גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עילדב: הבעלים רוני שטרנבך לא יקבל 2.8 מיליון שקל

החברה דחתה את הדרישה של בעל השליטה בה לדמי ניהול רטרואקטיביים ■ שטרנבך מנוע זה שנתיים מקבלת שכר בעילדב, בשל התנגדות בעלי מניות המיעוט

לא בכל יום מתעמתת חברה ציבורית עם בעל השליטה בה, אבל זה בדיוק מה שמתרחש בחברת עילדב, שבה טוען בעל השליטה, רוני שטרנבך, לזכאות לקבלת דמי ניהול רטרואקטיביים בסך 2.8 מיליון שקל.

אתמול פרסמה החברה תגובה לכך, בחתימת המנכ"ל אמיר דיאמנט, וציינה כי "לאור בחינה ראשונית שקיימה החברה, לעמדתה, ליו"ר ו/או לחברת הניהול בבעלותו לא עומדת זכות קנויה לקבלת דמי הניהול המפורטים במכתב". בין היתר מוסבר הדבר בכך שההתקשרות עם שטרנבך לא אושרה בהתאם להוראות חוק החברות.

בשנתיים האחרונות מנוע שטרנבך, המשמש כיו"ר עילדב, מלקבל שכר מהחברה. הסיבה לכך הייתה מאבק מול בעלי מניות מיעוט, שהתנגדו לאשר את שכרו כפי שנדרש בהתאם לתיקון 16 לחוק החברות.

מכיוון שחברת ההשקעות לא הצליחה להשיג רוב מקרב בעלי מניות המיעוט לאישור שכרו של שטרנבך (102אלף שקל בחודש, בתוספת אופציות ומענק שנתי), ביטלה עילדב בתחילת 2012 את אסיפת בעלי המניות שנועדה לאשר את שכרו, והודיעה שהיו"ר יעבוד ללא שכר.

אלא שלפני שלושה שבועות התקבל בחברה מכתב מבא כוחו של שטרנבך, ובו נטען כי לפי עמדתו של בעל השליטה, הוא זכאי לקבל מהחברה דמי ניהול ומענקים בסך כולל של כ-2.8 מיליון שקל, רטרואקטיבית, עבור השנים 2011-2013.

עם זאת, במכתב צוין כי אם אסיפת בעלי המניות תאשר לשטרנבך את תשלום דמי הניהול לשנת 2013 - הרי שהוא יסתפק בכך. מנגד, אם לא יתקבל אישור האסיפה, שטרנבך "יעמוד על זכאותו לקבל מן החברה דמי ניהול ומענקים ביחס לשנים 2011-2013".

האסיפה נדחתה

שטרנבך מחזיק ב-33.1% ממניות עילדב, ששווי השוק שלה עומד על 98 מיליון שקל, ובמקביל הוא מחזיק בבעלות משותפת בחברה הפרטית עילדב החזקות, שמחזיקה ב-19.1% נוספים מעילדב. את שכרו מהחברה הוא אמור לקבל באמצעות חברת ניהול שבבעלותו.

אסיפת בעלי המניות, שהייתה אמורה להתכנס מחר, אך נדחתה בינתיים ל-18 בפברואר, תתבקש לאשר לשטרנבך דמי ניהול בסך 906 אלף שקל בגין שנת 2013, כלומר 75.5 אלף שקל בחודש, וכן החזר הוצאות ובונוס של עד 1.35 מיליון שקל בשנה. מדובר בהסכם שעלויותיו פחותות משמעותית לעומת זה שניסתה החברה לאשר לשטרנבך ב-2012.

"תוקפו של הסכם הניהול הקודם בין החברה לבין חברת הניהול של שטרנבך פקע ב-15 בנובמבר 2011, לאור כניסתו לתוקף של חוק החברות (תיקון 16)", נכתב בזימון לאסיפת בעלי המניות.

עוד נכתב בזימון לאסיפת בעלי המניות, כי "מר שטרנבך וחברת הניהול ניאותו לוותר על תשלום דמי ניהול בתקופה שמיום 16 בנובמבר 2011 עד ליום 31 בדצמבר 2012, אשר עלותם לחברה מסתכמת ב-1.1 מיליון שקל, וכן על המענק בגין שנת 2013, אשר נכון ל-30 בספטמבר 2013, עלותו לחברה מסתכמת ב-0.5 מיליון שקל".

בהודעת עילדב יש התייחסות לסכום הנדרש על-ידי שטרנבך, ומציינים שם כי הסכום מתבסס ברובו, ככל הנראה, על התגמול אשר לו היה זכאי בעבר. "עמדת החברה הנה כי אין כל ודאות שהסכם כאמור או הסכם דומה לו היה מאושר על-ידי בעלי המניות כנדרש".

בחברה מוסיפים את העובדה ששטרנבך המשיך לתת שירותי ניהול לחברה בהיקף של משרה מלאה לאחר פקיעת הסכם הניהול הקודם, ומציינים שסוגיה דומה טרם הוכרעה בבית המשפט, כך שהחברה לא יודעת להעריך כיצד תכריע ערכאה שיפוטית במקרה זה, אם יגיע למשפט.

בעלי מניות המיעוט טרפדו

כאמור, בעלי מניות המיעוט בעילדב טרפדו לפני שנתיים את אישור התגמולים לשטרנבך. מדובר בפרסומאי דודי שמעוני וביזם ההיי-טק רוני קז, שטענו בין היתר, כי "מדובר במקרה שבו בעל השליטה עושה בחברה כבשלו, כשכל מעייניו בהעברת מזומנים ונכסים אחרים מן החברה לידיו הפרטיות".

בעילדב טענו אז בתגובה, כי השניים "מונעים ממטרות פרטיות ולא משיקולים של טובת החברה". השניים עדיין מחזיקים במניות החברה: שמעוני בכ-9.6% וקז ב-3.6%. בעלי מניות המיעוט העלו גם טענות נגד החברה ונגד שטרנבך בנוגע לשימוש אסור במידע פנים.

עילדב מכרה לאחרונה את יתרת מניותיה בחברת אספקת המידע קו מנחה, שעוסקת באספקה ובהפצה של מידע בורסאי וכן מידע ותוכן בתחומי הפיננסים, המשפט ועוד. עילדב מכרה 15.9% ממניות קו מנחה תמורת 19.2 מיליון שקל בסוף דצמבר, וסיכמה השקעה מוצלחת של כשלוש שנים בחברה.

עוד קודם לכן, ב-2011, מכרה עילדב את השליטה בחברת הציוד הרפואי מדטכניקה לידי אילקס מדיקל תמורת 190 מיליון שקל, ורשמה רווח הון של 51 מיליון שקל.

כיום, החזקתה המרכזית של עילדב היא 5% ממניות חברת החיתום פועלים אי.בי.אי, ויש לה קופת מזומנים דשנה בהיקף של 136 מיליון שקל, נכון לסוף הרבעון השלישי של 2013. אגב, מנכ"ל עילדב דיאמנט אמור להשתכר על פי מדיניות התגמול של החברה 438 אלף שקל בשנה, ולקבל מענק שיגיע עד לסכום של 936 אלף שקל, וזאת בכפוף לאישור האסיפה.

עוד כתבות

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שיודע אילו מילים בוטים רוסיים אוהבים

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר