גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מקדש הבטא

מדוע מקדשים בעולם ההשקעות "המקצועי" את הבטא ואיזה נזק נגרם מכך ■ טור לקוראים עם ראש פתוח ומחויבות להצלחה

במגזין המקצועי "תעופה כאן ועכשיו" התפרסם הסיפור על טיסה של חברת "הכול בטוח". המטוס נקלע למזג אוויר סוער ושרשרת של כיסי אוויר. אחד הדיילים, שלאחר מכן הסתבר שהוא סובל מבעיות נפשיות, העלה למערכת הבידור פרק מהסדרה "תעופה בחקירה" שמדבר על התרסקותו של מטוס שנקלע למצב דומה.

בפרק הוסבר כי בשל תכנון המטוס, אין סיכוי שהוא ישרוד טלטלות כאלו, וכי הדבר הטוב ביותר שנוסע יכול לעשות זה לקפוץ מהמטוס. הנוסעים המבוהלים החלו לרוץ ולהידחק אל פתחי החירום תוך שהם נאבקים בשני הדיילים הנוספים של המטוס, שניסו למנוע מהם את פתיחת הדלתות.

הדייל, שהבין שההלצה שלו הגיעה אל האזור המסוכן, הפסיק את הקרנת הפרק והכריז במערכת הכריזה, כי המטוס עבר את האזור הבעייתי ומיד יחולקו משקאות חינם לכל הנוסעים. הנוסעים הסתערו שוב, הפעם לעבר הכיסאות.

כמו בטיסה הדמיונית, כך בשווקים במציאות. יש מגמת עלייה, פתאום כמה כיסי אוויר, המדיה הפיננסית, שחיה ממאניה-דפרסיה של לקוחותיה, מעלה כמה כתבות וסרטוני אימה, המשקיעים מוכרים מניות מכירת התאבדות, ואז מודיעים על משקאות חינם וכולם שוכחים את הסיכונים וחוזרים ליהנות מהחיים.

לרוע המזל, מדי פעם אכן מתרסק מטוס ומדי פעם יש מפולת בשווקים. ההחלטה לעלות על טיסה או להשקיע במניות מחייבת הדחקה של האפשרות הזו, והחלטה שהסיכוי שווה את הסיכון. אחד הדברים החשובים הוא לדעת מיהו הטייס שמטיס את המטוס שלכם. האם הוא ידע להינצל מצלילה או להבחין בהזדקרות. האם יש לו את כל המיומנויות והאם הוא לא ב-ורטיגו. כמובן שיעזור גם לדעת מהו דגם המטוס (המניה) שבו אתם טסים, כמה הוא חדש וכמה הוא בטיחותי.

ברור שדבר אחד לא יעזור: לראות פרק של "תעופה בחקירה" בכל פעם שהמטוס נקלע לסערה. גם לקפוץ מהדלתות זו פעולה שקשה יהיה להתחרט עליה. אז כמו שאתם לא מתרגשים מכל כיס אוויר בטיסה (וכמובן שצוות המטוס, להבדיל מהמדיה הפיננסית, עושה הכול בכדי להרגיע ולאזן) אל תתרגשו מכל כיס אוויר בשוק.

בדרך כלל טיסות נמשכות זמן רב, וגם נחיתות, כך שניתן לצאת מהשוק כשצריך. פעם בכמה שנים מתרחשים אסונות. כמו שחגורות הבטיחות במטוס לא יעזרו, כך בשווקים, כנגד ברבורים שחורים יעזור רק ביטוח. אלא שבמקרה של כסף, ביטוח מספיק. כך שלנהל תיק מניות זה פחות מסוכן מטיסה. תחשבו על זה בפעם הבאה שבה אתם עולים לטיסה מוזלת של חברה לא מוכרת.

חגורת בטיחות פיקטיבית

ואם כבר בענייני טיסות אנחנו עוסקים, בואו נדבר על חגורת הבטיחות של המשקיעים, הבטא - מדד לרגישות המניה ביחס לשוק. מלמדים ומקדשים אותה בכל בית ספר למנהל עסקים, אם תרצו כמו סרטון הבטיחות של כל טיסה. מלמדים שפיזור נכון מקטין את הבטא, ותיק עם בטא נמוכה הוא תיק מסוכן פחות.

מכיוון שאין מי שיגיד שהמלך עירום - כמו שנוסעים לא מתווכחים עם ההנחיה לחגור חגורות בטיחות בטיסה, גם כי הם כבר שטופי מוח וגם כי אין להם פתרון אחר לזוועת ההתרסקות - מנהלי השקעות לא מתווכחים עם עקרון הבטא. במבחן התוצאה, כמו חגורות בטיחות בטיסה, הבטא לא מצילה מהתרסקויות. נסים טאלב מדבר על כך רבות. אחת הסיבות לכך היא שבטא היא נתון היסטורי.

למשל, בדקתם מה הייתה הבטא של מניות שפעם נחשבו סולידיות, כמו AIG, ליהמן ברדרס, אי.די.בי ואחרות? בטח תגלו שהיא הייתה נמוכה למדי, ומנהלי ההשקעות הכניסו אותן למה שנקרא "תיק סולידי", תוך שהם מרגיעים את עצמם ואת הלקוחות. כשהתיקים התרסקו הם האשימו את כולם, לא את עצמם.

כמו דירוג האשראי של אותן חברות, בטא מודדת התנהגות בזמן עבר. טייס שעולה לטיסה, לא מתעניין במזג האוויר לפני שבוע. מעניין אותו מה יהיה מזג האוויר בעוד שעה. או אם תרצו, כשאתם בשדה התעופה ורואים את המטוס שאמור לקחת אתכם נוחת מטיסה קודמת, אתם לא אומרים לעצמכם: זה מטוס שיודע לנחות, אני לא רוצה לעלות עליו כי אני רוצה מטוס שיודע להמריא. אתם יודעים שהמטוס הזה ידע להמריא.

בעוד בטיסה הרגיעה שמגיעה עם חגורות הבטיחות לא מזיקה, בהשקעות ההסתמכות על הבטא, שלא עזרה לאף אחד ולא רלוונטית לעתיד, היא מסוכנת. היא מסוכנת כי היא מרדימה, היא מסוכנת כי היא מעוותת את השיפוט ביחס לאיכות ביצועי תיקי השקעות, והיא מסוכנת כי מנהל ההשקעות לא מחפש דרכים אחרות, רלוונטיות, לניהול סיכונים. הוא מסתפק בזה שנוסעיו חגורים במושב. זה הטייס שהייתם רוצים? שיסתפק בחגורת הבטיחות שחגרתם, ויסתמך על שני החבר'ה ליד יציאת החירום שהסכימו לעזור בעת צרה?

"אתה מתעמק במחקר דבריהם של אנשים מתקופות קודמות, אבל אנשים קדומים אלו כבר מתו. אפילו עצמותיהם כבר התפוררו, וכל מה שנותר זה כמה משפטים בודדים. אין לך לאחוז בהם בעקשנות ודבקות רבים מדי", דברי החכם לאו טצה לקונפוציוס.

אז גם אם קידשתם את הבטא בלימודי מינהל עסקים, מותר לכם להתיר את הנדר אם הוא לא משרת אתכם למימוש הדבר הנעלה יותר - ביטחון הטיסה של השקעותיכם ולקוחותיכם.

הכותב הוא מנכ"ל משותף וראש תחום פיננסים בחברת BePlusDo - פיתוח כלים וטכנולוגיות אימון, ואסטרטג ההשקעות של קרן הגידור Green Ocean. אין לראות בטור המלצה לרכישה/מכירה של ניירות ערך ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם

ziv@beplusdo.co.il

www.facebook.com/groups/themallglobes

קניון המניות

עוד כתבות

הותר לפרסום: 4 לוחמים נהרגו בקרב בדרום רצועת עזה, לוחם נוסף במצב קשה

באירוע שבו נפלו ארבעת הלוחמים נפצע באורח קשה צוער בגדוד דקל, בבית הספר לקצינים ● הותר לפרסום: סא"ל יצחק הרוש, בן 68 מירושלים, וסמל אורן הרשקו, בן 20 מתל מונד, נפלו בפיגוע במעבר אלנבי בגבול ירדן ● חיל האוויר יירט טיל אחד ששוגר מתימן ● כטב"ם נפל בחצר מלון באילת: נזק נגרם למבנה ● 48 חטופים - 713 ימים בשבי - עדכונים שוטפים

אילוסטרציה: Shutterstock

עלייה בהשמנה, בשימוש בתרופות נוגדות דיכאון וברעב אצל ילדים: דוח מדדי האיכות ברפואת קהילה

דוח מדדי האיכות ברפואת קהילה ל-2024: המצב הסוציו-אקונומי והשיוך המגזרי ממשיכים ליצור פערים גבוהים בבריאות הציבור ● הפערים מתבטאים בין היתר ברזון של הילדים בשכבות החלשות ובפערים באיזון הסוכרת ● הציבור נראה חרד יותר ומדוכא יותר

בית הדין הרבני / צילום: Shutterstock

בית הדין הרבני באמירה תקדימית: ניתן לחייב בעל במזונות אישה גם לאחר הגירושים

באמירה יוצאת דופן, בית הדין הרבני ציין כי במקרה בו יוגש הליך גירושים חדש המבוסס על עילה, קיימת אסמכתא הלכתית להמשך חיוב הבעל במזונות אישה גם לאחר הגירושים, עד לקבלת חלקה ברכוש 

האם הורדת הריבית תכניס כסף חדש לוול סטריט? / צילום: Shutterstock

ההיסטוריה מלמדת: לא תמיד השווקים עולים אחרי הורדות ריבית

וול סטריט מחכה להורדות ריבית מתחילת השנה, אבל ההיסטוריה מלמדת שלא תמיד הקלה מוניטרית משמעותה עליות בבורסה, במיוחד בטווח הקצר ● בזמן שבשוק מצפים שטריליוני דולרים יזרמו מהקרנות הכספיות לשוק המניות, יש מי שמצננים את ההתלהבות: "הכסף הזה לא יזוז"

בנייה / צילום: Shutterstock

200 אלף דירות בבנייה: קצב התחלות הבנייה וההיתרים בשיא, אבל סיום הפרויקטים מתעכב

נתוני הלמ"ס מלמדים על קצב התחלות בנייה גבוה במיוחד: ב-12 החודשים האחרונים עד ליוני האחרון החלו להקים 77 אלף דירות ● בירושלים ובת"א נוספו בשנים האחרונות דירות בהיקף של ערים גדולות ● עם זאת, ענף הבנייה בישראל תקוע בין נתונים מרשימים של התחלות - לבין מספר גדל והולך של דירות שמצויות בפיגורים במהלך בנייתן

האם AI יכול להחליף את מנהל ההשקעות שלכם? / צילום: Shutterstock

חוקרים נתנו לצ'אט לנהל תיק השקעות. התוצאות היממו אותם

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהפכת הבינה המלאכותית נמצאת בכל פינה, ועולה השאלה האם היא יכולה גם לנהל את תיק ההשקעות שלכם טוב יותר ממומחה אנושי ● מספר מחקרים בשנים האחרונות ניסו לענות בדיוק על השאלה הזאת והגיעו לתשובות מפתיעות ● וגם: הכירו את קרנות ה־AI הישראליות

איתי בן זאב, מנכ''ל הבורסה לניירות ערך / צילום: כדיה לוי

בעלת המניות הגדולה בבורסה מחסלת את ההחזקות. והתשואה פנומנלית

מניקיי שרכשה את מניות הבורסה ב-2018 מכרה את יתרת מניותיה, 5.6%, לגופים מוסדיים בארץ ובחו"ל ● לפני כמה חודשים מכרה הקרן 4.8% ממניותיה לבורסה לניירות ערך עצמה תמורת כ-200 מיליון שקל, במהלך שגרר ביקורת ציבורית

זוהר לוי, מנכ''ל אמפא / צילום: תמר מצפי

מעל מיליארד וחצי שקל: אמפא השלימה גיוס חוב ענק

החברה, שהונפקה לפני כחודשיים ופועלת בתחום הנדל"ן המניב והמימון, גייסה סדרת אג"ח בהיקף כולל של 1.75 מיליארד שקל ● החברה מתכננת להשתמש בכספים לפירעון הלוואות שנטלה, תוך חיסכון ניכר בעלויות המימון

רשות ניירות ערך / צילום: תמר מצפי

באופן חריג: בית המשפט הכלכלי פסק נגד רשות ני"ע והזהיר מפני עודף דיווחים לציבור

ביהמ"ש קבע כי חברת הנדל"ן דקמא והמנכ"ל נתנאל לורנצי לא היו צריכים לדווח על הפרה של הסכם הלוואה שהעניקה החברה בגובה 10 מיליון שקל, שכן ההפרה לא הייתה מהותית ● הרשות אף חויבה בתשלום הוצאות בגובה 20 אלף שקל ● רשות ני"ע: "לומדים את פסק הדין"

עדכון תוכנה במכונית / צילום: יח''צ

מומחים מזהירים מהיעדר רגולציה על עדכוני תוכנה מרחוק בכלי רכב: פגיעה בבטיחות וסיכוני סייבר

כל כלי הרכב "החכמים" שירדו לכביש בשנתיים-שלוש האחרונות, לא רק חשמליים, מקבלים כיום עדכוני תוכנה מהיצרן ישירות דרך הרשת או בעת טיפולים במוסכי היבואנים - מה שחושף אותם לתקלות ולהתקפות סייבר ● וגם: מה יקרה ליבוא מאירופה ואיזה טנדר חשמלי הגיע לארץ ● השבוע בענף הרכב

פרופ' ליאו ליידרמן / צילום: ענבל מרמרי

התגובה בשווקים, ומה יעשה בנק ישראל? ליאו ליידרמן מנתח את הורדת הריבית של הפד

לאחר תשעה חודשים של המתנה, הפד הוריד את הריבית, והשאלה הגדולה היא מה צפוי בהמשך ● פרופ' ליאו ליידרמן מנתח את ההשפעות הצפויות על הבורסה האמריקאית, מעריך שבנק ישראל יכול לנקוט צעד דומה בסוף החודש, ומתייחס לפער הריביות ההיסטורי שייפתח בין המדינות

מאגר תמר. בעיגול: אהרון פרנקל / צילומים: מארק ישראל סלם, מורג ביטן

יומיים ברצף: אהרון פרנקל קונה עוד מניות תמר פטרוליום ב־52 מיליון שקל

יום אחד בלבד לאחר רכישת 9% ממניות תמר פטרוליום, איש העסקים אהרון פרנקל ממשיך להגדיל את החזקותיו ומוסיף 1.5% נוספים בסכום של 52 מיליון שקל ● הרכישה הנוכחית מעלה את פרנקל להחזקה של 17.5% ממניות תמר פטרוליום בשווי של 612 מיליון שקל

אילוסטרציה: Shutterstock, alexfan32

החברות שיבטחו את כל צי הרכב של המדינה

החשכ"ל הודיע כי WeSure ומגדל זכו במכרז לביטוח רכבי עובדי המדינה וגמלאיה לשנת 2026 ● שתי החברות יבטחו למעלה מ-70 אלף כלי רכב, בהיקף כספי מוערך של למעלה מ-350 מיליון שקל ● בעקבות המכרז, עובדי המדינה יזכו ברובם להוזלת הפרמיה בעת חידוש הפוליסה הקרוב

נתון בשבוע / איור: גיל ג'יבלי

המניה שמשקיע העל הימר עליה: 3 הזדמנויות ליום שאחרי הריבית

הורדת ריבית נחשבת לבשורה טובה לשווקים, אבל יש מי שירוויחו במיוחד ● ניר אורגד מבנק לאומי מסמן מניות עם פוטנציאל גדול לעליות אחרי השינוי המוניטרי בארה"ב. אחת מהן נהנתה רק לאחרונה מהשקעת ענק מביל אקמן ● נתון בשבוע

דונלד טראמפ ומנכ''ל אינטל ליפ בו טאן / צילום: אינטל

בתוך פחות מחודש: התשואה הבלתי נתפסת של ממשל טראמפ באינטל

מעט לאחר שדונלד טראמפ קרא להדחת מנכ"ל אינטל, ממשלת ארה"ב רכשה כ-10% ממניותיה בכ-20 דולר למניה ● היום, לאחר השקעתה של אנבידיה בחברת השבבים החבוטה, רושם הממשל רווח של כ-5 מיליארד דולר, על הנייר

מנכ''ל אנבידיה ג'נסן הואנג ומנכ''ל אינטל ליפ–בו טאן / צילום: אינטל

מה עומד מאחורי עסקת אינטל-אנבידיה, והמרוויחה הישראלית המפתיעה

קשה שלא לראות בהצהרת אנבידיה, לפיה תשקיע 5 מיליארד דולר באינטל, מעין מס נוסף מבית היוצר של הנשיא טראמפ ● יותר מאשר תוכנו של שיתוף הפעולה, חשובה הזרמת ההון הגדולה לאינטל, שתאפשר לה להימנע מהמשך פיטורים ומכירה בחסר של נכסים ● גם חברות הפורטפוליו של אינטל ירוויחו מהמהלך, ובראשן מובילאיי הישראלית

100 אלף נכי צה''ל עד 2030 / צילום: Shutterstock

יש מיליון וחצי אנשים עם מוגבלות. איך משלבים אותם בקהילה?

שיעור התעסוקה של אנשים עם מוגבלות עומד על 26% בלבד, והממשלה ניסתה לשנות את זה ● בדרך היא נתקלה בחסמים ממשלתיים ופרלמנטריים, ורק מעט באמת התבצע ● מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחרי שילוב אנשים עם מוגבלות

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

וול סטריט שוברת שיאים; מניית אינטל מזנקת ב-23%, קראודסטרייק ב-11%

בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אנבידיה תרכוש מניות אינטל בשווי 5 מיליארד דולר - המפסידים והמרוויחים מהעסקה ● רוש רוכשת את 89bio בעסקה של עד 3.5 מיליארד דולר, הנרכשת מזנקת ב-90% ● מספר תביעות האבטלה הראשונות ירד בשבוע שעבר ל-231 אלף, לעומת 264 אלף בשבוע שעבר ● הדולר מזנק בשוק המט"ח בעקבות סגירה של פוזיציות שורט על המטבע האמריקאי

בשנת 2022 פג הקסם של חברות ההייטק. איך זה קרה? / צילום: Shutterstock, Perfect Wave

האבטלה בהייטק מזנקת, ומספר המשרות הפנויות צונח

מחקר חדש של מרכז טאוב שמתפרסם היום מצביע על עלייה באבטלה בענף ההייטק, ירידה במספר המשרות הפנויות והעמקת פערים מגדריים וגאוגרפיים, זאת לצד איום הולך וגובר של אוטומציה ובינה מלאכותית על שוק העבודה

בנייה / צילום: Shutterstock

העדכון ההיסטורי של מדד תשומות הבנייה הפתיע לרעה את הקבלנים

בלמ"ס שינו את הרכב המדד לראשונה זה 14 שנה, ובענף ציפו לקפיצה חדה ● לאחר שנרשמה עלייה של 0.4% בלבד, הקבלנים טוענים: לא משקף את העלויות האמיתיות של שכר העובדים