על כ-25%. "האם אירופה חוזרת לעצמה? ארה"ב חוזרת לעצמה, לא אירופה", הוא אמר. "חייבים גמישות בשוק העבודה, האצה בצמיחה. את זה רואים בארה"ב וגם בגרמניה, לא באירופה. אירופה היא 25% מהכלכלה הגלובלית, יש בה הרבה פוטנציאל כבוש והשאלה היא איך לשחרר אותו. חייבים גמישות בשוק העבודה והשכלה. בצרפת, באופן מבני, יש 300 אלף משרות פנויות שניתן למלא, אבל הכישרונות לא ממש קיימים".

וובר קרא לממשלות לספק "פתרונות פיסקליים", קרי תוכניות תמרוץ לעידוד התעסוקה והאצת הצמיחה. רוגוף ציין את אחד מנקודות החוזק הגדולות של אירופה: ודאות רגולטורית. "לאירופה יש למשל מערכת משפט שהשווקים המתעוררים רחוקים ממנה שנות אור. עבור חברות טכנולוגיה זה יתרון".

אחד הנוכחים בקהל שאל את המשתתפים בפאנל מדוע מטבע האירו כה חזק אם המצב בכלכלת אירופה כה ירוד? "האם אירופה מגנה על העשירים והזקנים - בייחוד בגרמניה - על חשבון הצעירים?", הוא שאל. ננטרם השיב: "זה לא כזה רע שהאירו חזק. המטרה העיקרית של הבנק המרכזי האירופי היא לרסן את האינפלציה וכולנו מכירים את היסטוריית האינפלציה שלנו. אינפלציה גבוהה היא בלתי מתקבלת. בארה"ב חושבים יותר על האבטלה. לכן נוצר חוסר איזון במט"ח".

רוגוף הצליח להצחיק את הקהל כשאמר: "אני מחשיב את עצמי כמומחה בתחום וזה אומר שאני לא יודע למה האירו גבוה כ"כ...". וובר רמז שייתכן כי האירו ייחלש מול הדולר: "הפדרל ריזרב החל להפחית את רכישות האג"ח ובשנתיים הקרובות המדיניות השונה תבוא לידי ביטוי בשוק המט"ח".