מחאת האמנות: סטודנטים בבצלאל שובתים ויוזמים כנס חירום

הסטודנטים טוענים: "הצרות באקדמיה הן רק סימפטום של הקשיים בענף האמנות בארץ"

כנס חירום על מצב האמנות בישראל יתכנס ביום שישי הקרוב בגינת החשמל בתל-אביב. את הכנס יזמו הסטודנטים לתואר שני באמנות בבצלאל, השובתים מזה כחודש. הם זוכים לתמיכת אמנים ופעילים בתחום.

הכנס יעסוק, לדברי יוזמיו, "בהידרדרות המשאבים הציבוריים המושקעים בלימודי האמנות, במוסדות האקדמיים ובחללי האמנות הציבוריים וכן בהשתלטות אנשים פרטיים על חללי אמנות ציבוריים ובעתיד האמנות בישראל".

הסטודנטים לתואר שני באמנות בבצלאל, שובתים במחאה על פגיעה בתוכנית הלימודים באמנות. בין היתר קוצצו לדבריהם ארבעה תקני מרצים בכירים, שלא אוישו במכוון, לאחר שאמנים-מרצים ותיקים יצאו לפנסיה. זאת, בנוסף לקיצוץ המורגש בתקציבי התוכנית ובתכניה. הסטודנטים בתואר השני הם בעצמם אמנים פעילים.

ראש התוכנית לתואר שני, רפאל זגורי אורלי, הודיע על התפטרותו מהתפקיד, שתיכנס לתוקף בסיום שנת הלימודים הנוכחית, בעקבות הקושי לתפקד בתנאים הנוכחיים.

"התחושה שלנו היא שההשקעה הכללית בלימודי אמנות באקדמיה פוחתת ונפגעת. אנחנו חשים שיש בשנים האחרונות בבצלאל נטייה להפנות יותר משאבים לתחומי העיצוב ופרקטיקות נוספות, על חשבון לימודי האמנות - שהם המהות והליבה של בצלאל.

"אנחנו הסטודנטים סבורים שזהו אחד הסימפטומים של תופעה יותר נרחבת של פגיעה במשאבים המושקעים באמנות בארץ. אנחנו מודאגים מתהליכים נוספים שמתרחשים לאחרונה".

הסטודנטים מצביעים בין השאר על התפטרותם הקולקטיבית של אנשי מקצוע מתחום האמנות שהיו חברים במועצה לתרבות ולאמנות של משרד התרבות, במחאה על התנהלות המועצה בראשות חיים פרלוק; על החוזה לשלוש שנים להצגת אוסף יגאל אהובי בגלריה האוניברסיטאית בתל אביב ועוד.

"אנחנו מאמינים שלבצלאל כממוסד אקדמי חשוב יש אחריות של הובלה תרבותית", מוסיפה בן שלום. "בטענות הנוגעות לתוכנית הלימודים פנינו להנהלה. נפגשנו עם הנשיאה פרופ' אווה אילוז והעלינו את הדברים, אך לא הרגשנו שיש אוזן קשבת".

- מה היו הציפיות שלכם ברמה של התייחסות מיידית?

"היו כמה רמות של התייחסות, דובר על כך שזו תקופה שבה יש להדק חגורות. נאמר לנו גם שטענותינו אינן מוצדקות כי התוכנית הזו מאוד מתוקצבת. אולם אנחנו חשים בשינוי בשטח ומצפים לפחות להחזרת תקני המורים שקוצצו".

- ייתכן שיש סדר עדיפויות חדש שהוא נכון לרוח הזמן? תקשורת חזותית, אנימציה ותחומים שונים בעיצוב הם מקצועות רלבנטיים ודומיננטיים כיום.

"שינויים הם מבורכים. אנחנו לא מתנגדים לשינוי מתוך שמרנות, אבל צריך לשמור על מהותו וצביונו של בצלאל, שבו האמנות היא תחום מרכזי".

בכנס, שנועד לעורר את הדיון הציבורי, ייקחו חלק אמנים ותיקים ומורים לאמנות, אוצרים ופעילים בתחום, ביניהם חתן פרס ישראל פרופ' מיכה אולמן, האמנית תמר גטר, ד"ר חיים דעואל לוסקי, ד"ר רועי ברנד ואחרים.

"בחרנו בכוונה לקיים כנס במרחב הציבורי, כדי שיהיה דיון פתוח לציבור וגם כדי שלא להיות מזוהים עם מקום או מוסד כלשהו", מבהירה בן שלום.

לשאלה על הפגיעה הצפויה בסטודנטים עצמם מההשבתה אומרת בן שלום: "אנחנו יודעים שעלולות להיות השלכות שייפגעו בנו אבל אנחנו חושבים שזהו נושא חשוב".

מהנהלת בצלאל נמסר: "הנהלת בצלאל קיימה מספר פגישות עם הסטודנטים והמרצים של התכנית וביום חמישי האחרון התקיימה פגישה עם המרצים ואף הושגה הבנה ותוכנית פעולה משותפת לעתיד. אנו מכבדים את חופש הביטוי ואת הבעת הדאגה של הסטודנטים אל מול תחושותיהם על מצב האמנות וחשיבותה בארץ".

הכנס יתקיים ביום ו', 7.2, 9:30-14:30 בגן החשמל בת"א