צ'ק פתוח לעידן עופר

מצעד המתנות לעידן עופר
משמח אפילו את נסראללה

משפחת עופר היא מסחטת כספי ציבור, אבל זה לא מפריע למדינה להמשיך ולהעניק להם מתנות. החשיפה אתמול על תכנון המס האגרסיבי מצטרפת לשתי תספורות ענק, לעסקאות עם איראן, לשקשוקה המפורסמת, להפסדים של מדינה ותמלוגים מצחיקים. המתנה הבאה נוגעת לא רק לכסף, אלא גם לחיים ומוות של תושבי הצפון.

המתנה הקרובה אם כך, היא אישור לעידן עופר להגדיל את שטח בתי זיקוק פי שלושה. הוא ימשיך להרוויח, נסראללה ירחיב את בנק המטרות, וחצי מיליון תושבי האזור ימשיכו לחיות בסכנת זיהום, תאונות תעשייתיות וטילים מלבנון. כדי להבין את גודל האבסורד צריך לעקוב אחרי התנהלותם של משרדי ממשלה אל מול הצל הענק של הטייקון.

צ'ק פתוח לעידן עופר

שאלה: מה יהיה במתקנים החדשים של בז"ן?

בז"ן: אין תגובה.

שאלה: לא ברצינות, זה עלול להביא לעוד זיהום? סיכון בטחוני?

בז"ן: אין תגובה.

שאלה: אז איך אפשר לאשר תכנית כזו?

בז"ן: אין תגובה.

כן, אתם קוראים נכון. בתי הזיקוק לא הצהירו בתכנית מה הם מתכוונים לבנות. כלומר הם מבקשים "צ'ק פתוח" מהמדינה - אישור כללי ועיוור. כמובן שלפני הבניה יצטרכו לאשר כל מתקן, אבל כשזה יגיע הפרוצדורה תהיה מאוד פשוטה וזריזה.

יש מי ששומר עלינו. אלא אם יש לו אינטרס.

ככה זה עובד. יש שלוש עיריות באזור שהולכות להנות מהארנונה המוגדלת של בז"ן - חיפה, קרית-אתא ונשר. לא פלא שסתמו את הפה בכל תהליך התכנון. הם לא נרדמו בשמירה, אלא להפך - העיניים פקוחות לרווחת תקציב העיריה.

גם התרומות של קבוצת בז"ן ומשפחת עופר יוצרים את הקשר החם עם פרנסי האזור, כדי שאלה חס וחלילה לא יפריעו לפיתוח התעשייה. סמי עופר תרם 15% מעלות בניית אצטדיון הכדורגל בחיפה, וקנה את שמו של המבנה המפואר. משפחת עופר תרמה גם לבית חולים רמב"ם ואיכילוב, לתרופות לחולי סרטן ואפילו להקמת חוג לקיימות ואיכות סביבה במרכז הבין-תחומי בהרצליה. בצד התרומות הירוקות, בז"ן לא מפסיקים לזהם, וזה מוכח אפילו במחקרים שהמפעל עורך בעצמו. אבל כלום לא עוצר את תנופת התעשייה בלב ריכוז אוכלוסייה.

אפילו המשרד להגנת הסביבה מקבל את התכנית בהכנעה. בתוך תכנית ההרחבה נכנסות תקנות חדשות שהמשרד מחייב. מה שהנהלת בתי הזיקוק אומרים בין השורות - אנחנו נעמוד בתקנים שלכם (באמת תודה), ואתם תאשרו לנו להגדיל את המפעל. משרד ממשלתי קטן, חלש ודל אמצעים (כ- 0.06% מתקציב המדינה) אינו יכול לעשות הרבה כנגד תאגיד ענק. זה דוד מול גוליית, ובמקרה הזה, גוליית מרסק את דוד ועל הדרך את שאר בני-ישראל.

פצחן מימני, קונדנסט, ארסן ושאר קללות

ששש... שקט! זה סוד כמוס. מתחת לפני השטח, בלי שנרגיש יבנה צינור מעמק חפר לבתי זיקוק. הוא אמור להוביל קונדנסט (מרכיב מתוך הגז הטבעי) שיגיע בכמות ענקית מחוות הגז של יצחק תשובה למתחם בז"ן. מהקונדנסט ניתן להפיק מתכות כגון כספית, אורניום, ארסן וקדמיום - ועל הדרך לקדם את הדור הבא של חולי הסרטן באזור.

המדינה סומכת ידיה על הבדיקות של בעל העניין - למשל מי שבדק את בטיחות מתקן הפצחן המימני (המשפר את הזיקוק אך מגדיל את הזיהום) הם אנשי מקצוע מטעם בתי זיקוק. גם ניטור של חלק מהזיהום עושה חברת-בת של בז"ן. המשרד להגנת הסביבה מקבל מהם את הנתונים במקום למנות בודק חיצוני.

עכשיו בואו נחשוב מה גבול הפינוק שיכולה המדינה לתת לעידן עופר, בעודו משלם את המסים בלונדון. האם בבוא היום תמכור לו את הרכבת והנמלים, וכשיכשל בניהולם יקבל עוד תספורות? האם תאשר לו כבר בימים הקרובים את הגדלת בז"ן מבלי לדעת מה הוא יבנה שם? הגיע הזמן לשים גבול לפינוק הזה, אם לא בשביל תושבים, לפחות לרעת בנק המטרות של נסראללה.

מחבר המאמר הוא עובד סוציאלי ופעיל חברתי בחיפה