השוטר שעצר את דפני ליף: "היא אפילו חמודה; אין בינינו איבה"

ליף, ממנהיגי המחאה החברתית, מואשמת בהפרעה לשוטר במהלך הפגנה ביוני 2012 ■ השוטר יוסף שאבי, שעצר את ליף באותה הפגנה: "היא הפילה את עצמה על הכביש כדי להקשות עלינו לקחת אותה לניידת"

"ראיתי את דפני ליף דוחפת שוטר והלכתי לליאור שטרומר, סגן מפקד יס"מ ירקון, ואמרתי לו שנלך לעצור אותה. בגדול אני לא צריך אישור שלו, אבל במקרה הזה הבנתי שזה מצב רגיש, אז ביקשתי אישור וקיבלתי אותו" - כך העיד היום (א') השוטר יוסף שאבי, שעצר את ליף, ממנהיגי המחאה החברתית, במהלך הפגנה שנערכה ביוני 2012 בסמוך לכיכר הבימה בתל-אביב.

בהחלטה שזכתה לביקורת ציבורית הועמדה ליף לדין בגין התנהגותה באותה הפגנה, והיא מואשמת בביצוע עבירות של הפרעה לשוטר במילוי תפקידו, השתתפות בהתפרעות ושימוש בכוח כדי להימנע ממעצר.

ליף טוענת מנגד כי היא נעצרה ללא התנגדות וללא כל סיבה, תוך כדי שהיא נדחפת ומופעלת נגדה אלימות על-ידי שוטרים גברים שעברו, גם אם לא במתכוון, על טוהר המידות במעצר נשים.

השוטר שאבי תיאר היום את קורות האירוע מנקודת מבטו: "המפגינים לא הסכימו לקפל את האוהלים, אך הרימו אותם מהקרקע ונשאו אותם על כפיים, על מנת לעמוד בחוק, כי אסור שהאוהל ייגע בקרקע. הגיע המצב לדין ודברים ומשא-ומתן ובלגן עם הפקחים. הם זרקו בקבוקים על פקחים ושוטרים, התזת מים. אני מדגיש בקבוקים לא מזכוכית. כמובן, גם קריאות גנאי לפקחים ולשוטרים".

בהמשך העיד שאבי: "הלכנו מספר שוטרים לעצור את דפני ליף. הודעתי לה שהיא עצורה על תקיפת שוטר. היא לא התנגדה. אמרתי לה 'הסבאנה שלנו ליד הבימה, בואי איתנו'. היא לא התנגדה, ואני אחזתי בידה, והשוטר גיורא אחז בידה בצד השני, ואגיד לך גם למה. המגע לא מחויב, במקרה הזה שנינו אחזנו בידה כי חששנו שיעלימו אותה, בגלל כל הבלגן. הכוונה שהם לא צריכים לעשות כלום, הם פשוט עוקפים אותנו, ולא רואים אותם, וזה קורה גם בשטחים. היא לא התנגדה, הלכה איתנו מרצון עד כמעט לכביש, ששם היא הפילה את עצמה כדי להקשות עלינו לקחת אותה לניידת".

לדבריו, לאחר שליף הפילה את עצמה על הכביש, חל שינוי באווירה הכללית. "הנוכחים בהפגנה הבחינו שאנחנו עוצרים את ליף, הבינו את המצב, וכל הבלגן הלך אלינו. אנחנו היינו שיא הסיפור כשהיא נעצרה. המון קללות, ממש רמסו אותנו, היא נפלה, קשה לך להרים אותה, אז היה לנו רגל-רגל, יד-יד, וזה עדיין היה קשה. קפצו עלינו וניסו בכוח למשוך אותה בחולצה ובכתף, הייתה ממש המולה עליה".

כאשר הטיחה עורכת דינה של ליף, גבי לסקי, בשאבי כי השוטרים הפעילו כוח מוגזם על ליף ועיקמו את ידה בצורה אלימה, הוא השיב: "לא עיקמנו לה את היד, ושנית הייתה מלחמה בכביש הזה, היה בלגן, רמסו אותי ונתנו לי אגרוף, נתנו לה מעיכות. אנחנו מנסים להוציא אותה מזה ולשים אותה בקטע מוגן בתוך ניידת. זה לא שעיקמתי לה בכוונה את היד. זה לא קרה. אבל כן תפסנו לה את היד, בטח".

שאבי ציין כי "כאזרח", אין לו דבר נגד ליף. "כאזרח? היא אפילו חמודה. אני חייב לציין שאחרי כמה חודשים היינו בהפגנה באור-יהודה ולחצנו ידיים. אין שום איבה ביני לבינה. הבנתי את העקרונות מה היא רוצה לעשות, רק מאוד הפריע לי הקטע של הדחיפה של השוטר".