נחתם הסכם: עובדי בית החולים הדסה עין כרם חוזרים לעבודה

(עדכון) - ע"פ הסיכום, עובדים שמשתכרים עד 15 אלף שקל ברוטו בחודש יזכו לשכר מלא במסגרת הקפאת ההליכים ■ כעת ייפתח מו"מ על דרישת ההנהלה לפטר 250 עובדים נוספים ולבטל שורה של הטבות שכר

עובדי המינהל והמשק בבית החולים הדסה, יחד עם האחים והאחיות, חזרו הבוקר לעבודה סדירה בעקבות סיכום זמני שהושג לפנות בוקר בין מנכ"ל הדסה אביגדור קפלן לבין יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, אבי ניסנקורן. מאות מהעובדים שמעו על הבשורה כשהם ישנים על גבי מזרנים בתוך שטח בית החולים.

על פי הסיכום, עובדים שמשתכרים עד 15 אלף שקל ברוטו בחודש יזכו לשכר מלא במסגרת הקפאת ההליכים, זאת בשעה שהנהלת הדסה התכוונה לשלם שכר מלא רק לבעלי משכורות נמוכות יותר בגובה 10,000 שקל בחודש. במקביל, הוסכם כי עד 13 באפריל הצדדים מתחייבים לחתום על הסכם עבודה מיוחד במסגרת תוכנית ההבראה הכוללת. כצפוי, הזימונים לשימוע לפני פיטורים שנשלחו אתמול לכמה עובדים באופן חד צדדי בוטלו.

נזכיר כי הנהלת בית החולים הדסה, בגיבוי משרד הבריאות ומשרד האוצר, דורשת לפטר 250 עובדי מינהל ומשק נוסף על 250 שכבר פוטרו.

בנוסף, ההנהלה דורשת להפחית שכר באופן דיפרנציאלי ולבטל שורה של הטבות שכר שהוגדרו על ידה פיקטיביות, כגון שעות נוספות גלובליות וכוננויות מינהלתיות.

לפי שעה, הרופאים בהדסה ממשיכים לעבוד במתכונת שבת, ובהנהלת הדסה פנו בעניין לבית המשפט המחוזי בירושלים.

אמנון ברוכיאן, יו*ר ועד עובדי המנהל והמשק, אמר הבוקר במהלך אסיפת עובדים שכינס: *למרות ההישגים של אמש, אנחנו רק בתחילת הדרך. נהיה מוכנים לוויתורים כואבים כדי להבריא את הדסה, כל עוד מנהלי הדסה ינהגו באחריות ויבינו שהפתרון להבראת בית החולים נמצא אצל העובדים הפשוטים. אני מקווה שההנהלה הבינה את כוחו של ארגון העובדים ושלא יהיו יותר צעדים חד צדדיים בבית החולים. אנחנו מודים לאזרחי ישראל ולתושבי ירושלים על התמיכה. נמשיך לשרת אתכם בגאווה רבה".

באשר לרופאים, נזכיר כי הנהלת בית החולים הדסה מבקשת להגדיל את חלקו של ביה"ח מהכנסות השר"פ לכדי 40%, לעומת 15% בלבד כיום (היתר נותר בידי הרופאים). כן מבקשת ההנהלה ובעיקר משרדי האוצר והבריאות לאסור מעתה פעילות שר"פ בשעות הבוקר, זאת בצד דרישה לקיצוץ שכר דיפרנציאלי ופיטורי 30 רופאים.

פרשנות: הביטוח זה רק תירוץ

בגזרה של הרופאים צפויים עוד לא מעט עימותים, בין היתר לאור התנגדותם לשינוי מהותי במודל השר"פ ולאור דרישתם כי קיצוץ השכר יוגדר "הלוואה" ולא "מענק". אבל בשבוע האחרון, בדיוק כמו בדיון שהתקיים היום בבית המשפט המחוזי בירושלים, דבר אחד לכאורה העסיק את הרופאים: הביטוח המקצועי שאמור להגן עליהם מפני תביעות רשלנות רפואית, שמתברר יותר ויותר כמו כיסוי מחורר למדי.

יומיים בלבד לאחר שאושרה הבקשה להקפאת הליכים של בית החולים הדסה, קיבלו כמה רופאים מכתבי התרעה מעורכי דין המאיימים בתביעה אישית נגדם בגין רשלנות רפואית לכאורה. בהסתדרות הרפואית, בדומה לעמדת הנהלת הדסה והנאמנים של בית החולים, טוענים כי עד להקפאת ההליכים מעולם לא הוגשה תביעה אישית נגד רופא, אפילו לא איום בתביעה, אלא רק כנגד המוסד הרפואי. מה השתנה? מתברר כי כמה המחאות שנתנה הנהלת הדסה במסגרת הסכמי פשרה לא כובדו לאחרונה על ידי הבנקים, אז עורכי הדין לא חשבו פעמיים והבהירו כי אם בית החולים לא ישלם אז הרופא יידרש לשלם. הם עשו זאת לאחר שהבינו כי בזמן הקפאת הליכים בית החולים מוגן מפני תביעות, אבל הרופאים אינם.

מהסיבה הזאת, הרופאים והנאמנים דרשו כי הקפאת ההליכים תחול באופן חריג גם על הרופאים, שכן "להבדיל מהשומר בחניון, הרופאים הם בית החולים". בהסתדרות הרפואית דרשו כי לכל הפחות, ההנהלה תגדיל את ההפרשות לטובת תשלום השתתפויות עצמיות במקרה של תביעה ושיובטח לרופאים כי הם יהיו מוגנים לא רק בזמן הקפאת ההליכים - אלא גם בגין התקופה שקדמה לה וזו שלאחריה.

עד שהשופט דוד מינץ יפרסם את הכרעתו בעניין, הרופאים בהדסה ימשיכו לעבוד במתכונת שבת, אף שהאחיות ועובדי המינהל והמשק שבו כבר לעבודה. לא מן הנמנע כי ההתעקשות של הרופאים בעניין הביטוח היא בבחינת רמז להנהלת הדסה, ולפיו מוטב שאת המלחמות הגדולות היא תנהל עם סקטורים אחרים. מנכ"ל הדסה אביגדור קפלן טען בתקופה האחרונה כי עם הרופאים הוא כבר היה קרוב מאוד להסכמות, ויש בהתנהלות המשפטית הזו כדי לאותת לו כעת: אל תהיה כל כך בטוח.