לפטר אותם, מימין ומשמאל

במערכת החינוך אין מקום למורים שבמקום ללמד מדברים פוליטיקה

אדם מתקבל לעבודה כמורה, לא חשוב למה. הוא בא לכיתה, מה הוא רואה שם? עשרות ילדים המחכים למוצא פיו. ילדים אלה הם מה שקרוי באנגלית ""captive audience, כלומר: קהל שבוי. ירצו, לא ירצו, אין להם ברירה אלא להקשיב. בין אם הוא מלמד את המקצוע שלו, ובין, וזו הנקודה, אם הוא מדבר על נושאים פוליטיים.

כל פוליטיקאי, אולי כל אדם, חולם על קהל כזה שיכול להשתחרר ממנו רק כאשר נשמע הצלצול. יש מורים המבינים את המגבלות ההגיוניות לגבי קהל שבוי, ויש מורים הסבורים שהקהל הזה ניתן להם כדי להכניס לראשיהם את הדעות פוליטיות של המורה.

דעות חד-צדדיות

אדם ורטה הוא מורה ברשת אורט, שהסביר לתלמידיו כי צה"ל הוא "צבא אלים". האם זה נכון? יש להניח שלפעמים כן (מלחמה ואירועים אלימים, למשל), ולפעמים לחלוטין לא. אבל האמת העובדתית לא משנה כאן.

האמת האחת והיחידה היא שבית הספר אינו המקום שבו יכול כל מורה לתת דרור לדעותיו, מימין ומשמאל. כי באופן כזה מקבלים התלמידים דעות חד-צדדיות, מבלי שמתאפשר להם לשמוע נימוקים נגדיים. כדי להשיג איזון במעמדים כאלה צריך להפוך את בית הספר לבמה לוויכוחים פוליטיים.

"יחסי מרות"

כשאדם שולח את ילדו לבית הספר הוא מצפה שהילד לא יוטרד מינית, וגם שתיחסך ממנו הטרדה פוליטית, שגם היא סוג של הטרדה, מכיוון שהיא עלולה לקבע אצל התלמיד מחשבה פוליטית שניטעה בו, מבלי שביקש או ציפה לכך. יש כאן ניצול של זכות ההוראה למעשים מגונים של ניצול פוליטי.

יש רבים כמותו, שמרוב קנאות לדעותיהם הם נאטמים לכל דעה אחרת. אטימותו של ורטה באה לביטוי בדברים שאמר: "דווקא בגלל שאני מחנך אין לי את הפריבילגיה שלא להילחם על דעותיי". מי מפריע לך להילחם, בן אדם? בחוץ, בביתך, בכיכרות, בכל מקום שתרצה, רק לא על גב הילדים הנתונים למרותך. אלה, אדוני ה"מורה" הם "יחסי מרות". אם אתה לא מבין את זה, אתה לא יכול להיות מורה.

כל דבר זה חוק בקריית ארבע?

עוד מורה כזה קפץ היום לפרשה זו, ישראל שירן מקרית ארבע. הוא פוטר בגלל ש"לימד דעות ימניות קיצוניות". היום הוא הביע תמיכה בורטה ש"לא עבר על החוק". כל דבר זה חוק? תלמידים משלמים לורטה כדי שילמדם מקצוע, וגם כשמדובר בשיעור אזרחות, התלמידים רשאים לצפות שיקבלו מהמורה את מגוון הדעות הפוליטיות, ולא רק את דעותיו. גם בשביל זה צריך חוק? (וזה מקרית ארבע הבועטת בחוקי המדינה כאשר זה מתאים לה).

אין מקום במערכת החינוך למורים שבמקום ללמד מדברים פוליטיקה - תמיד שלהם, חד-צדדית. אני מקווה שבאורט ישקלו לפטר את ורטה. גם אם ירצה להתנצל ולהבטיח שלא יחזור על המעשה. יהיה קשה להאמין לו ולשכמותו, מימין ומשמאל.