תקדים: נכה פושט רגל לא יצטרך לשלם מזונות

ביהמ"ש העליון: החייב נמצא מתחת לקו העוני, וקיזוז החוב למוסד לביטוח לאומי מקצבתו ידרדר את מצבו עוד יותר

פסיקה אנושית של בית המשפט העליון נגד המוסד לביטוח לאומי: בית המשפט העליון קבע לראשונה, בפסק דין תקדימי, כי בנסיבות חריגות ניתן לתת הפטר לפושט רגל גם על חוב מזונות למל"ל.

בכך קיבל ביהמ"ש את בקשת רשות הערעור של יוסף קצקה, בן 62, המוגדר כנכה 100% ללא מקורות הכנסה, המתקיים מקצבה של 2,600 שקל בחודש, לפטור אותו מחוב מזונות בן 30 שנה למוסד לביטוח לאומי.

נקבע, כי החייב נמצא מתחת לקו העוני וקיזוז החוב למל"ל מקצבתו ידרדר את מצבו עוד יותר.

ביולי 2008 ניתן צו כינוס לנכסיו של קצקה, וכשנה לאחר מכן הוא הוכרז כפושט רגל. בעקבות מצבו הכלכלי הקשה, ב-2012, הורה בית המשפט על פטירת קצקה מכל החובות שנוצרו בטרם ניתן צו הכינוס, אך בקשתו להחלת ההפטר המוחלט גם על חוב המזונות כלפי המוסד לביטוח לאומי, חוב שנוצר בגין תשלום מזונות לילדו נדחתה על ידי בית המשפט המחוזי. על כך הגיש קצקה ערעור לעליון.

בית המשפט העליון קיבל כאמור את בקשת רשות הערעור שהוגשה באמצעות עו"ד רן אורן מטעם האגף לסיוע משפטי במשרד המשפטים, וקבע כי מצבו של המבקש נכנס לגדר המקרים בהם ראוי להחריג את תשלום חוב המזונות בהתאם לשיקול הדעת המסור לבית המשפט.

"עסקינן בתיק הוצאה לפועל שנפתח לפני למעלה מ-30 שנה, כך שכיום הילד לו יועדו המזונות הינו בגיר בן 34", כתב השופט יצחק עמית. "המבקש, בן 62, נתאלמן מאשתו השנייה בנסיבות טראגיות והוא סובל כבר שנים ארוכות משלל בעיות רפואיות בגינם הוא מוגדר על ידי המדינה כנכה 100%. מצבו הכלכלי חמור, הוא מתגורר בדירת חלמיש, אין לו כל מקור פרנסה מלבד קצבת הנכות אותה הוא מקבל מהמדינה ופוטנציאל ההשתכרות שלו אפסי.

"המבקש מתקיים מקצבת נכות בסך של 2,600 שקל, כאשר לאחר קיזוז, עבור ביטוח בריאות נשאר בידיו סכום של 2,497 שקל. מתוך האמור מבקש המל"ל לקזז 249 שקל, המהווים 10% מן הסכום הכולל, כך שלאחר הקיזוז יישאר המבקש עם סכום זעום של 2,248 שקל לצורכי מחייתו, פחות מקו העוני לאדם בודד. ספק אם אכן ניתן להתקיים מהסכום שנקבע כקו העוני לאדם בודד, אך ברי כי הפחתת הסכום של 249 שקל, אותו אמור המל"ל לקזז לאורך כל ימי חייו מקצבת נכותו של המבקש, תדרדר עוד יותר את מצבו".

מהאגף לסיוע משפטי נמסר בתגובה לפס"ד כי "מדובר במקרה ייחודי המהווה פריצת דרך משמעותית, מכיוון שבית המשפט העליון לא החיל עד כה את ההפטר גם על חוב מזונות".