תושבי קריית היובל לשופרסל: להפוך את סניף "שלי" ל"דיל"

טוענים: המחירים בסניף "שופרסל שלי" בקריית היובל בירושלים גבוהים בעד 40% מהמחירים בסניף "שופרסל דיל" גבעת-שאול בעיר ופוגעים באוכלוסייה קשת-יום

מחאת תושבי קריית היובל בירושלים נגד רשת שופרסל, המפעילה במקום סניף "שופרסל שלי" יקר על אף אופיה של השכונה, תופסת תאוצה: תושבי השכונה מייצרים אלטרנטיבות חדשות - והשבוע יקיימו עצרת מחאה המונית בפתח הסניף.

"כבר שנים אנחנו בבעיה", אומר ניר ינובסקי-דגן, סגן יו"ר מינהל קהילתי יובלים, "וניסינו בעבר להוריד את המחירים. השכונה לא מאוד עשירה, ודווקא כאן החליטה הרשת למקם סניף 'שופרסל שלי' שמחיריו גבוהים משמעותית. בירושלים יש רק שני סניפים נוספים כאלה, והם ממוקמים בשכונות מבוססות, כך שברור שכאן הסיבה היחידה היא חוסר תחרות. המחירים בסניף גבוהים בעד 40% מהמחירים הנהוגים בסניף 'שופרסל דיל' גבעת-שאול בעיר, ופוגעים באוכלוסייה המורכבת גם מעולים חדשים, סטודנטים ואוכלוסיות קשות-יום".

רבים מהנפגעים הם תושבי 3 מרכזים לדיור מוגן הסובבים את הסניף - ושתושביהם מוגבלים בתנועה ונאלצים לערוך קניות דווקא בשופרסל.

בעקבות מאבקים מוצלחים על רקע דומה בקצרין, במצפה רמון ובמודיעין, הוחלט להעלות את הנושא על סדר היום, תחילה בצינורות השקטים והמקובלים ולא במאבק קולני. נציגי השכונה פנו לרשת ונועדו עם כמה מנציגיה בדרגות ניהול שונות, אולם הקריאה הגורפת לשנות את הסניף לסניף "שופרסל דיל" ואת המחירים בהתאם לא נענתה.

"זכינו ליחס מזלזל ומתנשא", טוען ינובסקי-דגן, "כשהשורה התחתונה של הרשת היא - 'נקבע את המחירים רק לפי הצרכים שלנו'". הוא אף מדגיש כי הדרישה היא לא לפגוע בזכויות העובדים.

לפני חודש עלה עמוד הפייסבוק הרשמי שכולל כעת כ-1,400 אוהדים (פייסבוק: "לא קונים בשופרסל קריית היובל"; עצומה: atzuma.co.il/boycottsupersal), והפעילים החלו להציב משמרות מחאה ליד הסניף בקריאה להחרים אותו - ובמקביל לנסות ולייצר אלטרנטיבה בדרכים שונות: הסעות אורגנו למתחמי קנייה זולים יותר, תושבים הופנו למכולות שכונתיות זולות יותר, נחנך מועדון צרכנים בשם "יובלים" המעניק הנחה במכולות השכונתיות, ונוצר קשר עם גורמים שונים, כמו קואופרטיב "בשותף" הירושלמי ועמותת "משנת יוסף" הרוכשת במרוכז מוצרים במחירים מוזלים.

שיתופי-פעולה החלו גם עם אגודת הסטודנטים, התנועה לאיכות השלטון וארגון אמון הציבור - כשברקע פנייה מתוכננת לממונה על ההגבלים העסקיים.

במקביל מנסים הפעילים למצוא פתרונות בדמות תחרות, והם נועדים עם נציגי רמי לוי, אושר עד וקו-אופ שופ, שכבר הסכימה להסב את סניפה בשכונה סמוכה ל"קו-אופ אקסטרה".

ביום שישי תתקיים בסמוך לסניף מסיבת מחאה.

תגובת שופרסל: "הטענות שגויות, מטעות וחסרות בסיס עובדתי. מדובר בסניף בתוך שכונה, ועלויות ההפעלה גבוהות משמעותית מסניפי דיסקאונט באזורי התעשייה. על כן מחיריו גבוהים יותר מסניפי 'שופרסל דיל', אולם הפער בין הפורמטים נמוך בהרבה מהנטען.

"סניפי 'שופרסל דיל' הם סניפים גדולים, ולא ניתן לפתוח סניפים מסוג זה בתוך השכונות. יחד עם זאת, וללא קשר למחאה, מוצרים מסוימים בסניף הוזלו והושוו ל'שופרסל דיל'. המחירים תחרותיים והוגנים. שופרסל בקשר עם ראשי המחאה, מקיימת דו-שיח עמם ופועלת לשפר את שביעות-הרצון".