230 יישובים חדשים יזכו להטבות מס, ביניהם ערד ובית-שאן

על-פי האוצר, מטרת מפת היישובים החדשה היא להיות שוויונית ואובייקטיבית, כאשר היישובים שייכללו בה ייקבעו בהתאם לפרמטרים ברורים וחד-משמעיים

שר האוצר, יאיר לפיד, הפתיע היום (ד') כאשר הודיע במליאת הכנסת כי הוא סיים לגבש קריטריונים אוביקטייבים שיקבעו זכאות להטבות מס ליישובים. שר האוצר אף בישר כי הקריטריונים כבר הפכו להצעת מחליטים שתובא לאישור הממשלה בקרוב.

לפי לפיד, למפה החדשה יתווספו כ-230 יישובים חדשים הזכאים להטבות מס, ביניהם ערד, בית-שאן, יישובי מועצה אזורית אילות, יישובי הערבה התיכונה וחצור הגלילית.

לפי המתכונת החדשה שגיבש לפיד יחד עם רשות המסים, תנאי הסף לקבלת הטבת המס הם:

1. מדד זכאות של 25 לפחות, כאשר לכל יישוב מחושב "מדד הזכאות" לפי הקריטריונים הבאים: פיזור גיאוגרפי - מדד הפריפריאליות, לפי סיווג הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (40%); מצב חברתי-כלכלי שייקבע על-פי אשכולות, לפי סיווג הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (35%); מיקום היישוב ביחס לגבול "חיצוני" (25%).

כמו כן, נקבע כי על מנת לקבל הטבות מס אוכלוסיית היישוב לא תעלה על 75 אלף תושבים, היישוב ישתייך לאשכול כלכלי חברתי עד 8 כולל, והיישוב לא יקבל הטבות מס מכוח חוק אחר (כמו העיר אילת שפטורה ממע"מ).

עוד נקבע כי על היישוב להיות צפונה מקו רוחב 750 או דרומה מקו רוחב 610, או מזרחה מקו אורך 250, או שהוא יישוב סמוך לגבול.

באוצר הדגישו כי מטרות מתן הטבות המס לתושבי יישובים שייכללו ברשימת היישובים הזכאים הן, בין היתר, משיכת אוכלוסיות חזקות ליישובים חלשים מבחינה כלכלית, חיזוק הפריפריה ועידוד ההתיישבות לאורך הגבולות.

עם זאת, היקף ההטבות המס ייקבע במסגרת דיוני התקציב בממשלה לשנת המס 2015.

"אנחנו דואגים למעמד הביניים בכל רחבי מדינת ישראל, גם, ובייחוד בפריפריה. הצעת המחליטים הזו לא רק שתייצר למעשה מפת יישובים חדשה, שוויונית ואובייקטיבית, אשר היישובים שייכללו בה ייקבעו בהתאם לפרמטרים ברורים וחד-משמעיים - הצעת המחליטים הזו משמעותה חיזוקה של הפריפריה ומשיכת אוכלוסיות חדשות אליה שיסייעו למינופה" אמר היום לפיד.

נזכיר כי לפיד הוא שר האוצר השלישי שמנסה לטפל במה שזכה לכינוי "אחד מתפוחי האדמה הלוהטים ביותר" שכן מאחורי הטבות אלה אין ספור אינטרסים פוליטים. יתרה מזו, גם רוני בר-און וגם יובל שטייניץ ניסו לטפל בעניין הזה ולקבוע את היישובים, אך פעם אחרי פעם נתקלו עד שהסוגיה הגיעה לפתחה של בג"צ שהורה למדינה לקבוע קריטריונים ברורים.

לפיד הדגיש כי ישמח אם בג"צ ימצא לנכון לתת ארכה ליישובים אשר הוצאו ממפת הטבות המס במסגרת פסיקתו, בהתאם לבקשות אשר יוגשו לו. לפיד אמר: "הסיבה שהיה לי חשוב לעדכן אתכם כבר היום היא כדי לתת ליישובים שצפויים לצאת מהמפה את הזמן המירבי להגיש בקשה לבג״ץ להישאר בתוך המפה כיוון שב2015 הם צפויים להיכנס חזרה למפה״, הוא אמר.