מחמוד עבאס חוזר לרעיון ישן: פירוז המדינה הפלסטינית מנשק

אבו מאזן בראיון ל"ניו-יורק טיימס": כוחות צה"ל יוכלו להישאר בגדה 5 שנים, ולא 3 כפי שהציע קודם לכן ■ זה גם פרק הזמן שהוא מעניק לעקירת ההתנחלויות ■ "נהיה מדינה מפורזת"

נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, (אבו מאזן) מתווה היום (ב') בראיון ל"ניו-יורק טיימס" קווים להסדר שלום פוטנציאלי עם ישראל: כוחות נאט"ו לאורך הגבולות המערבי והמזרחי של מדינה פלסטינית עצמאית; מתן ארכה של חמש שנים לנוכחות צה"ל בגדה; ועקירת ההתנחלויות משטחים פלסטיניים בתוך אותו פרק זמן.

הוא אמר, כי לא יתיר אינתיפדה שלישית: "בחיי, בחיים שעדיין נותרו לי, לא אתיר חזרה למאבק מזוין".

בשיחה עם בעל הטור תומס פרידמן וכתבת ה"טיימס" בישראל, ג'ודי ראדורן, בלשכתו ברמאללה, אמר עבאס, שהציע לשר החוץ האמריקאי, ג'ון קרי, שכוחות נאט"ו, בפיקוד אמריקאי, יפקחו על גבולות המדינה הפלסטינית ללא הגבלת זמן. הכוחות יוצבו ברחבי המדינה, בכל מעברי הגבול וגם בתוך ירושלים.

הוא אמר עוד, כי כוחות צה"ל יוכלו להישאר בגדה המערבית עד חמש שנים, ולא עד שלוש, כפי שהציע קודם לכן. זה גם פרק הזמן שהוא מציע לעקירת ההתנחלויות משטחי המדינה הפלסטינית.

נשיא הרשות אמר, כי לפלסטין לא יהיה צבא משלה אלא כוח משטרתי בלבד. כוחות נאט"ו שיוצבו במדינה יהיו אחראים למניעת הברחות נשק ופעולות טרור. "אנו נהיה מדינה מפורזת", הוא ציין. "אתם חושבים שיש לנו אשליות שנוכל ליהנות מביטחון כלשהו אם הישראלים לא יחושו שיש להם ביטחון"?

ההצעה שכוחות נאט"ו יופקדו על הביטחון לאורך גבולות פלסטין אינה חדשה. עבאס אמר, שראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, ונשיא ארה"ב לשעבר, ג'ורג' בוש, תמכו ברעיון. לדבריו, הוא העלה את הרעיון של כוח מערבי בפיקוד ארה"ב, שיכלול גם יחידות ירדניות, בשיחה עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בפגישה במעון רה"מ עם מי שהיתה שרת החוץ האמריקאית, הילארי קלינטון.

"אמרתי לו (לנתניהו): 'אם אינך בוטח בבעלי הברית שלך, במי תוכל לבטוח? אני לא מביא כוחות מטורקיה ומאינדונזיה'. נתניהו השיב: 'אני בוטח רק בצבא שלי'".

"אנו צריכים להתייחס, בראש ובראשונה, לנתניהו", הוסיף נשיא הרשות. "מר נתניהו הוא המפתח. אם הוא יאמיין בשלום, הכל יסתדר בנקל".

על ההכרה בישראל כמדינה יהודית אמר עבאס, כי "הדבר אינו בא בחשבון". הוא ציין, שמצרים וירדן לא התבקשו לתת הכרה כזו כאשר הן חתמו על הסכמי שלום עם ישראל. עבאס הציג חוברת בת 28 עמודים שבה כלול, בין היתר, עותק של מכתב בחתימתו של נשיא ארה"ב לשעבר, הארי טרומן, ושבו המילים "מדינה יהודית" נמחקו והוחלפו במילים: "מדינת ישראל".

ה"טיימס" מציין, שהראיון היה הסקירה המקיפה ביותר שנתן עבאס על אופי הסדרי הביטחון שהפלסטינים היו רוצים לראות בהסדר פוטנציאלי עם ישראל, ודבריו הבליטו את הפערים שנותרו בין עמדות שני הצדדים. כידוע, מוסיפה ישראל לדרוש נוכחות צבאית לטווח ארוך בבקעת הירדן וזכות לקבוע את לוח הזמנים והתנאים להוצאת כוחות צה"ל מהגדה.

עבאס נתן פומבי להצעותיו בשלב קריטי של המו"מ בין הצדדים. קרי אמור להציג לפני ישראל והפלסטינים מתווה שישרטט מסגרת לשלב הסופי של המו"מ. פירוט המתווה והאופן שבו יגיבו עליו שני הצדדים יקבע אם השיחות ביניהם יימשכו מעבר ל-29 באפריל, מועד היעד המקורי שקבע בזמנו קרי. אנשים שמקורבים למו"מ אומרים, שאחת האפשרויות היא, שהשיחות יימשכו עד סוף 2014. ישראל תסכים להקפיא את בניית ההתנחלויות בשטחים שאמורים להיות חלק מהמדינה הפלסטינית לפי תוואי המסגרת. עבאס מצידו לא ידרוש לצרף את הפלסטינים לבית הדין הבינלאומי בהאג ולסוכנויות אחרות של או"ם, צעדים שישראל מתנגדת להם בתוקף.

"לא מדובר בתאריך קדוש", אמר עבאס. "נאמר שאחרי תשעה חודשים נקבל משהו מבטיח. האם נפסיק לדבר? אני לא אפסיק. אם, לאחר תשעה חודשים, לא נשיג דבר, אם לא יסתמן שום דבר באופק, אז נפסיק".

בה בעת, עבאס הרחיק עצמו מעט ממתווה קרי: "יש לו (לקרי) זכות לעשות מה שהוא רוצה, ובסופו של דבר לנו תהיה הזכות לומר כל מה שאנו רוצים". הצהרה זו דומה במידה רבה להכרזתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בשבוע שעבר, שלפיה, "ישראל אינה צריכה להסכים עם כל מה שאמריקה תציג (במתווה)".

לשכת נתניהו סרבה להגיב על דברי עבאס, לפי ה"טיימס", אך פקיד ישראלי בכיר אמר, כי "היחס שלנו כלפי כוחות זרים הוא ספקני במידה קיצונית". על לוחות הזמנים שהציג עבאס אמר הפקיד: "עיתוי אינו יכול מלאכותי. הוא חייב להיות מבוסס על ביצועים ואנו רוצים שנוכל להחליט מה מתרחש עם הביצועים".

ג'ן סאקי, דוברת משרד החוץ האמריקאי, אמרה בתגובה: "גם הישראלים וגם הפלסטינים מעלים רעיונות רבים, אך מוקדם עדיין לנבא מה יהיה האופי הסופי של התוואי.