תלונות: רשות המסים שלחה קנסות שגויים עקב תקלת מחשב

רו"ח עופר מנירב עתר נגד רשות המסים בטענה כי הטילה עליו עיצום כספי בסך אלפי שקלים בגין איחור לכאורה בהגשת דוח מס אישי מקוון ■ ‎לאחר העתירה העיצום בוטל ■ רשות המסים ולשכת רו"ח הקימו צוות לבדיקת הנושא

רשות המסים ולשכת רואי החשבון הקימו צוות לבחינת טענותיה של הלשכה ושל נישומים רבים, בעלי שליטה בחברות, בנוגע להטלת עיצומים כספיים, בהיקף של אלפי שקלים על כל נישום, עקב תקלה במחשבי הרשות - כך נודע ל"גלובס".

הקמת הצוות היא תולדה של פניות שונות מטעם לשכת רואי החשבון בראשות הנשיא דודי גולדברג, ובאמצעות רו"ח עופר מנירב, יו"ר ועדת המסים והקשר עם רשויות המס בלשכה, שנענו בהצעה של מנהל רשות המסים, משה אשר, לבדוק את הדברים.

במקביל קורא נשיא הלשכה גולדברג למשרד האוצר לאשר בדחיפות תקציב לשדרוג מערכת המחשבים של רשות המסים ותקני כוח-אדם נוספים, "על-מנת למנוע מצבים שבהם כשלים טכנולוגיים גורמים לנזקים מיותרים".

לדבריו, "לא ייתכן שבשנת 2014, בגלל מערכות טכנולוגיות מיושנות נגרם סבל וטרטור מיותר לאזרחים ולמייצגים".

הטענה בנוגע לעיצומים הכספיים השגויים עלתה גם בעתירה שהוגשה לאחרונה לבית המשפט לעניינים מינהליים בתל-אביב על-ידי רו"ח מנירב ורעייתו.

בעתירה נטען כי עקב בעיות מחשוב ברשות המסים, במקרים רבים מוטלים עיצומים כספיים שגויים בסך אלפי שקלים על נישומים, שהינם בעלי שליטה בחברות, בגין איחור בהגשת דוח מס מקוון בתיקם האישי, למרות שבפועל התקבלה ארכה להגשת הדוח.

לפי העתירה, הנישומים נאלצים להיכנס לסבך ביורוקרטי מייגע כדי לבטל את העיצומים. זאת בניגוד להנחיה פנימית ברשות, לפיה יש לבטל אוטומטית כל עיצום כספי שהוטל בטעות.

הארכה לא התעדכנה

בעתירה נגד רשות המסים טענו בני הזוג מנירב כי בדצמבר האחרון הם חויבו בעיצום כספי בסך של 4,600 שקל בגין פיגור כביכול בהגשת דוח מקוון לשנת 2012.

לטענתם, "מדובר בהודעה שגויה בעליל, הנובעת מבעיות מחשוב של תוכנת המחשבים של רשות המסים (שע"מ), שכתוצאה מהן לא עודכנו אוטומטית הארכות - להן הם זכאים לצורך הגשת דוח המס האישי השנתי - בהתאם לארכות שניתנו לחברה שבשליטתם".

השניים ביססו את טענתם על הוראות הרשות, לפיהן זכאי בעל שליטה בחברה לארכה אוטומטית להגשת הדוח השנתי, בהתאם לארכה שאושרה לחברה שבשליטתו.

במארס 2013 פנה רו"ח מנירב למנהל רשות המסים והציג בפניו את "מאות ואולי אלפי עיצומים כספיים שהוטלו בחודש פברואר 2013" על בעלי מניות,הזכאים לארכות הזהות לאלה של החברות שבשליטתם, וזאת כאשר הדוחות הוגשו במועד.

לטענת מנירב, אשר השיב כי מדובר בבעיית מחשב הידועה לרשות המסים, אך חרף זאת הבהיר כי על אותם נישומים לפנות אישית לרשות כדי לבטל את העיצומים.

על כך השיב מנירב, לפי העתירה, כי "לא יעלה על הדעת כי בגלל כשל של המערכת יצטרכו המייצגים להשקיע אלפי שעות עבודה, כאשר בינתיים חשופים הנישומים לפעולות אכיפה וגבייה, וזאת במקום שרשות המסים תמצא פתרון מיידי לבעיה".

לטענת מנירב, התשובה שקיבל הייתה כי עובדי שע"מ עסוקים כרגע בדברים אחרים, וייקח זמן עד שיוכלו לטפל בפתרון הסוגיה.

"השלכות רוחב"

בהמשך לפניות נוספות מצדו בנושא, טוען מנירב, נקבע באפריל 2013 הנוהל, לפיו אם עקב טעות לא נרשמה ארכה זהה לבעל השליטה כמו לחברה שבבעלותו, יש לוודא אישור ארכה כזו בעקבות בקשת הפונה ולבטל את הקנס בגין האיחור.

במכתב ששיגר מנהל רשות המסים למנירב במאי אשתקד, שצורף לעתירה, הזכיר אשר נוהל זה וכתב כי "משרדי השומה כבר הונחו לבטל את העיצומים הכספיים לבעלי השליטה", וכי ברשות "פועלים למתן ארכה אוטומטית לבעלי שליטה, בעת מתן הארכה במסגרת הסדר הארכות לחברה".

ואולם, נטען, למרות זאת, בדצמבר הוטל על מנירב הקנס בסך 4,600 שקל, ואף הוחלט באופן שרירותי לדחות את השגתו על כך. יצוין כי לאחר הגשת העתירה בוטל העיצום הכספי שהוטל על מנירב.

לדברי מנירב, "בעקבות העתירה התקשרה אליי סגנית פקיד השומה, התנצלה על מה שקרה, תוך שהיא מסבירה לי כי לצערה יש עשרות פניות לביטול בעקבות בעיית המחשב".

ואולם, מנירב עומד על כך שעתירתו תישמע, כיוון שלדבריו, יש לה השלכות רוחב על נישומים רבים, שאינם יודעים לפעמים שהעיצום שגוי או אינם מסוגלים להתמודד עם סבך הביורוקרטיה הנדרש לביטולו.

מרשות המסים נמסר בתגובה: "העיצום הכספי על מנירב הוטל בהתאם לקריטריונים ולא בשל טעות מחשב. משהוסר על-ידי העותר מחדל בתיקו, העיצום בוטל, ובשל כך העתירה מתיירת.

"יצוין כי בימים האחרונים סוכם על-ידי מנהל רשות המסים, יחד עם לשכת רואי החשבון ולשכת יועצי המס, על הקמת צוות משותף לאיתור המקרים בהם הוטל עיצום כספי על-ידי מערכת המחשב באופן שגוי והדרכים לטיפול בנושא".